۴ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۰۲
کد خبر: 82643464
T T
۰ نفر

نابلدهایی كه ارابه مرگ را در جاده ها می رانند

۴ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۰۲
کد خبر: 82643464
نابلدهایی كه ارابه مرگ را در جاده ها می رانند

تهران - ایرنا - حوادث و سوانح رانندگی امروزه در جهان و بخصوص در كشورهای در حال توسعه به عنوان یكی از عوامل عمده مرگ و میر مطرح است و گفته می شود در سال های آینده به یكی از مهمترین علل مرگ و میر تبدیل شود.

به موازات افزایش جمعیت، تردد در جاده ها نیز افزایش یافته و این افزایش هم به همراه خود حوادث جانی و مالی فراونی را هم به دنبال دارد.
حوادث رانندگی دارای علل و عوامل متعددی شامل،خطاهای انسانی و قصور های غیر انسانی است كه برنامه ریزی در هر دو بخش و آموزش و تجهیز و ایمن كردن جاده ها و خودرو ها می تواند موجب كاهش بخش عمده ای از خسارت های جانی و مالی شود.
در تعیین دلیل و ایجاد حوادث رانندگی و علت مرگ و میرهای مربوط به حوادث رانندگی، انگشت اتهام ،گاهی به سوی خودروسازها ،گاهی به سوی مسئولان راه سازی و سیستم حمل و نقل و گاهی هم به سمت رانندگان دراز است و گاهی هم ضعف های قانونی و خلاء های موجود را دلیل افزایش آمار تلفات رانندگی می دانند، اما باید گفت كه همه این عوامل هركدام به نوبه خود در ایجاد و افزایش تلفات رانندگی مهم هستند كه جای بررسی و برنامه ریزی مناسب و صحیح را دارد كه امیدواریم با تدابیر لازم بتوانیم در جهت كاهش تلفات حوادث رانندگی شامل كشته ها و مصدومان و همین طور خسارت های مالی بتوانیم قدم های موثری را برداریم.
اما در آمارهای داخلی كه توسط وزارت صنعت و تجارت، سازمان پزشكی قانونی و ناجا تهیه شده‌اند، نكات قابل‌ توجهی به چشم می‌آید و نشان می‌دهد ایرانی‌ها نه فقط قربانی ایمن نبودن خودروها، بلكه قربانی ناامنی جاده‌ها و البته بی‌احتیاطی و نابلدی و قانون‌گریزی خود می‌شوند.
در این بین خودروهای سواری بازیگر نقش اول سوانح رانندگی در ایران به حساب می‌آید.
خطای انسانی عامل بیش از نیمی از تصادفات جاده‌ای كشور اعلام شده است، به نحوی كه اگر مسائلی مانند خواب آلودگی رانندگان و قانون گریزی و تخلف را حل شده فرض كنیم، در عمل تصادفات جاده‌ای به كمتر از نصف خواهد رسید.
براساس آمار ارائه شده، تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی راننده ،چهار عامل تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی به شمار می‌روند.
همچنین سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش داده كه مهمترین عوامل بروز تصادفات جاده‌ای در جهان، ارسال پیامك و مكالمه با تلفن همراه حین رانندگی، سرعت غیر مجاز، عدم رعایت قوانین و بروز اتفاقاتی مانند افت قند خون و سكته است.
در ایران در زمانی هایی مانند عید نوروز و تعطیلات پایان تابستان و همچین تعطیلات چند روزه شاهد بالارفتن بارترافیكی جاده ها و همچنین افزایش حوادث رانندگی هستیم و به منظور بررسی علل و میزان تلفات رانندگی گفت و گویی را با مدیر كل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشكی قانونی ترتیب داده ایم كه از نظر خواهد گذشت .

** 15هزار و 932 تن درحوادث رانندگی كشته شده اند
مدیر كل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشكی قانونی گفت : درسال گذشته (1395) 15 هزار و 932 تن درحوادث رانندگی كشته شده اند،كه 3،9درصد این تلفات نسبت به مدت مشابه سال قبل ازآن (1394) كاهش داشت .
عباس مینوی ادامه داد: بیشترین كاهش در سال گذشته مربوط به ماه بهمن 16.7 درصد و بیشترین افزایش مربوط به ماه دی با 2.6 درصد بوده است.
وی خاطر نشان كرد: بیشترین كشته های حوادث رانندگی سال گذشته مربوط به شهریور ماه با یكهزار و 711 تن و پس از آن مرداد ماه با یكهزار و 662 تن و كمترین آن مربوط به بهمن ماه با 964 تن بوده است.
مینوی افزود: همچنین روز 23 شهریور با 80 كشته، 2 مهر با 77 كشته و 7 فروردین با 75 كشته پرتلفات ترین روز های امسال بوده است.

**بیشترین مرگ ها در جاده های برون شهری
این مسئول سازمان پزشكی قانونی با تاكید بر اینكه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است،اعلام كرد:65.4 درصد كشته های تصادفات مربوط به جاده های برون شهری،27.3 درصد در راه های درون شهری ،6.9 درصد در جاده‌های خاكی و روستایی و محل تصادف 0.3 درصد موارد نامعلوم بوده است.
به گفته وی در سال گذشته10 هزار و 427 تن در محورهای برون شهری (چهار درصد كاهش نسبت به سال 94)، 4هزار و 355 تن در مسیرهای درون شهری (2.2درصد كاهش نسبت به سال 94)، یكهزار و 102 تن در مسیرهای خاكی روستایی (7.2 درصد كاهش نسبت به سال 94) و 48 تن نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند.

**بیشترین تلفات در استان فارس
مینوی ادامه داد : در سال گذشته استان‌های فارس با یكهزار و458 تن ، تهران با یكهزارو 156تن و خراسان رضوی با یكهزارو 133تن بیشترین و استان‌های ایلام با 126، كهگیلویه و بویراحمد با 168 و اردبیل با 196 تن كمترین شمار كشته های ناشی از حوادث رانندگی را داشته‌اند.

**بیشترین درصد افزایش در استان قم
وی تاكید كرد: بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در سال 95 نسبت به سال قبل از آن در استان های قم با 10.8 درصد و خوزستان با 10.2 درصد و بیشترین كاهش مربوط به استان های ایلام با 28 درصد و سمنان با 14.1 درصد بوده است.

**بیش از سه چهارم كشته های تصادفات مرد هستند
به گفته این مسئول پزشكی قانونی ،بررسی های سازمان پزشكی قانونی نشان می دهد كه 78.3 درصد از كشته های ناشی از حوادث رانندگی در سال 94 مرد (12 هزار و 470 تن) و 21.7 درصد زن (سه هزار و 462 نفرتن بودندو همچنین در افراد 18 سال به بالا 72 درصد متاهل و 26.6 درصد مجرد هستند و وضعیت تاهل 1.4 درصد نیز نامشخص بوده است.

**رانندگان، بیشترین قربانی
مینوی گفت: در زمان وقوع تصادف 41.9 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، 21.6 درصد عابر پیاده و 35.3 درصد سرنشین یا ترك وسیله نقلیه بوده اند.
وی اضافه كرد: از مجموع تلفات رانندگی سال 95 (15 هزار و 932 تن)، 21.6 درصد یعنی 3 هزار و 440 تن عابر پیاده و 24.1 درصد یعنی 3 هزار و 841 تن موتورسیكلت سوار بودند.

**30-49 سال بیشترین تلفات
وی تصریح كرد: براساس گزارش پزشكی قانونی ،از لحاظ سنی 7.8 درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته 10 سال و كمتر، 5.8 درصد 17-11 سال، 25.7درصد 29-18 سال، 30.4 درصد 49-30 سال، 30.3 درصد كشته های تصادفات 50 سال به بالا داشته‌اند.

**سواری،خودروی مورد استفاده 41.5درصد متوفیان
مدیر كل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشكی قانونی گفت : نحوه وقوع تصادف 44.8 درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد 2 وسیله نقلیه، 21.6 درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و 24.3 درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است.
وی ادامه داد: خودرو مورد استفاده 41.5 درصد از افراد متوفی خودرو سواری، 24.1 درصد موتورسیكلت، 6.3 درصد وانت بار، 3.3 درصد كامیون، كامیونت و تریلی و 1.5 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است و همچنین بر اساس این آمار 3 هزار و 440 تن از متوفیان تصادفات (21.6 درصد) عابر پیاده بودند.

**ضربه به سر علت اصلی مرگ
به گفته وی علت اصلی مرگ 49.9 درصد از افراد ضربه به سر، 25.5 درصد شكستگی‌های متعدد، 8.7 درصد به دلیل خونریزی و 9.9 درصد به دلیل علل اشتراكی (موارد دارای بیش از یك علت)، 0.9 درصد سوختگی، 2دهم درصد نرسیدن اكسیژن، 4.5 درصد سایر موارد بوده است.

**نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه كشته می شوند
وی خاطرنشان كرد: محل فوت 51 درصد از افراد در محل حادثه، 6.7درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 41.4 درصد از افراد در بیمارستان بوده است و همچنین نحوه انتقال 88.9 درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس ، 8 درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، 0.4 درصد خودروی پلیس، 0.8 درصد سایر خودروها و 1.9 درصد نامعلوم بوده است.

**افزایش6.4 درصدی مصدومین ارجاعی به پزشكی قانونی
مینوی گفت : در سال 95، 333 هزار و 66 مصدوم تصادف به مراكز پزشكی قانونی مراجعه كرده اند كه این تعداد نسبت به سال گذشته 6.4 درصد افزایش یافته است.

**3 هزار و 756 نفر در حوادث رانندگی در سه ماهه امسال جان خود را از دست دادند
وی تاكید كرد: در سه ماهه نخست سال جاری 3 هزار و 756 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات سه هزار و 949 نفر بود، 4.9 درصد كاهش یافته است.
وی اضافه كرد: در بهار امسال از كل تلفات حوادث رانندگی دو هزار و 964 نفر مرد و 792 نفر زن بودند.

**مرگ بیش از دو هزار نفر در مسیرهای برون شهری
مینوی تصریح كرد: در این مدت 2 هزار و 454 نفر در مسیرهای برون شهری، یكهزار و 53 نفر در محورهای درون شهری، 242 نفر در جاده های روستایی و هفت نفر در مسیرهایی نامعلوم جان خود را از دست داده اند.
وی افزود: آمار تلفات در مسیرهای برون شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل با كاهش 2.6 درصدی و میزان تلفات در محورهای درون شهری با كاهش 3.9 درصدی مواجه بوده است.
به گفته این مسئول پزشكی قانونی ،طی سه ماهه نخست امسال بیشترین تلفات حوادث رانندگی به ترتیب در استان های فارس با 391، تهران با 294 و خراسان رضوی با 275 و كمترین آن با 29 در ایلام، 33 در اردیبل و 41 فوتی در البرز ثبت شده است.

**بستن كمر بند ایمنی
مدیر كل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشكی قانونی بااشاره به اینكه كار پزشكی قانونی در خصوص حوادث رانندگی شامل متوفیان و مصدومان می شود ،گفت :برخی از مسایل در مورد توصیه ها برای كاهش حوادث رانندگی بسیار بدیهی است بارها از سوی رسانه ها و دیگر مسئوولان بیان شده است .
مینوی ادامه داد: یكی از مواردی كه رعایت آن از بخش عمده ای از خسارت های جانی حوادث رانندگی می كاهد ،بستن كمربند ایمنی است و موجب می شود كه هنگام تصادف سرنشین خودرو به جلو و یا خارج از خودرو پرتاب نشود .
وی تاكید كرد: هرچند تذكر به بستن كمربند ایمنی بسیار تكرار شده است ،اما هنوز برخی از سرنشین های خودرو از آن استفاده نمی كنند .
وی تاكید كرد: اما زمانی كه كمربند ایمنی بسته می شود، هم باید سرعت مطمئنه رعایت شود به دلیل اینكه عده ای فكر می كنند ،چون كمربند ایمنی می بندند، می توان با سرعت بالا برانند ،اما باید توجه داشت رعایت سرعت مطمئه اصل است و بستن كمربند ایمنی هم، حتی در سرعت های مجاز توصیه شده است و به صرف بستن كمربند ایمنی نمی توان از سرعت مجاز عدول كرد.

**استفاده از كلاه ایمنی
مینوی گفت: بیشترین ناحیه ای كه موتور سوار آسیب می بینند ،ناحیه سر است كه خسارت جانی جدی یا حتی مرگ را به دنبال دارد .
وی ادامه داد: استفاده از كلاه ایمنی هم برای موتور سوار و هم فردی كه ترك او سوار می شود اهمیت دارد ،به دلیل اینكه از ضرباتی كه منجر به خونریزی مغزی می شود جلو گیری می كند.
مدیر كل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشكی قانونی گفت :برخی از موتورسوار ها و یا حتی خودرو ها رعایت ظرفیت سرنشین را نمی كنند كه این امر برای موتور سوار ها علاوه بر اینكه جلوی كنترل وسیله نقلیه را می گیرد ،در برخورد با موانع و حوادث احتمالی قدرت واكنش را هم پایین می آورد و موجب افزایش خسارت ها می شود.
وی گفت :رعایت نكردن سرعت مجاز از سوی رانندگان خودرو نیز همیشه به عنوان یك عامل مهم تصادفات مطرح است و هرچه سرعت بیشتر باشد، احتمال وقوع تصادفات هم بیشتر و شدت صدمات ناشی از نیز بیشتر خواهد بود و بنابراین رعایت سرعت مجاز همیشه از سوی كارشناسان مورد توجه ویژه قرارر گرفته است.

**نزاع های بعد از وقوع تصادفات رانندگی
وی ادامه داد : یكی از نكاتی در معاینات پزشكی قانونی ،مربوط به حوادث رانندگی و نزاع ها بعد از آن مشاهده می كنیم ،این است كه حادثه رانندگی رخ می دهد كه فقط خسارت مالی داشته است ،ولی متاسفانه راننده ها با هم درگیر می شوند و این درگیری های لفظی منجر به درگیری فیزیكی می شود و تبدیل به یك نزاع می شود و به همراه خود مصدومانی نیز دارد كه به پزشكی قانونی مراجعه می كنند .
مینوی افزود :اما با یك گذشت ساده و رعایت اصول اخلاق اسلامی و ایرانی و انسانی می توان از این نوع نزاع ها و تبدیل آن به خسارت جانی و مصدوم شدن افراد جلوگیری كرد.

**سلفی بگیرها
مدیر كل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشكی قانونی گفت : زمانی كه یك حادثه رانندگی چه در جاده های داخل یا خارج از شهر ها اتفاق می افتد، برخی افراد به قصد تماشا صحنه تصادف یا گرفتن عكس سلفی یا فیلم توقف می كنند كه خود این موضوع به یكی از عوامل ایجاد تصادف و حتی تصادفات شدید و زنجیره ای تبدیل شده است .
وی تاكید كرد: بارها این موضوع موجب بروز خسارت جانی و مالی زیادی در صحنه تصادفات شده است كه اقدام این افراد نه تنها غیر اخلاقی است ،بلكه موجب تصادف جدید و همچنین مانع امداد رسانی نیز می شود .

**اولین اصل در كمك رسانی این است كه در معرض خطر قرار نگیریم
مینوی تاكید كرد: زمانی كه در خارج از شهرها یا بزرگراه ها تصادفی رخ می دهد و به قصد كمك می ایستیم باید دقت داشته باشیم اولین اصل این است كه خودمان در معرض خطر قرار نگیریم تا از وقوع یك حادثه جدید جلوگیری شود .
وی اضافه كرد: به عنوان مثال در حوادثی مانند غرق شدگی ،گاز گرفتگی در چاه ها و تصادفات رانندگی ،افرادی كه به قصد كمك به صحنه حادثه می آیند ،خود در معرض خطر قرار می گیرند و شدت حادثه و شمار حادثه دیده ها افزایش می یابد .
این مسئول سازمان پزشكی قانونی خاطرنشان كرد: در موقع وقوع تصادفات رانندگی باید دقت كرد اگر قصد كمك دارید ،خودروی خود را در منتهی الیه جاده پارك كنید ،كه از حادثه دور باشد و در مسیر حركت دیگران نباشید و در اولین اقدام ،سریع به اورژانس خبر دهید كه این زمان بسیار ضروری و حیاتی است .
وی تاكید كرد : چنانچه از نحوه كمك های اولیه و امداد و نجات مطلع نیستید ،فقط در زمان هایی كه خیلی ضرورت دارد ،مصدوم را جابه جا كنید (مانند مواجه شدن با آتش سوزی ) زیرا شاید حركت و جابه جایی نادرست مصدوم، منجر به آسیب دیدگی جدی مانند قطع نخاع شود .
مینوی در ادامه، كمك های اولیه به مصدومان تصادفات اضافه كرد: فقط در این زمان اگر راه های هوایی مصدوم بسته است به باز شدن آن كمك كنید یا اینكه ،اگر مصدوم دچار خونریزی فعال است فقط با یك تكه پارچه تمیز خونریزی را مهار كنید تا نیروهای امداد از راه برسند .
وی تاكید كرد: در برخورد با تصادفات و مصدومان احتمالی هم چه باید كرد و هم چه نباید كرد مهم است تا هم بتواینم جان مصدوم را نجات دهیم و هم اینكه دچار صدمات دیگر نشوند.

**مدیریت سفر
وی با بیان اینكه برخی از زمان ها مانند شهریور ماه یا نوروز و برخی از تعطیلات چند روزه زمان پیك سفر است و با تقاضای بالای سفر مواجه هستیم ،كه در این زمان ها مدیریت سفر می تواند جلوی بسیاری از خسارت های مالی و جانی را بگیرد .
مینوی خاطر نشان كرد: این مدیریت سفر می تواند شامل انتخاب زمان مناسب و حتی ساعت مناسب سفر ، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ،داشتن استراحت كامل و پرهیز از رانندگی در مواقع خستگی و عجله نداشتن باشد.
اجتمام **2181**1569**گزارشگر: ناهیدحاجی خانی **انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر