۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۵۱
کد خبر: 82641308
T T
۰ نفر
سی ان ان: هزینه16سال جنگ افغانستان از 800میلیارد تا 2 تریلیون دلار برآورد می شود

تهران-ایرنا- تارنمای'سی ان ان'بااشاره به اعلام راهبرد جدید آمریكا در قبال جنگ افغانستان نوشت: درحالیكه رئیس جمهوری آمریكا دوشنبه گذشته وعده افزایش نیروهای نظامی درافغانستان را داد، هزینه مالی16سال جنگ در این كشور بین 800میلیارد تا 2 تریلیون دلار تخمین زده می شود.

به گزارش روزچهارشنبه ایرنا، سی ان ان نوشت:اعلام راهبرد جدید رئیس جمهوری آمریكا دردوشنبه گذشته(30 مردادماه) مبنی برافزایش نظامیان آمریكایی در افغانستان، راهبردی است كه در آن وعده ادامه طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریكا و افزودن بر میلیاردها دلار هزینه دیگر دراین جنگ را می دهد.
تارنمای این رسانه تصویری در ادامه نوشت: یكی از برآوردهایی كه توسط 'آنتونی كوردزمن' (Anthony Cordesman) در 'مركز مطالعات راهبردی و بین المللی' صورت گرفته حاكی است كه درمجموع 841میلیارد دلار هزینه این مناقشه (جنگ افغانستان)شده است.
بنابراین گزارش؛ كوردزمن كه پیشتربه عنوان رایزن دروزارت دفاع و خارجه آمریكا و در جریان دو جنگ عراق و افغانستان سابقه كار داشته است، این برآورد همچنین شامل بودجه درخواست سال آتی دونالد ترامپ نیز می باشد.
سی ان ان افزود: دیگر برآوردهای صورت گرفته هزینه 16ساله این جنگ را تریلیون ها دلار عنوان می كنند، بطور مثال نتیجه بررسی های 'نتا كرافورد' (Neta Crawford) یكی ازمدیران'پروژه هزینه جنگ ها' (CWP) از دانشگاه 'براون' (Brown) حاكی است كه مجموع هزینه های جنگ در عراق، افغانستان و پاكستان از سال 2001 تاكنون به پنج (5) تریلیون دلار رسیده كه دو (2) تریلیون دلار آن مربوط به جنگ افغانستان است.
بنابراین گزارش، این دو تریلیون دلار شامل هزینه های آتی وزارت امور كهنه سربازان مرتبط با جنگ افغانستان نمی شود.
سی ان ان نوشت: البته هیچگونه برآورد مالی درباره هزینه واقعی این جنگ كه از دست رفتن جان انسان ها، از تمامی طرف ها و همچنین رنجی كه بازماندگان و قربانیان این جنگ با آن مواجهند مانند، مشكلات روحی، قطع عضو و معلولیت حاصل از این جنگ، صورت نگرفته است.
تارنمای این رسانه تصویری آمریكایی به نقل از موسسه 'واتسون' و دانشگاه 'استنفورد' نوشت: بین سال های 2001تا 2016میلادی درمجموع از نظامیان آمریكایی، گروه طالبان، غیرنظامیان افغان و نیروهای پلیس و ارتش افغانستان 111هزار و 442نفر كشته شده اند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا با اعلام راهبرد جدید در قبال افغانستان در نظر دارد تا چهار هزار نیروی نظامی به این كشور اعزام كند.
فرید زكریا مجری و مفسر شبكه سی ان ان در انتقاد از راهبرد جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در قبال افغانستان دوشنبه شب گذشته به این شبكه خبری گفت: زمانی كه 140 هزار نظامی آمریكایی نتوانستند كاری بكنند، از دست چهار هزار نظامی این كشور چه كاری بر می آید، بلكه تلاش های دیپلماتیك منطقه ای نیاز است.
آمریكا به همراه متحدان غربی خود در7 اكتبر 2001با دستآویز قرار دادن جنگ علیه تروریسم و براندازی گروه تروریستی طالبان به افغانستان حمله و خاك این كشور را در آنزمان اشغال كرد.
اروپام **1302**1590
مترجم: بهروز وفاداری - انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان