۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۰۵
کد خبر: 82638025
T T
۰ نفر
ضربه به سر علت اصلی مرگ درحوادث رانندگی است

تهران - ایرنا - مدیر كل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشكی قانونی گفت :ضربه به سر عامل اصلی مرگ در حوادث رانندگی است كه علت اصلی 49.9 درصد از مرگ ها در حوادث رانندگی را شامل می شود.

عباس مینوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درسال گذشته (1395) 15 هزار و 932 تن در حوادث رانندگی كشته شده اند.
وی خاطر نشان كرد:بعد از ضربه به سر،عامل كشته شدن در حوادث رانندگی 25.5 درصد شكستگی‌های متعدد، 8.7 درصد به دلیل خونریزی و 9.9 درصد به دلیل علل اشتراكی (موارد دارای بیش از یك علت)، 0.9 درصد سوختگی، 2دهم درصد نرسیدن اكسیژن، 4.5 درصد سایر موارد در سال 95 بوده است.

**رانندگان،بیشترین قربانی
مینوی گفت : در سال 95 در زمان وقوع تصادف 41.9 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، 21.6 درصد عابر پیاده و 35.3 درصد سرنشین یا ترك وسیله نقلیه بوده اند.
وی ادامه داد :از مجموع تلفات رانندگی سال 95 (15 هزار و 932 تن)، 21.6 درصد یعنی 3 هزار و 440 تن عابر پیاده و 24.1 درصد یعنی 3 هزار و 841 تن موتورسیكلت سوار بودند.

**نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه كشته می شوند
وی تصریح كرد: محل فوت 51 درصد از افراد در محل حادثه، 6.7درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 41.4 درصد از افراد در بیمارستان بوده است.
این مسئول سازمان پزشكی قانونی گفت :همچنین نحوه انتقال 88.9 درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس ، 8 درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، 0.4 درصد خودروی پلیس، 0.8 درصد سایر خودروها و 1.9 درصد نامعلوم بوده است.

**استفاده از كلاه ایمنی
مینوی گفت:بیشترین ناحیه ای كه موتورسوار آسیب می بینند ناحیه سر است كه خسارت جانی جدی یا حتی مرگ را به دنبال دارد .
وی ادامه داد: استفاده از كلاه ایمنی هم برای موتور سوار و هم فردی كه ترك او سوار می شود اهمیت دارد به دلیل اینكه از ضرباتی كه منجر به خونریزی مغزی می شود جلو گیری می كند .
مدیر كل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشكی قانونی گفت :برخی از موتورسوار ها و یا حتی خودرو ها رعایت ظرفیت سرنشین را نمی كنند كه این امر برای موتور سوار ها علاوه بر اینكه جلوی كنترل وسیله نقلیه رامی گیرد در برخورد با موانع و حوادث احتمالی قدرت واكنش را هم پایین می آورد و موجب افزایش خسارت ها می شود.
وی گفت :رعایت نكردن سرعت مجاز از سوی رانندگان خودرو نیز همیشه به عنوان یك عامل مهم تصادفات مطرح است و هرچه سرعت بیشتر باشد،احتمال وقوع تصادفات هم بیشتر و شدت صدمات ناشی از آن نیز بیشتر خواهد بود و بنابر این رعایت سرعت مجاز همیشه از سوی كارشناسان مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

**بستن كمر بند ایمنی
مینوی ادامه داد: یكی از مواردی كه رعایت آن از بخش عمده ای از خسارت های جانی حوادث رانندگی می كاهد، بستن كمربند ایمنی است و موجب می شود كه هنگام تصادف سرنشین خودرو به جلو و یا خارج از خودرو پرتاب نشود.
وی تاكید كرد: هرچند سفارش به بستن كمربند ایمنی بسیار تكرار شده است ،اما هنوز برخی از سرنشین های خودرو از آن استفاده نمی كنند .
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا، وی در پایان تاكید كرد: اما زمانی كه كمربندایمنی بسته می شود هم باید سرعت مطمئنه رعایت شود به دلیل اینكه عده ای فكر می كنند چون كمربندایمنی می بندند می توان با سرعت بالا برانند ،اما باید توجه داشت رعایت سرعت مطمئه اصل است و بستن كمربند ایمنی هم حتی در سرعت های مجاز توصیه شده است و به صرف بستن كمربند ایمنی نمی توان از سرعت مجاز عدول كرد.
اجتمام **2181**1569**خبرنگار: ناهیدحاجی خانی **انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر