«محمدرضا نعمت زاده» وزیرصنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای كاری بخشنامه ای ابلاغ كرد كه براساس آن به جای الزام تولیدكنندگان به درج قیمت مصرف كننده روی كالا، درج یا نصب برچسب قیمت به واحدهای خرده فروشی سپرده شود. فاز اول این طرح قرار است از ابتدای مهرماه و برای محصولاتی مانند بیسكویت، شیرینی، كیك و شكلات، انواع چیپس و اسنك و محصولات صنایع سلولزی، بهداشتی اجرا شود.
«محمد آقاطاهر» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این اقدام مناسبی است كه وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت انجام داد، چرا كه شاهد هستیم قیمت های تصویب شده صوری هستند و تولیدكنندگان بدون برنامه در مواقع ومكان های خاصی به منظور جذب مشتری با تخفیف های 40 تا 50 درصدی محصولات خود را می فروشند.
وی افزود: این تخفیف ها در واقع از جیب مصرف كننده است چرا كه در بسیاری از موارد كالاها با هزینه كمتری تولید می شوند، اما چون قیمت گذاری ها ثابت است فروشندگان به منظور جذب مشتری عنوان می كنند كه كالاها را به حراج گذاشته اند.
وی توضیح داد: علاوه بر این در ابتدای سال برخی از كارخانه ها 30 درصد افزایش قیمت برای كالاهای خود عنوان می كنند و بعد شاهد هستیم همین كالاها را در حراجی ها با تخفیف های 40 درصدی می فروشند كه این دو عمل با یكدیگر تناقض دارد.
رئیس اتحادیه بنكداران گفت: این بخشنامه به این معنی نیست كه هیچ قیمتی بر روی كالا درج نشود بلكه براساس قانون نظام صنفی، فروشندگان كالا باید برچسب قیمت را براساس فاكتور خرید و سودی كه از سوی سازمان حمایت مشخص شده است بر روی كالاها نصب كنند.
وی تاكید كرد: اگر این اقدام به درستی انجام شود شاهد كاهش قیمت ها خواهیم بود.
آقاطاهر عنوان كرد: با اجرای این بخشنامه تولیدكنندگان می توانند محصولات با كیفیت مناسب به مصرف كننده ارائه كنند؛ چرا كه دیگر قیمت های مصوب محدودیتی برای آن ایجاد نمی كند و از طرفی مصرف كنندگان نیز می توانند كالاهای با كیفیت و قیمت مناسب تهیه كنند.
رئیس اتحادیه بنكداران مزیت دیگر این بخشنامه را استفاده فراگیر از فاكتور عنوان كرد و گفت: كالایی كه فروخته می شود باید در برگه رسمی ثبت و براساس آن فاكتور، سود محاسبه و قیمت گذاری انجام شود، بنابراین این اقدام باعث فراگیر شدن استفاده از فاكتور می شود.
وی درباره برخی ادعاها كه گفته می شود درج نكردن قیمت باعث آشفتگی بازار می شود، نیز گفت: در حال حاضر شاهد یك آشفتگی ، در بازار هستیم به این صورت كه بر روی كالاها قیمت درج شده اما توجهی به آن نمی شود. كالاها در حراجی ها با قیمت های متفاوت به فروش می رسد، اما با اجرای این بخشنامه توزیع كنندگان موظفند قیمت خود را بر روی كالا درج كنند و دیگر نمی توانند مدعی شوند كه با تخفیف كالاها را به مصرف كنندگان عرضه می كنند.
آقاطاهر با تاكید بر اینكه عرضه و تقاضا قیمت ها را مشخص می كند، گفت: اقلامی همچون حبوبات، خشكبار و برنج نیز قیمت مصرف كننده مصوب ندارند و مصرف كننده كیفیت كالا و فروشگاه هایی كه آن را عرضه می كند را می سنجد و بعد اقدام به تهیه كالا می كند.
وی بیان كرد: اجرای طرح به صورت پایلوت بر اقلام سلولزی و تنقلات تاثیری بر زندگی مردم ندارد، اگر این طرح خوب انجام شود می توان بر روی كالاهای دیگر نیز اعمال كرد.
به گزارش ایرنا، برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9132**1561**خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار:مژگان توانا
اختصاصی ایرنا؛
رئیس اتحادیه بنكداران:حذف قیمت گذاری به منظور شفافیت درقیمت كالاهاست
۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۳۷
کد خبر:
82639282
تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه بنكداران با اشاره به اینكه حذف قیمت گذاری كالاها اقدام مناسبی است، انجام آن توسط تولیدكنندگان را به منظور شفافیت در قیمت كالاها می داند.