ایران خواستار تسریع هند در احداث خط آهن چابهار- زاهدان است

دهلی نو-ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری 1.5 میلیاردی با هند برای احداث راه آهن چابهار- زاهدان اظهار كرد ایران خواستار تسریع هند در احداث هرچه سریعتر راه آهن چابهار- زاهدان است .

'خیرالله خادمی' كه به همراه هیاتی از وزارت راه و شهرسازی ،راه آهن و ذوب آهن اصفهان برای پیگیری توافقات سفر نخست وزیر هند به دهلی نو سفر كرده روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد شركت دولتی ایركان هند باید هرچه سریعتر تفاهمنامه احداث راه آهن چابهار- زاهدان كه بین دو كشور امضا شده را اجرایی كند.
وی با بیان اینكه برای احداث راه آهن چابهار- زاهدان به چهار تا پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود:اگر بخواهیم این خط را با استفاده از منابع داخلی تكمیل كنیم چند سال طول می كشد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اظهار كرد باید هرچه سریعتر مسیرهای متصل به بندر و خطوط ریلی را به افغانستان برای توسعه منطقه شرق و تكمیل كریدور شمال و جنوب تكمیل كنیم.
وی تصریح كرد این اقدام می تواند به فعال سازی بندر چابهار كمك كند و باعث ایجاد منافع زیادی برای كشور خواهد شد.
خادمی با اشاره به دیدارش با معاونان وزیر بازرگانی،حمل و نقل،راه آهن و پنج شركت خصوصی از جمله جیندال ،سیل اظهار كرد دراین دیدارها توافق كلی برای تامین مالی پروژه ها انجام شد.
وی اظهار كرد تامین مالی پروژه های ریلی و جاده ای از مهمترین اهداف این سفر بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار كرد در نظر داریم یك خط اعتباری یك میلیارد دلاری از هند برای تولید ریل در داخل كشور و خرید ادوات و لوكوموتیو دریافت كنیم .
وی با اشاره به اعتبار 450 میلیون دلاری هند برای خرید 250 هزار تن ریل اظهار كرد 150 هزار تن از این ریل ها تحویل ایران شده است .
خادمی اظهار كرد به طرف هندی پیشنهاد داده شده كه 100 هزار تن باقیمانده ریل را با همكاری طرف هندی در ذوب آهن اصفهان تولید شود.
وی افزود:تلاش كردیم توافقنامه ای بین تولید كنندگان ریل هند با شركت اصفهان برقرار شود تا پس از واردات شمش از این كشور در كارخانه ذوب آهن اصفهان تبدیل به ریل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدارش با معاون وزیر بازرگانی هند اظهار كرد هندی ها تاكید دارند كه ایران هرچه سریعتر اعتبار 450 میلیون دلاری این كشور را جذب تا اعتبار جدیدی برای پروژه های ریلی كشور اختصاص دهند.
وی با اشاره به علاقه مندی راه آهن جمهوری اسلامی برای خرید لوكوموتیو از هند اظهار كرد پیشنهاد اختصاص خط اعتباری به ایران برای خرید لوكوموتیو به طرف هندی داده شده است.
هیاتی به ریاست معاون وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه برای پیگیری توافقات سفر سال گذشته نارندرا مودی نخست وزیر هند در بخش حمل روز چهارشنبه وارد دهلی نو شد.
این هیات پس از گفت وگو با معاونان وزیر بازرگانی ،حمل و نقل ،راه آهن و مسئولان پنج شركت ازجمله جیندال و سیل روز جمعه شب به سفر خود پایان داد.
آساق**انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد