۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82640204
T T
۰ نفر
ازبكستان یك زن را به جرم جاسوسی برای تاجیكستان محكوم كرد

تهران - ایرنا - دادگاه نظامی استان سیردریای ازبكستان «الیانه كیم» 36 ساله، مادر دو فرزند و ساكن شهرك شیرین این استان را به جرم جاسوسی به نفع تاجیكستان به 10 سال و شش ماه زندان محكوم كرد.

وكیل مدافع «الیانه كیم» روز سه شنبه با اعلام این خبر به رسانه های محلی اعلام كرد گفت كه موكلش به اتهام «خیانت به دولت» مجرم شناخته شد و با وجود اینكه ماه گذشته این حكم صادر و مورد اجرا قرار گرفته است اما تاالان به ما اعلام نكرده بودند.
الیانه به جاسوسی و افشای اسرار دولتی به كشور خارجی ودشمنی با جمهوری ازبكستان متهم شده است.
در سالهای اخیر چندین نفر از ساكنان ازبكستان برای جاسوسی به نفع تاجیكستان متّهم شده‌اند. در ماه مارس سال 2013 نهادهای حفظ حقوق استان «سرخاندریا» سه زن را به جرم جاسوسی علیه ازبكستان بازداشت كردند.
در تاجیكستان نیز چند نفر به اتهام جاسوسی به نفع ازبكستان زندانی شده‌اند.
از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991 و استقلال تاجیكستان و ازبكستان، روابط این دو كشور دچار فراز و نشیب های مختلف بوده است.
از حدود یكهزار و 400 كیلومتر مرز مشترك ازبكستان و تاجیكستان هنوز برخی مناطق مرزی به خاطر وجود اختلاف نظر بین دو طرف، علامت گذاری نشده است.
ازبكستان تاكنون برای اجرای چندین طرح بزرگ تاجیكستان از جمله كارخانه آلومینیوم سازی و نیروگاه راغون درجوار مرزهای خود و مواردی دیگر از تاجیكستان به مجامع بین المللی شكایت كرده است.
ازبكستان با توجیه مبارزه با گروههای تندرو ، مرز خود با تاجیكستان را یكجانبه مین گذاری كرده و برای اتباع این كشور نیز مقررات روادید راه اندازی كرده است.
از بین كشورهای مستقل مشترك المنافع، ازبكستان تنها كشوری است كه با تاجیكستان هیچگونه ارتباطات هوایی و خودرویی ندارد.
آساق**1663**خسرو حسینی** انتشاردهنده: حسن حسین زاده
۰ نفر