به گزارش ايرنا، بازارهاي فرعي همواره به طرق مختلف در بورس ها وجود داشته و استانداردهاي خاص خود را دارند.
عرضه كنندگاني كه به حضور در فضاي شفاف بورس متمايلند اما شرايط پذيرش در تالار اصلي را ندارند مي توانند با عرضه محصولات در بازار فرعي از مزيت هاي بورس كالا استفاده كنند.
«پويان دارابي» كارشناس بازار سرمايه، امروز در اين باره به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: بازارهاي فرعي در بورس هاي مختلف با اهداف مشخصي شكل گرفته و در بورس كالاي ايران نيز بازار فرعي براي معاملات املاك و مستغلات و كالاهايي راه اندازي شده است كه استانداردپذيري لازم و توالي عرضه را ندارند؛ به اين ترتيب هر محصولي با رعايت استانداردهاي اين بازار مي تواند وارد چرخه معاملات شود.
به گفته وي، در بورس اوراق بهادار بازارهاي فرعي زياد وجود دارد و اگر يك توليدكننده يا عرضه كننده شرايط پذيرش محصول در تالار اصلي را ندارد اما امكان ورود آن به بازار فرعي مهياست، نبايد از مزاياي بورس مانند امنيت معاملات محروم شود.
وي يادآوري كرد: در بازار فرعي معاملاتي امن را براي خريداران و فروشنده شاهديم و به اين ترتيب معاملات محصولات در اين بازار براي طرف هاي معامله، سود دارد.
به گفته وي، انجام اين معاملات در فضايي به غير از بازار فرعي مي تواند هزينه هاي زيادي براي طرف هاي معامله داشته باشد، در حالي كه بازار فرعي مي تواند باعث كاهش هزينه ها و شفافيت معاملاتي شود.
وي همچنين افزود: كشف قيمت عادلانه و شفاف، رفع معايب روش هاي سنتي مزايده و ايجاد بستري مطمئن براي معامله محصولات فاقد قابليت عرضه در تالار اصلي، مزيت معاملات در بازار فرعي است.
به گفته دارابي، ساختار بازارهاي اصلي و فرعي متفاوت است و هر كدام قوانين و استانداردهاي خود را دارد و نمي توان گفت كالايي نمي تواند به بازار فرعي راه پيدا كند.
براي نمونه محصولات «آف گريد پتروشيمي» ها به دليل نداشتن استانداردهاي لازم در تالار اصلي عرضه نمي شود اما به تالار فرعي مي رود و خريداران نيز ترجيح مي دهند به دليل شفافيت معاملات به اين بازار ورود كنند.
به گزارش ايرنا، بازار فرعي مكاني براي عرضه كالاهايي محسوب مي شود كه داراي استانداردهاي ثابت نيست اما به شفاف سازي براي كشف قيمت نياز دارد.
بجز چهار بازار اصلي بورس كالا يعني تالارهاي صنعتي و معدني، كشاورزي، پتروشيمي و فراورده هاي نفتي و آتي، دستورالعمل ايجاد يك بازار ديگر زير نظر بورس كالا در اواخر سال 1391 به تصويب هيات مديره سازمان بورس رسيد تا روند پيشرفت و توسعه معاملات بورس كالا تكميل تر شود كه در نهايت به راه اندازي تالار فرعي بورس كالا منجر شد.
از مزاياي عمومي معامله از طريق بورس كالاي ايران، تخفيف 10 درصدي از ماليات بر درآمد حاصل از فروش و معافيت از برگزاري مناقصه يا مزايده و تشريفات مربوط به آن است.
خروج از نظام قيمتگذاري ديگر مزيت عمومي عرضه در بورس كالاي ايران است.
از مهم ترين مزيت هاي راه اندازي بازار فرعي بورس كالاي ايران از بين بردن تخلف و ابهام ناشي از اجراي روش هاي سنتي مزايده پاكتي به دليل فراهم سازي امكان رقابت براي طيف بيشتري از مشتريان است.
هميشه در روش مزايده كه با طي مراحل و تشريفات كاغذي همراه است، شك و شبهه هايي وجود دارد اما انجام معاملات از طريق تابلو بورس به صورت شفاف، اين شبهه ها را از بين مي برد.
ديروز (شنبه) در بخش محصولات شيميايي بازار فرعي بورس كالاي ايران 54 تن متيلن دي فنيل دي ايزوسيانات و آنيلين عرضه شد.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022*1961* مصاحبه: ميثم طاهري* انتشار: مريم مسعود
در گفت وگو با ايرنا تشريح شد؛
مزيت هاي عرضه محصولات در تالار فرعي بورس از زبان يك كارشناس
۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۷:۳۷
کد خبر:
82652902
تهران- ايرنا- يك كارشناس بازار سرمايه مي گويد: افزايش امنيت و شفافيت معاملات و كاهش هزينه معاملات از مزيت هاي عرضه محصولات در تالار فرعي بورس كالا به شمار مي رود كه بايد براي توليدكنندگان يا عرضه كنندگان بدون شرايط پذيرش در تالار اصلي بورس گسترش يابد.