۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۰۱
کد خبر: 82649972
T T
۰ نفر
همكاري ايران و كره‌جنوبي در حوزه صنايع خلاق و فناوري‌هاي فرهنگي

تهران- ايرنا- دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز معاونت علمي و فناوري، از گسترش همكاري ميان ايران و كره‌جنوبي در حوزه توليد و عرضه مشترك صنايع خلاق و فناوري‌هاي فرهنگي خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، محمدحسين سجادي نيري با اشاره به همكاري مشترك ميان ايران و كره جنوبي در حوزه صنايع خلاق و فناوري هاي فرهنگي گفت: اين همكاري مشترك در قالب حمايت از راه‌اندازي دوره مشترك فناوري فرهنگي توسط دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي در ايران و دانشگاه كايست ( KAIST) كره جنوبي در سطح دانشگاهي و آموزشي محقق شد.
وي افزود: برگزاري نشست مشترك فناوري‌هاي فرهنگي و صنايع خلاق ميان ايران و كره جنوبي در آذرماه سال گذشته سرآغاز همكاري ميان شركت‌هاي خلاق دو كشور براي استفاده از امكانات و قابليت‌هاي يكديگر بود.

**همكاري مشترك براي ورود به بازارهاي جديد صنايع خلاق
دبير ستاد توسعه فناوري نرم و هويت‌ساز معاونت علمي و فناوري با بيان اين‌كه همكاري ميان ايران و كره‌جنوبي در سطح استفاده از ايده‌ها، در بخش توليد محصول و نيز در عرضه و فروش آن قطعاً ثمرات مفيدي براي طرفين به بار خواهد آورد، افزود: روند تكامل صنايع خلاق در كشورهاي توسعه‌يافته حكايت از آن دارد كه اين تنها در يك فضاي تعاملي، بين افكار و انديشه ها، ايده ها و فرهنگ‌ها رشد و همچنان كه خلاقيت به معناي شكستن حصارهاي ذهني و پا گذاشتن به قلمروهاي تازه است صنايع خلاق هم‌مرزهاي جغرافيايي را درمي‌نوردند و به‌سرعت تكثير و منتشر مي‌شوند.
وي افزود: اين فرايند نيازمند توجه، مديريت و مراقبت است تا از ثمرات آن بهره‌برداري حداكثري شده و از آفات محتمل آن پيشگيري شود.
سجادي نيري با اشاره به گسترش همكاري سازنده و تبادل تجربه ميان ايران و كره جنوبي در حوزه صنايع خلاق، افزود: انجام پروژه هاي توليد مشترك و ورود مشترك به بازارهاي جديد مهم‌ترين وجه آن ميتواند زمينه‌ساز ايجاد نقطه عطفي در سير تعامل مثبت ميان شركت‌هاي خلاق ايراني و كره‌اي باشد.

**شكل‌گيري نوع جديدي از حمايت‌ها و همكاري‌ها در حوزه فناوري‌هاي نرم و فرهنگي
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز معاونت علمي، هدف از شكل‌گيري معاونت علمي و فناوري را حمايت از توسعه علمي و ايجاد ارزش افزوده عنوان كرد و گفت: علاوه بر ترميم شكاف و كاهش فاصله ميان دانش و فناوري از سويي و ارزش افزوده اقتصادي از سوي ديگر، تلاش براي ايجاد بستر و شرايط مناسبي كه منجر به افزايش ثروت ملي از طريق رشد و گسترش دانش و فناوري به ترتيبي كه متناسب با نيازهاي جامعه و بازار و صنعت و الزامات توسعه كشور باشد، رويكرد غالب اين نهاد از زمان تولد تاكنون است.
وي با بيان اين كه تشكيل ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت ساز به‌عنوان يكي از ستادهاي توسعه فناوري ذيل معاونت علمي و فناوري بر مبناي همان رويكرد فناورانه - تجاري به مقوله فرهنگ صورت گرفت، اظهار كرد: اين ستاد در مقام يك نهاد بالادستي به‌عنوان متولي توسعه نوع جديدي از فناوري‌ها كه فناوري‌هاي نرم و فرهنگي نام گرفته‌اند در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري فعاليت خود را آغاز كرد.
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز با اشاره به ورود اين معاونت به عرصه فرهنگ‌سازي عرصه صنايع فرهنگي گفت: با توجه به وجود موانع متعدد از موانع نهادي و ساختاري گرفته تا عدم آشنايي بسياري از مسئولان و فناوران و سرمايه‌گذاران و پژوهشگران با فناوري‌هاي فرهنگي و ابعاد و اهميت آن‌ها، اين ستاد از ابتداي پيدايش تا كنون سعي كرده است با انجام مجموعه گسترده‌اي از اقدامات در سطوح متفاوت از سياست‌گذاري و ايجاد و تقويت زيرساخت‌ها تا تسهيل گري و هماهنگ‌سازي و اقدامات ترويجي و حمايت‌هاي موردي و... شرايط رشد صنايع فرهنگي در ايران را تسهيل و موانع پيش روي بالندگي و شكوفايي آن را برطرف كند.

**گام‌هاي جدي براي تقويت صنايع خلاق
سجادي نيري به برخي از اقدامات صورت گرفته در اين راستا اشاره كرد و گفت: تدوين سند ستاد، تدوين آئين‌نامه شركت‌هاي دانش‌بنيان اين حوزه ، مطالعات سياست‌گذاري، تدوين شاخص‌ها، راه‌اندازي سايت ستاد و مجله الكترونيكي، برگزاري و حمايت از جشنواره‌ها و مسابقات و فعاليت‌هاي رسانه‌اي، حمايت مالي از طرح‌هاي فناورانه و تجاري مرتبط، ايجاد زيرساخت‌هاي كارآفريني، ايجاد مراكز نوآوري، حمايت از شتاب‌دهنده ها و... بخش كوچكي از فعاليت‌هايي است كه در چارچوب مأموريت كلان در نظر گرفته‌شده براي گسترش فناوري‌هاي نرم و فرهنگي انجام‌گرفته است.
وي با بيان اين‌كه تقويت صنايع خلاق كه در بسياري از متون تحقيقاتي موجود تناظر و همپوشاني زيادي با صنايع فرهنگي برقرار مي‌كنند از اولويت‌هاي اصلي مدنظر ستاد بوده است ، اظهار كرد: در همين راستا حمايت جدي و مؤثر از شركت‌هاي خلاق در چارچوب زنجيره‌اي از اقدامات و راهبردها پيگيري شده است.

**ايجاد كارگروه صنايع خلاق معاونت علمي
سجادي نيري كارگروه صنايع خلاق معاونت علمي را گامي در راستاي حمايت نظام‌مند از اين حوزه عنوان كرد و افزود: با تدوين آئين‌نامه و تشكيل كارگروه صنايع خلاق در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، چارچوب حمايت از شركت‌هاي خلاق صورت نظام‌يافته‌تر و روشن‌تري پيدا كرد.

**گسترش حمايت‌هاي زيرساختي و همكاري‌هاي بين‌المللي
دبير ستاد ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت ساز معاونت علمي، پويانمايي، بازي‌هاي ويدئويي و سينما را حوزه‌هاي اولويت‌دار صنايع خلاق براي حمايت اين ستاد برشمرد و گفت: طيف وسيعي از اقدامات براي فعال كردن ظرفيت هاي داخلي اين 3حوزه از جمله اقدامات زيرساختي براي ايجاد شالوده‌هاي فني و نهادي، فعاليت‌هاي ترويجي با هدف تقويت گفتمان صنايع خلاق و همكاري‌هاي بين‌المللي در راستاي هم‌افزايي تجارب و توانمندي‌ها انجام شده است.
وي با اشاره به تأكيد معاونت علمي و فناوري بر گسترش تعامل‌هاي بين‌المللي گفت: كشوري كه بيش‌ترين سهم را به خود اختصاص داد كشور كره جنوبي است و انتخاب اين كشور به دليل جايگاه ممتاز و پيش‌رونده آن در حوزه صنايع فرهنگي و روابط خوب ميان ايران و كره جنوبي بود.
علمي ** 1836 **
تنظيم: يوسف درويشي* انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر