۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82653316
T T
۰ نفر
آماده سازي زيرساخت هاي تردد زائران اربعين در قصرشيرين روند مطلوبي دارد

قصرشيرين- ايرنا- شهرستان مرزي قصرشيرين با داشتن 186 كيلومتر مرز با عراق داراي 2 مرز رسمي و فعال خسروي و پرويزخان است كه قرار است مرز رسمي خسروي امسال پذيراي زائران براي عزيمت به كربلا باشد و زيرساخت هاي اين شهرستان به سرعت در حال تقويت و آماده سازي براي اين مهم است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مرز رسمي خسروي با داشتن بزرگ ترين پايانه زميني خاورميانه امكانات و تجهيزات بسيار مناسبي براي پذيرش زائران عتبات عاليات دارد و هم اكنون ظرفيت هاي بسيار خوب اين پايانه و ديگر قابليت هاي شهرستان مرزي قصرشيرين به كارگيري و در حال تقويت است تا بهترين ميزبان براي عاشقان اباعبدالله الحسين باشد.
زيرساخت ها، امكانات و تجهيزاتي كه در مرز رسمي خسروي براي پذيرايي از زائران اربعين حسيني وجود دارد به همراه راه ارتباطي مناسب منتهي به اين مرز راهبردي، همه و همه شرايطي را ايجاد كرده است تا شهرستان مرزي قصرشيرين بهترين مسير براي عزيمت زائران به عتبات عاليات باشد.
مرز رسمي خسروي پيشينه و قدمت بسيار طولاني دارد، اين مرز به عنوان نزديكترين نقطه از كشورمان به بغداد، كربلا، كاظمين و سامرا در عراق است كه تا بغداد 190، نجف 380 ، كربلا 300 ، كاظمين 203 و سامرا 326 كيلومتر فاصله دارد.
امكانات اقامتي، هتل ها و مهمانپذيرهاي بسيار مناسب از جمله 14 واحد اقامتي شامل هتل و مهمانپذير درجه يك تا سه با 322 اتاق و يك هزار و 200 در اوايل دهه 80 در قصرشيرين ساخته شد تا زائران عتبات عاليات در مسير تردد خود به عراق از اين ظرفيت بسيار بزرگ براي اقامت شبانه خود در اين شهرستان استفاده كنند.
به گفته مسئولان امسال قرار است 500 هزار نفر از زائران كشورمان از طريق قصرشيرين عازم كربلا شوند و مرز رسمي خسروي نيز در كنار سه مرز مهران، شلمچه و چذابه به عنوان يكي از مسيرهاي اعزام زائران انتخاب شده است.
بنا به اعلام اسدالله رازاني استاندار كرمانشاه در جلسه ستاد اربعين استان كرمانشاه كه سه شنبه هفته قبل در مرز رسمي خسروي برگزار شد، طبق آخرين تقسيم بندي هاي صورت گرفته از سوي مقامات كشورمان، زائران استانهاي آذربايجان شرقي و غربي ، كرمانشاه، كردستان، همدان، اردبيل و زنجان قرار است كه از اين مرز عازم كربلا شوند تا به جمعيت ميليوني زائران اربعين حسيني بپيوندند.
ستاد اربيعن استان كرمانشاه نيز از ماه ها قبل شروع به كار كرده است و در قالب كميته هاي مختلف در حال آماده سازي زيرساخت ها بخصوص شهرستان مرزي قصرشيرين و مرز رسمي خسروي براي تردد زائران است.
در اين راستا اقدام هاي مهمي براي ايجاد زيرساخت هاي لازم براي پذيرش و اعزام زائران در مرز رسمي خسروي و شهرستان قصرشيرين انجام شده است كه تاكنون 110 ميليارد ريال اعتبار شامل 70 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي سامانه روشنايي (توزيع برق) و 40 ميليارد ريال اعتبار ديگر نيز براي اجراي طرح هاي استانداري و شهرداري جذب شد كه در دست انجام است.
آماده سازي پنج نقطه در قصرشيرين تا مرز رسمي خسروي براي ايجاد پنج توقفگاه خودرو در 140 هكتار زمين از سوي ارتش و ديگر دستگاه هاي اجرايي با ظرفيت بيش از 50 هزار دستگاه خودرو از اقدام هاي ارزشمندي است كه از سوي ارتش و شهرداري در حال انجام است.
فرماندار قصرشيرين گفت: هم اكنون آماده سازي زيرساخت ها در اين شهرستان و در مرز رسمي خسروي شتاب خوبي به خود گرفته و دستگاه ها با تمام توان خود پاي كار هستند.
فرامرز اكبري روز يكشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: كار احداث توقفگاه ها به سرعت در حال انجام است ضمن اينكه كار احداث و تحهيز درمانگاه خسروي به زودي به اتمام مي رسد و كار نصب سرويس هاي بهداشتي در سطح پايانه و همچنين در محل بوستان هاي شهر قصرشيرين نيز با پيشرفت خوبي در حال انجام است.
وي گفت: روز گذشته يك گروه از منطقه هفت شهرداري تهران در سفر به قصرشيرين از زيرساخت هاي اين شهرستان و مرز خسروي بازديد كردند و قرار شد اين نهاد در بحث تنظيف و ارائه خدمات به زائران اربعين از قبيل اطفاي حريق با استقرار ماشين هاي آتش نشاني مشاركت كند.
وي افزود: همچنين قرار شده شهرداري منطقه هفته تهران در رفت و روب شهرها ، نصب سطل زباله ، زيباسازي فضاي سبز و نصب آلاچيق ، استقرار اتوبوس به منظور جا به جايي زائران ، اسكان و تغذيه زائرنا با مسوولان قصرشيرين همكاري كنند.
فرماندار قصرشيرين ادامه داد: همچنين در هفته جاري قرار است كه با دعوت از نمايندگان استانداري هفت استان معين در خصوص مسايل اسكان و تغذيه زائران اربعين حسيني در شهرستان مرزي قصرشيرين نشستي برگزار شود.
اكبري اضافه كرد: استان هاي معين در بحث اسكان و تغذيه زائران نيز اقدام هايي را در مرز خسروي بايد انجام دهند.
وي گفت: به طور كلي تمام توان خود را براي پذيرايي از زائران در شهرستان قصرشيرين به كار گرفته ايم تا بتوانيم بهترين خدمت را به زائران اربعين حسيني داشته باشيم.
وي افزود: ايجاد 100 گيت گذرنامه براي خروج زائران ، آماده سازي توقفگاه هاي خودرو با ظرفيت بيش از 50 هزار دستگاه، استقرار 250 دستگاه اتوبوس براي جا به جايي زائران ، پيش بيني محل اسكان و ايجاد امكانات رفاهي از جمله سرويس هاي بهداشتي، استقرار ايستگاه هاي صلواتي، پيش بيني تمهيدات ترافيكي، تامين سوخت، استقرار بيمارستان صحرايي و امكانات بهداشتي درماني، تامين نظم و امنيت زائران از مواردي است كه براي اربعين در دستور كار قرار دارد.
شهرستان مرزي قصرشيرين در غرب كرمانشاه با بيش از 27 هزار تن جمعيت، با عراق 186 كيلومتر مرز دارد كه در امتداد اين مرز ، 2 معبر رسمي پرويزخان و خسروي قرار دارد كه مبادلات اقتصادي، تجاري و صادرات كالا به اقليم كردستان و حكومت مركزي عراق از اين 2 مرز انجام مي شود.
همچنين 500 دستگاه كاميون كالا از طريق مرز رسمي خسروي به حوزه حكومت مركزي عراق (بخش مركزي) صادر مي شود.
روزانه به طور ميانگين 600 دستگاه تانكر سوخت رسان عراقي و ايراني نيز از مبدا اقليم كردستان عراق از طريق مرز رسمي پرويزخان به مقصد بنادر جنوبي كشورمان، وارد خاك جمهوري اسلامي ايران مي شود.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنين باباخاني ** انتشاردهنده:علي مولوي