۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82653173
T T
۰ نفر
تداوم خدمات شهرداري مشهد به زائران اربعين حسين با رفع مغايرتهاي قانوني

مشهد- ايرنا- رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد گفت: شوراي پنجم با رفع مغايرت قانوني، طبق سنوات گذشته با قوت بيشتر به زائران اربعين حسيني خدمت رساني خواهد كرد.

محمدرضا حيدري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا پيرامون مغايرت قاوني مصوبه شوراي چهارم شهر مشهد مبني بر كمك و خدمت رساني به زائران اربعين حسيني توسط شهرداري، افزود: فرمانداري مشهد در قالب هيات تطبيق 3 نفره طبق قانون شوراها موظف است عدم مغايرت مصوبات شورا را با قانون شوراها و قوانين بالادستي بررسي و اعلام كند.
وي به مصوبه شوراي چهارم شهر مشهد در ارتباط با كمك به زائران اربعين حسيني اشاره و بيان كرد: منابع شهرداري طبق قانون بايد در محدوده جغرافيايي شهر مشهد هزينه شود.
رئيس شوراي شهر مشهد ادامه داد: طبق اين مصوبه مبلغ 10 ميليارد ريال در ارتباط با ساخت و تجهيز سوله در عتبات عاليات پيش‌بيني شده و اين در حالي است كه زمين مدنظر براي ساخت، متعلق به شهرداري مشهد نيست.
وي گفت: سوله هاي ساخته شده در عتبات نيز كه در حال تجهيز هستند در مالكيت شهرداري مشهد نيستند و بايد در آينده بايد واگذار شوند. به احتمال قوي اعتراض هيات 3 نفره تطبيق كه رياست آن را فرمانداري مشهد برعهده دارد،‌ به اين بند از مصوبه است.
حيدري افزود: اگر مالكيت زمين اختصاص يافته براي ساخت سوله ها در عتبات به شهرداري مشهد برگردد شوراي پنجم نيز براي تجهيز اين مكان مساعدت خواهد كرد تا در اختيار مردم مشهد قرار گيرد.
وي ادامه داد: اختصاص 17 ميليارد و 300 ميليون ريال به منظور ارائه خدمات به زائران اربعين حسيني در حوزه خدمات شهري، حمل و نقل، اسكان،‌ اعزام هزار نفر از كاركنان شهرداري مشهد و دستگاههاي اتوبوس از ديگر بندهاي اين مصوبه مي باشد كه فاقد مغايرت و مشكل قانوني است.
رئيس شوراي شهر مشهد گفت: شوراي پنجم با رفع مغايرت قانوني مورد نظر هيات تطبيق فرمانداري، طبق سنوات گذشته با انضباط و قوت بيشتر خدمت به زائران اربعين حسيني را در كربلا ادامه خواهد داد.
وي افزود: دولت، فرمانداري، شهرداري و شوراي شهر مشهد در خصوص موضوع خدمت رساني به زائران اربعين حسيني اتفاق نظر دارند.
اعضاي شوراي چهارم شهر مشهد بيست و نهم مرداد گذشته در آخرين نشست خود 17 ميليارد و 300 ميليون ريال از بودجه شهرداري اين شهر را براي خدمت رساني به زائران عتبات عاليات عراق در اربعين حسيني اختصاص دادند. درنظر گرفتن 200 دستگاه اتوبوس و اعزام هزار نفر از كاركنان شهرداري مشهد براي خدمات رساني در عراق از تبصره هاي اين مصوبه است.
پارسال نيز 40 ميليارد ريال از سوي شهرداري مشهد براي كمك به زائران اربعين حسيني تخصيص يافت.

* اعلام مغايرت قانوني به شوراي شهر
فرماندار مشهد نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: بر اساس نظر هيات تطبيق، مصوبه شوراي شهر مشهد مبني بر تخصيص اعتبار به ستاد اربعين شهرداري و اعزام نيروي انساني و اتوبوس به عراق مغاير با ماده 73 قانون شهرداريها مي باشد. اين موضوع در قالب نامه هيات تطبيق به شوراي شهر مشهد اعلام شده است.
محمدرحيم نوروزيان افزود: هيات تطبيق متشكل از سه عضو شامل فرماندار، نماينده دستگاه قضايي و نماينده اي از شوراي شهر است. بر اين اساس صرفا فرماندار تصميم گيرنده نيست. از سويي بر اساس ماده 73 قانون شهرداريها، شهرداري مجاز به انجام خدمات خارج از حوزه خدماتي خود نيست.
وي ادامه داد: مصوبه شوراي چهارم شهر مشهد در اين مورد مغاير قانون بوده كه توسط هيات تطبيق مورد اعتراض قرار گرفت. چنانچه شوراي شهر بر مصوبه پافشاري كند موضوع به مرجع بالادستي يعني هيات حل اختلاف استان ارجاع مي شود.
اين در حالي است كه نامه فرماندار پيش از آنكه به شوراي شهر مشهد برسد به سرعت در فضاي مجازي و گروههاي تلگرامي دست به دست چرخيد و در زيرنويس آن هم مطالبي با اين مضمون 'نامه فرماندار براي ممانعت از ارائه خدمت به زائران اربعين حسيني توسط شهرداري مشهد' نوشته شد.
همچنين در پي آن نامه اي با امضاي 40 هيات مذهبي مشهد خطاب به اعضاي شوراي شهر مشهد نوشته و از آنان خواسته شد در راستاي خدمت رساني به زائران اربعين حسيني بيش از گذشته اهتمام و همت كنند.
فرماندار مشهد در اين مورد نيز گفت: اين نامه مربوط به نظر و مصوبه هيات تطبيق مصوبات شوراي شهر با قانون است كه در برخي كانالها به عنوان مخالفت فرمانداري با كمك شهرداري به زائران اربعين مطرح و جلوه داده شده است.
نوروزيان افزود: اين دومين بار است كه چنين شيطنتي با هدف فضاسازي و تخريب ازسوي معدودي افراد انجام مي شود. انتشار اين نامه كه دريك فرآيند كاملا قانوني و معمولي انجام شده با عنوان 'مخالفت با ارايه خدمات به زائران اربعين' كاري غيراخلاقي و ناشايست است.
وي ادامه داد: فرماندار خود مسئول ستاد اربعين شهرستان است. نشست ستاد اربعين در فرمانداري برگزار و به همه دستگاهها تاكيد شده وظيفه دارند براي كمك به اين مناسبتها كه حكم احياي شعائرالله را دارد از ظرفيتهاي خود بهره گيرند.
فرماندار مشهدگفت: اگر كساني به دلايل سياسي با دولت مشكل دارند نبايد ناجوانمردانه يك تصميم كاملا قانوني آن هم ازسوي هيات تطبيق و نه فرمانداري را به عنوان مخالفت با خدمات دهي به زائران اربعين حسيني مطرح و منتشر كنند.
خبرنگاران: ندا جواهرفر و فاطمه يوسفي** انتشار: حسين كريم زاده
7505/1906/1858