۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۵۹
کد خبر: 82644546
T T
۰ نفر
در روز بزرگداشت بيله سوار/كتاب و مستند 'يك روز از تاريخ ايران' رونمايي شد

اردبيل - ايرنا - در آئيني از كتاب و مستند 'يك روز از تاريخ ايران' از توليدات حوزه هنري استان اردبيل رونمايي شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي حوزه هنري اردبيل ، امام جمعه بيله سوار در اين مراسم گفت: ارزش اين كتاب در راستاي شناساندن شهداي واقعه سال 1320 شهرستان بيله سوار و دفاع جانانه مردم محلي از مرزهاي كشور در حد فيلم دليران تنگستان است.
حجت الاسلام كريم قياسي افزود: انجام چنين كارهايي فرهنگي و تاريخي مي تواند به ماندگاري داشته ها و ارزش هاي فرهنگي و تاريخي اين مرز و بوم در دل تاريخ كمك شاياني بكند.
احد بيوته نويسنده و كارگردان مستند 'يك روز از تاريخ ايران' نيز در اين آئين با بيان اينكه براي تهيه اين آثار حدود 15 سال زمان صرف شده گفت: اين اثر با حمايت حوزه هنري استان اردبيل توليد شده و در اين راه افراد و سازمان هاي مختلفي متحمل زحمت شده اند، كه فرصت را مغتنم شمرده و از زحماتشان قدرداني مي كنم.
او افزود: اين مستند تاريخي و كتاب 'يك روز از تاريخ ايران' هر 2 ماجراي تجاوز ارتش سرخ شوروي به ايران در شهريورماه 1320 و مقابله و جانفشاني عشاير غيور شاهسون و سربازان غيرتمند شهرستان هاي مرزي استان اردبيل در مقابل اشغالگران را روايت مي كنند.
او اظهار كرد: در اين مستند تلاش كرديم تا با شناسايي شهداي جنگ ايران و روس، زندگي و خاطرات آنها را به روايت شاهدان عيني به تصوير بكشم و براي نخستين بار تعدادي از شهيدان غيور عشاير و سرباز مدافع وطن را در اين مستند معرفي كنم كه از اهالي روستاهاي مرزي شهرستان بيله سوار و مغان و ساير شهرستان هاي منطقه مي باشند.
مستند 30 دقيقه اي 'يك روز از تاريخ ايران' به همت حوزه هنري استان اردبيل و با پژوهش و كارگرداني و نويسندگي احد بيوته و تدوين مهدي صالحي و با حمايت سازمان برنامه و بودجه استان و مسوولان شهرستان بيله سوار و در راستاي توليد آثار هنري متعهد با مضامين انقلابي و به تصوير كشيدن جانفشاني و مقاومت شهداي مدافع ميهن در مقابل متجاوزان، توليد شده است.
حضور خانواده شهيد صدآفرين بعد از 76 سال براي نخستين بار سر مزار شهيد صد آفرين از حاشيه هاي قابل توجه اين مراسم بود.
در سپيده دم روز سوم شهريور ماه ۱۳۲۰ ارتش شوروي به قصد اشغال نظامي ايران ، شهر مرزي بيله سوار را مورد حمله قرار مي دهد. بيله سوار در آن زمان داراي اداراتي چون شهرباني ،پست و تلگراف ، گمرك و پاسگاه مرزي درجه يك بود.
سربازان و مردم پس از آغاز حمله روس ها شجاعانه دفاع مي كنند و تا ظهر در مقابل حمله روس ها ايستادگي مي كنند. ولي به علت نبود امكانات و تعداد كم سربازان ، ظهر روز سوم شهريور شهر بيله سوار سقوط مي كند و قشون روس اين شهر را به اشغال خود در مي آورد.
در جريان اين حمله نابرابر همه سربازان مستقر در بيله سوار تا آخرين نفس جنگيده و در راه ميهن به شهادت مي رسند در جريان حمله وحشيانه ارتش شوروي تعدادي از اهالي بي گناه شهر نيز به شهادت مي رسند.
به گفته شاهدان عيني ، سه روز بعد از اشغال بيله سوار يعني ششم شهريور ۱۳۲۰ مردم بيله سوار در جنوب شرقي پاسگاه نزديك مرز با كندن 2 گودال اجساد مرزداران را بطور دسته جمعي دفن مي كنند. در حال حاضر محل دفن سربازان به عنوان مزار شهداي گمنام ناميده شده و اكنون با گذشت ۷۶ سال هنوز هم خانواده هاي سربازان براي زيارت مزار فرزندانشان به بيله سوار مي آيند.
اهالي منطقه و مردم شهرستان بيله سوار نيز روزهاي پنجشنبه هر هفته و به ويژه در سالروز اين حادثه با غبار روبي و زيارت مزار شهدا ياد و خاطره سربازان سرافراز وطن را گرامي مي دارند.
به پاس دلاوري هاي مرزداران و اهالي روز سوم شهريور به نام روز بيله سوار نامگذاري شده است.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016