۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82652196
T T
۰ نفر

گام های دولت دوازدهم طی 10 روز كاری در قشم

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82652196
گام های دولت دوازدهم طی 10 روز كاری در قشم

قشم - ایرنا - گام های دولت دوازدهم برای توسعه قشم طی 10 روز نخست كاری با بهره برداری از 601 میلیارد و 480 میلیون ریال طرح دراین جزیره آغاز شد.

به گزارش ایرنا، با افتتاح بخشی از این خدمات در قالب طرح های عمرانی، زیربنایی، صنعتی و گردشگری دست كم بخشی از غبار محرومیت تاریخی این شهرستان با دستان خدمتگزاران در فرمانداری و منطقه آزاد قشم در قالب دولت تدبیر و امید زدوده می شود.
دولت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با شعار تدبیر و امید پس از حضور چشمگیر مردم در انتخابات و رای اعتماد مجلس كار خود را ادامه داد و شاهد توسعه خدمات در نقاط دور دست بویژه جزیره قشم هستیم.
سرپرست دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری هرمزگان می گوید: عملكرد رضایت بخش مسئولان از جمله در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در یك هزار و 300 روستا و 38 شهر هرمزگان موید یكی از موفقیت های دولت دراین مدت است.
ابراهیم فرهادی نیا افزود: در نهایت حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای هم چون اعلام ثبت مشاركت حدود 93 درصدی این شهرستان برای اعتماد دوباره به دولت تدبیر و امید در 10 روز گذشته نمود عینی خود را نشان داد.

** آبرسانی / افتتاح 105 میلیارد ریال طرح
دولت یازدهم برای تحقق یكی از خواسته های دیرینه مردم و از نخستین نیازمندی های توسعه، در چهار سال گذشته به صورت جهادی ورود كرد و از جمله ظرف هفته دولت طرح آبرسانی به 10 روستای بخش شهاب قشم با هزینه 85 میلیارد ریال افتتاح شد.
به گفته فرماندار قشم پیش از سال 92 ، درصد بهره مندی روستاهای قشم (كه بیشتر به صورت پراكنده در بخش غربی جزیره واقع هستند) از آب آشامیدنی سالم نزدیك به صفر بود اما امروز بخش مركزی به طور كامل آبرسانی شده و در بخش شهری نیز برای آبرسانی به مسكن های مهر و طولا اقدام شده و كارهای تكمیلی نیز به تدریج در حال انجام است.
علیرضا نصری افزود: با بهره برداری از طرح های آبرسانی به طول 47 كیلومتر خط انتقال و 134 كیلومتر طول شبكه توزیع ، 14 هزار و 252 تن از روستاییان بخش شهاب در قالب سه هزار و 757 خانوار تحت پوشش قرار گرفتند.
وی با اشاره به بهره برداری از مخزن 2 هزار مترمكعبی آب شهر طولا با اعتبار 20 میلیارد ریال نیز بیان كرد: شاخص برخورداری روستاییان از آب سالم هم اكنون به 83 درصد رسیده و 17 درصد باقی مانده نیز تا دهه فجر امسال از این نعمت برخوردار خواهند شد.

** بهداشت و درمان/ كلنگ زنی سه طرح
فرماندار قشم كلنگ زنی طرح احداث یك باب خانه بهداشت در روستای گربدان را بخشی از خدمات دولت در این حوزه عنوان كرد و گفت: بنابر گزارش مدیر شبكه بهداشت و درمان شهرستان، در مجموع 19 مركز بهداشتی و درمانی با اعتبار حدود 70 میلیارد ریال در شهرستان احداث خواهد شد.
نصری هم چنین با اشاره به كلنگ زنی طرح احداث مجتمع مسكونی 16 واحدی برای تیم سلامت درمانگاه شهر درگهان بیان كرد: با توجه به موقعیت تجاری درگهان فعالیت شبانه روزی درمانگاه یك ضرورت است و امید می رود پس از تكمیل خانه پزشك با كمك خیران، به تدریج راه اندازی بیمارستان درمان بستر پیگیری شود.
هم چنین آئین كلنگ زنی طرح احداث مركز بهداشت در روستای گوری با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قشم در هفته دولت برگزار شد.
مدیر شبكه بهداشت و درمان قشم در این زمینه گفت: این طرح با همكاری یك خیر اجرا می شود و پس از احداث پنج روستای دیگر از جمله دوستكو، باسعیدو و مرادی را پوشش خواهد داد.
دكتر حمید رضا بهزادی عنوان كرد: هم اكنون تنها درمانگاه غرب جزیره در دولاب فعال است كه به 12 هزار تن خدمت رسانی می كند و با راه اندازی این طرح جمعیت تحت پوشش هر یك از این خانه های بهداشت به 6 هزار تن كاهش می یابد.
وی افزود: بخشی مسكونی نیز برای استقرار پزشك، ماما و نگهبان جهت ارایه خدمات مناسب به مردم در قالب این طرح احداث می شود.

**راه سازی / راه دسترسی 13 روستای قشم آسفالت شد
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم توسعه راه ها را مهمترین نیاز فعالیت های صنعتی و اقتصادی عنوان كرد و گفت: جاده های روستایی اصلی و راه های دسترسی 13 روستای غرب جزیره با 74 هزار تن آسفالت و 137 میلیارد ریال اعتبار آسفالت شد.
حمیدرضا مومنی افزود: توسعه راه ها در سفر رئیس جمهوری به جزیره در سال 94 نیز مورد تاكید قرار گرفت و سیاست های این سازمان نیز در 2 سال گذشته بر اساس خدمت به همه نقاط طراحی، برنامه ریزی و اجرایی شد و امید می رود در كنار توسعه راه ها با رعایت قانون شاهد كاهش تصادف ها باشیم.
هم چنین بهسازی و تعریض محور قشم - باسعیدو در محدوده سرریگ ، دولاب و تمگز با اعتبار 45 میلیارد ریال و طرح هادی روستای مرادی به نمایندگی از طرح های بنیاد مسكن با 10 میلیارد ریال اعتبار با حضور مصطفی غلامپور معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قشم مورد بهره برداری قرار گرفت.

** برق رسانی
پست زمینی شهرك گلستان با اعتبار 34 میلیارد ریال و روشنایی معابر روستای گوری با اعتبار 800 میلیون ریال از جلمه طرح هایی بود كه به نمایندگی از سایر پروژه های امور برق قشم در هفته دولت افتتاح شد.
هم چنین پست موقت 63 كیلو وات شهرك سیستان با اعتبار 50 میلیارد ریال و پست گاز نیروگاه 80 مگاواتی پاسارگاد با اعتبار 80 میلیارد ریال (كه برق آن به زودی وارد مدار می شود) از دیگر طرح هایی بود كه با حضور علیرضا نصری، فرماندار قشم در هفته دولت بهره برداری شد.

** انرژی / آغاز عملیات اجرایی نخستین نیروگاه خورشیدی
طرح احداث نخستین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 10 مگاوات و سرمایه گذاری 100 میلیارد ریالی بخش خصوصی در قشم طی آیینی با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد در این جزیره كلنگ زنی شد.
حمیدرضا مومنی در این زمینه گفت: این نیروگاه خورشیدی توسط شركت نیروگاه خورشیدی آبی 2 قشم در 2 مرحله در زمینی به مساحت 15 هكتار در شهرك صنعتی طولا احداث می شود و تا یك سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی افزود: مرحله نخست این طرح با استفاده از فناوری های كشورهای ایتالیا و آلمان به اجرا درمی آید و برای 50 تن به طور مستقیم اشتغالزایی خواهد داشت.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم اضافه كرد: بخش نخست و دوم این نیروگاه خورشیدی هر یك ظرفیت تولید 10 مگاوات برق خواهد داشت و با هدف استفاده در صنایع فعال شهرك صنعتی و سایر مصرف عمومی وارد مدار می شود.
مدیرعامل منطقه ازاد و مدیرعامل شركت سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج جهت سوخت رسانی به هواپیماهای داخلی و خارجی در فرودگاه این جزیره مطابق با استانداردهای بین المللی تفاهم نامه همكاری امضا كردند.
مومنی تشریح كرد: جزییاتی مانند ارایه خدمات فرودگاهی، سوخت رسانی به موقع، تامین و نگهداری از تجهیزات و بازاریابی در كنار به كارگیری نیروی انسانی متخصص از تعهدهایی است كه در راستای سیاست های كلان كشور مبنی بر توجه به بخش های غیر دولتی متخصص در چارچوب اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گرفته شده است.
وی با اشاره به جابه جایی بیش از 504 هزار تن مسافر با 2 هزار و 774 سورتی پرواز در سال گذشته از فرودگاه قشم بیان كرد: این سازمان مسوولیت هایی مانند تامین امكانات، تسهیلات و تبلیغات را در این تفاهم نامه برعهده دارد، باید همه تعهدها در سه ماه آینده به اجرا درآید و ادامه همكاری نیز با رضایت طرف ها تمدید خواهد شد.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: امضای تفاهم نامه سوخت رسانی به هواپیماهای داخلی و خارجی با تنها شركت خصوصی بین المللی كشور كه راهبری فرودگاه امام خمینی (ره) را نیز در این زمینه بر عهده دارد، می تواند فرودگاه بین المللی جزیره را به هاب سوخت رسانی و خدمات رسانی به هواپیماهای عبوری از كریدور بین المللی منطقه تبدیل كند.

** صنعت / راه اندازی دو واحد تولیدی جدید
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم چنین با اشاره به راه اندازی 2 شركت تولید عطر و ادكلن با سرمایه گذاری 75 میلیارد ریالی بخش خصوصی عنوان كرد: شركت گلبرگ قشم به مساحت یك هزار و 200 مترمربع با سرمایه گذاری 45 میلیارد ریالی بخش خصوصی و ظرفیت اشتغال 15 تن به طور مستقیم همزمان با هفته دولت فعالیت خود را آغاز كرد.
مومنی افزود: مواد اولیه محصولات تولیدی این شركت با ظرفیت 300 هزار عدد در سال در ابتدا از كشور فرانسه تامین می شود و عطر و ادكلن های تولیدی ابتدا به نقاط مختلف كشور و در ادامه به سایر كشورها از جمله حاشیه خلیج فارس صادر خواهد شد.
وی با اشاره اقدام این سازمان جهت كاهش هزینه های ورود مواد اولیه ، سرعت بخشی به تخلیه و بارگیری كالا گفت: شركت عطر آریا ترنم پیشرو قشم نیز به مساحت 590 متر مربع با سرمایه گذاری 30 میلیارد و 280 میلیون ریالی بخش خصوصی و ظرفیت ایجاد 12 شغل مستقیم راه اندازی شد.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم اضافه كرد: 50 درصد محصولات عطر و ادكلن این واحد تولیدی به نقاط مختلف كشور صادر می شود، 20 درصد محصولات تولیدی این شركت با ظرفیت سالانه 200 هزار عدد مواد اولیه فرانسوی در مرحله نخست فعالیت برای مصرف مردم جزیره در نظر گرفته شده و 30 درصد باقی مانده نیز به كشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
وی ه مچنین از آغاز فعالیت واحد راوك قشم با سرمایه گذاری 30 میلیارد ریال خبر داد و گفت: این شركت در زمینی به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع با ظرفیت ایجاد 32 فرصت شغلی مستقیم روزانه 15 تن نان (چپاتی و لبنانی) و پنج تن كلوچه برای توزیع در استان هرمزگان فعال شده و با حمایت سازمان منطقه آزاد در بازاریابی، برنامه ریزی صادرات محصولات نان این شركت به كشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عمان و امارات آغاز شده است.

** ورزش و آموزش
زمین چمن مصنوعی روستای مسن با سه میلیارد ریال اعتبار، چمن مصنوعی فوتسال با اعتبار سه میلیارد ریال در گیاهدان و چمن مصنوعی روستای زینبی با اعتبار 900میلیون ریال از جمله طرح های ورزشی هستند كه طی هفته گذشته در قشم افتتاح شدند.
یك باب سالن چند منظوره به مساحت 240 متر مربع در مدرسه راهنمایی مصطفی خمینی روستای هلر نیز با اعتبار 2 میلیارد و 500 میلیون ریال حاصل از كمك های 100 هزار تا یك میلیارد ریالی خیران به بهره برداری رسید.
فرماندار قشم همچنین از تلاش ها برای بهره برداری از مدرسه دیگری در روستای هلر با مشاركت و كار جهادی خیرین تا مهر ماه سال جاری خبر داد.

** گردشگری / توجه به ارتقای سطح ایمنی گردشگران
مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت های این جزیره به ویژه در صنعت گردشگری گفت: باید از همه ظرفیت های خدادادی طبیعی و تاریخی قشم بهره برداری شود و در این راستا طرح آبكناری جزایر ناز در ساحل جنوبی جهت ارتقای سطح ایمنی گردشگران با اعتبار 25 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
وی اضافه كرد: با اجرای این طرح در محدوده جزایر ناز گردشگران می توانند با برخورداری از امكاناتی مانند پیاده رو، پاركینگ، نماز خانه، سرویس بهداشتی، روشنایی و سایبان از چشم انداز بكر و ورزش های دریایی و هوایی استفاده كنند.

**محیط زیست
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم و معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست كشور به منظور حفظ جزیره از آسیب فعالیت های توسعه محور در هفته دولت تفاهم نامه همكاری امضا كردند كه مومنی هدف از امضای این تفاهم نامه را كاهش اثرات نامطلوب ناشی از فعالیت های توسعه ای و ایجاد بستر مناسب همكاری بیشتر جهت ارتقای وضعیت محیط زیست این جزیره عنوان كرد.
وی گفت: استقرار بخش ویژه محیط زیست در ساختار منطقه آزاد ، مشاركت در تدوین طرح پایش محیط زیست ، همكاری در ترویج فرهنگ دریاسالاری، تدوین برنامه تجهیز واحدهای بزرگ صنعتی به سامانه پایش برخط مولفه های زیست محیطی، شناسایی ظرفیت ها و ترغیب سرمایه گذاری های زیست محیطی داخلی و خارجی، مشاركت در ارتقای كیفیت زیست محیطی و بازسازی زیستگاه ها در قشم بخشی از هدف های این تفاهم نامه است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: كمك در تهیه ضوابط و مقررات استقرار صنایع ، نظارت بر صنایع مستقر و حسن اجرای قوانین زیست محیطی ، قطعه بندی مناطق و كمك به پهنه بندی جنگل های حرا از دیگر اقدام هایی است كه در قالب این تفاهم نامه اجرا می شود.
وی اضافه كرد: منطقه آزاد قشم بر اساس این تفاهم نامه ملزم به ایجاد بخش ویژه محیط زیست منطبق با استانداردها و شاخص های سازمان حفاظت محیط زیست در بدنه این سازمان ، نظارت بر اجرا و استقرار سامانه های برخط در بندرها جهت پایش آلودگی آب، اجرای مدیریت پسماند در منطقه آزاد بر اساس شیوه نامه های ابلاغی و نظارت بر تجهیز واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی مستقر در منطقه به سامانه پایش لحظه ای می باشد.
8123 / 6048/7408
گزارش: محمد ملا حمزه زاده ** ویرایش كننده: خلیل تنیده ** انتشار: محمد جهانگیریان
۰ نفر