۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۲:۳۰
کد خبر: 82635095
T T
۰ نفر
صدای زنگ بحران آب شاهرود هر لحظه بیشتر می شود

شاهرود- ایرنا- كمبود منابع آب در شاهرود به زنگ خطری جدی تبدیل شده و تامین آب آشامیدنی مردم نخستین اولویت مسوولان این شهرستان است؛ اما هریك از مردم هم در مصرف صحیح این مایه حیات، وظیفه ای برعهده دارند.

به گزارش ایرنا، اقلیم گرم و خشك ایران را می توان مهم ترین دلیل برای كمبود منابع آبی در این كشور دانست. همه استان ها از شمال گرفته تا جنوب، كم و بیش با معضل كم آبی دست و پنجه نرم می كنند و یا آن هایی كه منابع آبی بیشتری در اختیار دارند، درصدد هستند وضعیت خود را حفظ كنند تا به مشكل استان هایی كه حالا برای تامین آب چشم امید به دیگر همسایگان خود دوخته اند دچار نشوند .
در كنار خشكسالی ، كارشناسان سه عامل رشد جمعیت ، كشاورزی ناكارآمد و توسعه بی رویه صنعت را مهم ترین دلایل بحران آب می دانند.
هریك از این بخش ها به طور مستقیم و غیر مستقیم با سازمان ها و نهاد های گوناگونی مرتبط بوده و مدیریت مصرف آب، نیاز به تصمیم گیری های كلان و برنامه ریزی های كوتاه و بلند مدت از سوی آنها دارد.
كمبود آب آشامیدنی در شهرها و روستاها موضوعی است كه با زندگی انسان ها ارتباط مستقیم داشته و خطرش زودتر از بخش های دیگر زندگی مردم را تهدید می كند.
رشد جمعیت كشور در سده گذشته و رسیدن به مرز هشتاد میلیون نفر ، تقاضا برای مصرف را افزایش داده در حالی كه منابع آبی روز به روز محدودتر می شود.
این روزها كمبود آب آشامیدنی در شاهرود به مرز بحران رسیده و این بار مردم هم باید همپای مسوولان ، برای رویارویی با این مشكل به میدان وارد شوند و مصرف صحیح تنها راه آنان است.
دفتر خبرگزاری ایرنا در شاهرود به این منظور میزگردی با حضور سید محمدرضا هاشمی فرماندار شاهرود ، ابراهیم باقری رییس اداره آب و فاضلاب شهری شاهرود و چند كارشناس مرتبط تشكیل داد.
*** وضعیت تامین آب آشامیدنی در شاهرود
آب آشامیدنی شاهرود از 23 حلقه چاه و یك رشته قنات تامین می شود. مجموع آب قابل برداشت از این چاه ها 605 لیتر بر ثانیه و نیاز آبی شهر در ساعت های اوج مصرف 800 لیتر بر ثانیه است.
میانگین بارش سالانه در شاهرود نیز 120 میلی متر بوده و در سال های اخیر میزان آب سفره های زیرزمینی با افت شدیدی رو به رو شده است.
***مردم شاهرود، نگران از كمبود آب
نگرانی مردم شاهرود از بحران آب و اجرا نشدن كامل طرح انتقال آب از سرچشمه های قطری، سبب شد كه ماه گذشته جمعی از موثران تلاش كنند تا با اقدامات گوناگونی چون امضای تومار خطاب به استاندار، حضور در دفتر امام جمعه و همچنین حضور در فرمانداری شاهرود، نگرانی خود را به گوش مسوولان برسانند.
اتمام طرح 18 ساله انتقال آب از قطری، آن هم به عنوان یكی از بزرگ ترین و پرهزینه ترین طرح های ملی و با هزینه كرد حدود 30 میلیارد تومانی مهم ترین خواسته آنان برای تامین آب آشامیدنی است.
*** تامین آب آشامیدنی، نخستین اولویت در شاهرود
فرماندار شاهرود با تاكید بر پیگیری انتقال آب از چشمه سارهای قطری به این شهر، بیان كرد: تامین آب آشامیدنی نخستین اولویت مسوولان در شاهرود است و همپای موضوع امنیت یكی از اصلی ترین دغدغه ها محسوب می شود.
سید محمدرضا هاشمی اضافه كرد: برای گذر از شرایط كنونی یكی از راه ها استفاده از چاه آب سایر دستگاه های اجرای شهرستان بود كه در همین راستا تعدادی از چاه های متعلق به دستگاه های اجرایی شهرستان در اختیار آبفا قرار گرفت تا با توجه به گرمای هوای تابستان، مشكلی برای تامین آب آشامیدنی به وجود نیاید.
وی ادامه داد: در كنار تلاش مسوولان برای تامین آب مورد نیاز ، مردم هم باید صرفه جویی كنند تا امكان بهره مندی همه همشهریان خود از این نعمت بزرگ را فراهم كنند.
هاشمی گفت: اكنون دغدغه تامین آب آشامیدنی مردم شاهرود فراتر از شهرستان پیگیری می شود ، به طوری كه استاندار سمنان و نماینده مردم شاهرود و میامی هم برای این منظور گام های موثری برداشته و همجنان پیگیر امور هستند.
معاون استاندار سمنان با بیان این كه انتقال آب از سرچشمه های قطری نخستین راه برای جبران كمبود آب شاهرود است ، افزود: این طرح سابقه ای 14 ساله دارد، حدود 98 درصد كار انجام شده و از 45 كیلومتر مسیر انتقال حدود 44 كیلومتر انجام شده است.
هاشمی گفت: برای رفع مشكلاتی كه مانع از پایان پذیرفتن این طرح شده ، نشست های مختلفی در سطح استانداران سمنان و گلستان و نمایندگان شاهرودو میامی با نماینده شهرستان علی آباد كتول برگزار شده است.
وی با بیان این كه موفقیت هایی نیز حاصل شده افزود: امید است در آینده نزدیك كارهای اندك این طرح انجام شود.
فرماندار شاهرود به كاهش سطح آب های زیر زمینی هم اشاره كرد و گفت: 14 سال خشكسالی مداوم موجب شده علاوه بر تامین آب آشامیدنی ، كشاورزان نیز برای آبیاری محصولات كشاورزی با مشكلات زیادی روبرو شوند.
*** مردم انشعاب های غیر مجاز را گزارش دهند
رییس اداره آب و فاضلاب شهری شاهرود با تاكید بر برخورد با انشعاب های غیر مجاز در محدوده خدماتی این اداره، گفت : تمام باغ های سبزی محدوده شهر با استفاده از نقشه های GIS مشخص شده اند.
ابراهیم باقری با بیان اینكه انشعاب های غیرمجاز در منازل مسكونی راحت تر از باغ ها شناسایی می شود، افزود: در صورت گزارش مردمی و یا احتمالی مبنی بر وجود چنین انشعاب هایی در باغ ها ، با دریافت مجوز ورود، بررسی صحت موضوع به سرعت در دستور كار قرار می گیرد.
وی تذكر دادن درخصوص مصرف صحیح آب را نوعی از امر به معروف و نهی از منكر خواند و گفت: به استناد فرمایش همه علما، برداشت از انشعاب های غیر مجاز حرام است.
باقری درباره اجرای طرح' پلیس آب' هم یادآور شد: بنا به درخواست های مردم، امسال برای فرهنگ سازی مصرف صحیح آب، سه گروه در دو نوبت صبح و عصر، در سطح شهر حضور دارند.
وی ادامه داد: با مشاهده مصرف نادرست و هدررفت آب برای نخستین بار كارت زرد برای اخطار به مصرف كننده داده می شود و در صورت تكرار دوباره و با دریافت كارت قرمز، مشترك با قطعی آب رو به رو خواهد شد.
باقری یادآور شد: با برداشتن نام 'پلیس'، عنوان این گروه به 'ترویج دهندگان فرهنگ صحیح مصرف آب' تغییر كرده است.
* ** هدر رفت آب در شبكه توزیع شاهرود به اندازه میانگین كشوری است
رییس اداره آبفای شاهرود میزان هدررفت آب در شبكه توزیع آب شهری را حدود 23 درصد اعلام كرد و گفت: این میزان تقریبا با میانگین كشوری آن برابری می كند.
باقری با اشاره به وجود 650 كیلومتر شبكه توزیع در شهرهای شاهرود و رودیان و هفت روستای زیر پوشش این اداره، بیان كرد: طراحی این شبكه ها به گونه ای است كه پس از 25 سال نیاز به تعویض دارد و برای این كار باید هر سال 26 كیلومتر لوله را جایگزین كرد.
وی با بیان اینكه انجام این كار نیازمند اعتبارات میلیاردی بوده و اجرای آن در شرایط كنونی ممكن نیست ، افزود: البته این بدان معنا نیست كه كل شبكه توزیع قدیمی باشد بلكه به فراخور زمان با اعتبارات دولتی و یاری بخش خصوصی برخی از نقاط اصلاح شده است .
*** بهای كم آب، انگیزه ای برای صرفه جویی ایجاد نمی كند
رییس اداره آب و فاضلاب شاهرود یكی از دلایل كمی رغبت مردم برای صرفه جویی در مصرف آب را قیمت پایین آن دانست و گفت: میانگین بهای تولید هر متر مكعب آب یك هزار و 350 تومان است در حالی كه این میزان آب، به قیمت 320 تومان به فروش می رسد.
باقری با تاكید بر اینكه این موضوع انگیزه اقتصادی برای صرفه جویی ایجاد نمی كند، افزود: ما مسوولان باید با درك ارزش آب، بهای مصرفی را به سمت قیمت تمام شده پیش ببریم.
*** كم كردن فشار آب، راهی برای كاهش مصرف
معاون اداره آب و فاضلاب شهری شاهرود هم با بیان اینكه اداره آبفا علاوه بر وظیفه اصلی خود یعنی توزیع در بحث تامین آب هم وارد عمل شده، اضافه كرد: با دریافت مجوز از اداره امور آب، با هزینه آبفا، چاه های آب حفر و وارد شبكه می شود.
حسین نعیمی با اشاره به خشكسالی های اخیر، بیان كرد: هر ساله 2 یا سه چاه آب آشامیدنی شاهرود خشك می شود كه برای حفظ وضعیت موجود نیاز به كف شكنی و جا به جایی دارند.
وی ادامه داد: بخشی از كمبود آب شاهرود را برخی از نهاد های دارای چاه آب آشامیدنی ، جبران كرده و بخش دیگر از راه كم كردن فشار شبكه مدیریت می شود.
نعیمی با بیان اینكه پخش آب در شاهرود به صورت ثقلی عمل می كند، افزود: برای كاهش هزینه های اضافی از ابتدا، پمپاژ آب از سیستم توزیع حذف شده و حال برای كنترل مصرف در نقاط پایین دست شهر، شیرهای فشارشكن نصب شده است.
وی ادامه داد: به این ترتیب فشار آب در بخش های كم ارتفاع و بلند شهر یكی شده و از هدر رفت آب و تركیدگی لوله هم جلوگیری می شود.
معاون اداره آبفا همچنین با بیان اینكه امسال مصرف آب در شهر شاهرود خیلی زودتر از سال های قبل به اوج مصرف فصل تابستان رسید، گفت: به دنبال گرمای شدید هوا از ابتدای اردیبهشت دچار بحران آب شدیم؛ از ماه مبارك رمضان چهار چاه آب مشكل پیدا كرده و حدود 70 درصد مردم قطعی و یا كمبود آب را حس كردند.
با این همه اگر برنامه های مسوولان در زودترین زمان به نتیجه نرسد ، بحرانی كه امسال كمتر احساس شد ، به یقین در سال های آینده اثرهای نامطلوب خود بیشتر نشان خواهد داد.
شاهرود 73هزارو 500 مشترك آب دارد و طول شبكه آبرسانی آن 625 كیلومتر است.
طول خط انتقال هم 160كیلومتر است و 60 هزار متر مكعب مخزن و 23 شیر فشار شكن برای آبرسانی به مردم شهر شاهرود بكار گرفته شده است.
اكنون آب آشامیدنی مردم شاهروداز طریق یك رشته قنات و 23 حلقه چاه تامین می شود.
شهر شاهرود با 173 هزار نفر جمعیت پرجمعیت ترین شهر استان سمنان است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاكری
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به كانال تلگرامی اخبار ایرنا شاهرود به آدرس 🆔 @irnashahroud مراجعه فرمایید)