۸ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۰۸
کد خبر: 82648890
T T
۰ نفر

قطعی مكرر آب در یاسوج؛ دلایل و راهكارها

۸ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۰۸
کد خبر: 82648890
قطعی مكرر آب در یاسوج؛ دلایل و راهكارها

یاسوج- ایرنا- در حالی كه تابستان وارد آخرین ماه شده است بسیاری از محله‌های شهر یاسوج، مركز كهگیلویه و بویراحمد با قطعی روزانه آب روبرو هستند، هرچند خانواده‌ها خود را با برنامه قطع و وصل آب آشامیدنی شهری تطبیق داده‌اند اما سبب سختی فعالیت‌های روزانه افراد زیادی شده است.

بر اساس بررسی‌های خبرنگاران ایرنا برخی از نقاط شهر یاسوج از جمله «شهرك امام حسین (ع)»، «عدل»، «شاهد»، «بنسنجان» و مناطق دیگری از این شهر به‌صورت روزانه حدود سه تا چهار ساعت با قطعی آب یا افت فشار روبرو هستند.
در همین حال در برخی بلوارها و خیابان‌ها شاهد هدر رفت آب هستیم كه معمولاً به دلیل شكستگی لوله‌های انتقال آب یا بی‌توجهی به بستن آب فضای سبز رخ می‌دهد.
سؤالی كه مطرح شده این است كه چرا در استانی كه 10 درصد باران ایران را دارد شهروندان باید با قطعی مكرر آب روبرو باشند؟
در این میان 2 دیدگاه برای ایجاد این چالش مهم در شهر یاسوج با میانگین 800 میلیمتر باران وجود دارد.

** دیدگاه نخست: فرهنگ استفاده از آب، صحیح نیست
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج در این باره می‌گوید: در استان برای تأمین و توزیع آب آشامیدنی سالم هیچ گونه مشكلی نیست اما برخی افراد سودجو و مخل جامعه در نقاطی از شهر از آب آشامیدنی سالم برای آبیاری باغ‌ها و برنج كاری استفاده می‌كنند كه این میزان استفاده آب سبب افت و قطعی آب در سطح شهر می‌شود.
قاسم قلندری گفت: فرهنگ استفاده آب در استان كهگیلویه و بویراحمد نهادینه نشده است و استفاده غیرمجاز از آب آشامیدنی سبب قطع و نوسان آب در سطح استان شده است.
قلندری عنوان كرد: در بررسی‌های هفته اخیر یك متخلف 2 بار اقدام به نصب انشعاب غیرمجاز كرده بود و به‌رغم اینكه پرونده تخلف این فرد به مراجع قضایی فرستاده شده بود و انشعاب غیرمجاز آن نیز جمع آوری شده بود دوباره اقدام به نصب انشعاب غیرمجاز كرده بود.
وی ابراز داشت: این متخلف با استفاده از لوله 2 اینچ علاوه بر استفاده از آب آشامیدنی برای كارگاه بلوك زنی، اقدام به آبیاری حدود یك هكتار برنج كاری از طریق آب شهری كرده بود.
در حالی كه در شهر یاسوج به دلیل نوسان موجود در شبكه توزیع و كمبود آب، حتی برخی مواقع شهروندان برای برطرف كردن نیازهای اولیه خود با مشكل مواجه هستند، استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف كشاورزی به دور از انصاف است.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج اظهار داشت: تاكنون 344 مورد انشعابات متعدد غیرمجاز آب آشامیدنی در شهر یاسوج شناسایی و جمع‌آوری شده است.
وی افزود: تمامی متخلفان انشعاب غیرمجاز بدون هیچ‌گونه اغماض به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
قلندری تأكید كرد: هیچ اغماضی در برخورد با دارندگان انشعاب غیرمجاز صورت نخواهد گرفت چرا كه استفاده غیرمجاز از آب آشامیدنی از خطوط قرمز آبفای شهری است.
با توجه به اینكه هر انشعاب غیرمجاز آب تا چهار برابر یك انشعاب مجاز مصرف دارد، انشعاب‌های غیرمجاز علاوه بر آنكه باعث هدر رفت آب و بروز خسارت مالی به شركت آب و فاضلاب می‌شود تأثیر منفی زیادی در روند آبرسانی به شهروندان و افزایش تنش آبی دارد.
معاون بهر برداری شركت آب و فاضلاب استان اظهار داشت: جمع‌آوری انشعاب‌های غیرمجاز در مناطق مختلف استان به‌صورت جدی در حال انجام است.
سید یعقوب فرجی افزود: طی ماه اخیر بیش از 600 مورد انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در سطح شهرهای استان شناسایی و جمع آوری شده است.
از این تعداد انشعاب غیرمجاز 344 مورد مربوط به شهر یاسوج و 210 مورد نیز در شهر مارگون و سی سخت بوده است.
فرجی عنوان كرد: بیش از 90 درصد انشعاب‌های غیرمجاز در سال گذشته در شهرهای یاسوج و مادوان بود.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری كهگیلویه و بویراحمد گفت: مصرف آب در بخش آشامیدنی و كشاورزی در این استان حدود 30 درصد بیش از متوسط كشوری است و همین امر نیز لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب در استان را صدچندان می‌كند.
سید علی لدنی نژاد بیان كرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان مصرف آب از هر انشعاب غیرمجاز بین چهار تا هفت برابر انشعاب‌های مجاز است كه تضییع بیت‌المال و مشتركان قانونمند را به دنبال دارد.
لدنی نژاد اظهار كرد: آبیاری باغ‌ها، مزارع و صیفی جات با استفاده از آب آشامیدنی ممنوع و خلاف شرع و قانون است و در كهگیلویه و بویراحمد نیز برخورد جدی با این موضوع می‌شود.

** دیدگاه دوم: سیاست های ناكارآمد درزمینه منابع آبی دلیل چالش آب در یاسوج است
برخی می‌گویند كه كهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهر یاسوج دارای منابع آبی كافی است و تنها مدیریت این منابع باید به‌درستی صورت گیرد.
این افراد معمولاً به میزان بارش‌ها و منابع فراوان آب شیرین شامل چشمه‌ها، منابع زیرزمینی و رودخانه‌ها اشاره می‌كنند كه به باور آنان جوابگوی نیازهای این شهر است.
بر اساس آمارهای موجود كهگیلویه و بویراحمد 10 درصد آب‌های كشور را در اختیار دارد.
میانگین بلند مدت بارندگی در این استان از 43 سال قبل تاكنون افزون بر 675 میلیمتر معادل حدود 10 هزار و 474 میلیون مترمكعب اعلام شده است.
میانگین بارش بلندمدت شهر یاسوج 800 میلیمتر است كه بالاترین رتبه را در سطح استان در اختیار دارد.
میانگین بارش باران در كشور حدود 200 میلیمتر است و نشان دهنده جایگاه كهگیلویه و بویراحمد در این زمینه در سطح كشور است.
یكی دیگر از دلایل منتقدان برای مدیریت نادرست منابع آبی استان، تعداد شكستگی‌های شبكه توزیع آب بخصوص در شهر یاسوج است كه همه شهروندان آن را مشاهده می‌كنند.
در بسیاری از خیابان‌ها و كوچه‌های این شهر چنین پدیده‌ای مشاهده می‌شود و جای سؤال برای بسیاری از شهروندان است كه چرا سرمایه گذاری كافی برای تعمیر و جایگزینی این لوله‌های فرسوده صورت نگرفته است.
شهروندان یاسوج، مركز كهگیلویه و بویراحمد در ماه‌های گرم سال با مشكل قطعی مكرر آب مواجه هستند .
محمد. خ یكی از شهروندان شهر یاسوج ساكن منطقه بنسجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: توزیع آب در نقاط مختلف این شهر به‌طور یكسان انجام نمی‌شود.
وی افزود: فصل تابستان مشكل بی‌آبی حادتر می‌شود به‌گونه‌ای كه روزانه 9 ساعت ساكنان محله بنسنجان با قطعی آب روبرو هستند.
رضا. س ساكن منطقه شرف آباد نیز در این رابطه عنوان كرد: آب كافی برای آشامیدن، پخت‌وپز، شست‌وشوی ظروف، و استحمام نیست.
قطعی آب در شهر یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد به‌گونه‌ای است كه برخی نقاط به‌صورت شبانه روزی آب دارند و عده‌ای دیگر نیز روزانه با قطعی آب مواجه می‌شوند.
در بسیاری از خیابان‌ها و معابر شهر یاسوج نیز به دلیل شكستگی لوله‌ها و انشعاب‌ها روزانه میزان زیادی از آب سالم و بهداشتی از این طریق روانه فاضلاب‌ها می‌شود و هدر می‌رود.
معاون بهره برداری شركت آب و فاضلاب شهری كهگیلویه و بویراحمد نیز پدیده شكستگی لوله‌ها را قبول دارد و می‌گوید: هدر رفت آب در شبكه آبرسانی شهرهای كهگیلویه و بویراحمد 30 درصد است.
سید یعقوب فرجی افزود: اتلاف این میزان آب ناشی از فرسودگی شبكه و انشعاب‌های غیرمجاز است.
وی اظهار داشت: با توجه به قدیمی بودن و فرسودگی شبكه، عملیات اصلاح و مرمت شبكه توزیع آب شهر یاسوج در مناطق مختلف و با درنظرگرفتن میزان اعتبارات تأمین شده در حال انجام است.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج نیز در این رابطه بیان كرد: با تعویض لوله 3 اینچ فلزی منطقه سرآبتاوه تا موردراز، بیش از 700 متر لوله پلی اتیلن جایگزین آن شد.
وی افزود: با انجام این كار علاوه بر كاهش شكستگی این خط، افت فشار موجود در شبكه نیز برطرف شد.
قلندری همچنین از اصلاح و مرمت بیش از 400 متر خط لوله 5 اینچ در منطقه امامت یاسوج خبر داد و گفت: این میزان اصلاح شبكه در مناطق امامت یك تا 12 یاسوج انجام گرفت.
آب آشامیدنی مورد نیاز مردم ساكن شهرهای استان كهگیلویه وبویر احمد از طریق چهار حلقه چشمه و 62 حلقه چاه عمیق تأمین می‌شود.

**قطعی مكرر آب در یاسوج؛ سیاست های ناكارآمد یا اسراف؟
در استان كهگیلویه و بویر احمد فرهنگ استفاده از آب سالم نهادینه نشده است و این مساله را مردم و مسئولان قبول دارند.
چه‌بسا سود جویانی هستند كه با مصرف بی‌رویه‌ آب تیشه به ریشه جامعه می‌زنند و نسل‌های آینده را از نعمت آب شیرین و سالم آشامیدنی محروم می‌كنند.
اما به نظر می‌رسد كه سرمایه گذاری لازم برای مدیریت منابع آبی شامل سدسازی و تعمیر شبكه‌های توزیع و انتقال آب نیز صورت نگرفته است و به همین دلیل شهروندان هرروزه شاهد فوران آب از آسفالت خیابان‌ها یا كناره‌های جدول‌ها و كوچه ها هستند.
در مركز استان شاهد افت فشار آب و قطع مكرر آب هستیم ولی در صورت استفاده صحیح مردم از آب آشامیدنی و مدیریت منابع آبی و بخصوص تخصیص اعتبار برای تعویض شبكه فرسوده توزیع آب و سدسازی هیچ گونه قطعی آب نخواهیم داشت.
استان كهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
98 درصد از جمعیت شهری كهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش آب و فاضلاب شهری است.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
9868/6110