۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۲۲:۵۱
کد خبر: 82655100
T T
۰ نفر
رئیس ستاد اربعین ناجا:ظرفیت صدور گذرنامه برای اربعین افزایش یافت

آبادان- ایرنا-رئیس ستاد اربعین و جانشین معاون هماهنگ كننده ناجا گفت: ظرفیت صدور گذرنامه ناجا در نزدیكی اربعین حسینی افزایش یافت.

به گزارش ایرنا سردار محسن فتحی زاده دوشنبه در بازدید از مرز بین المللی شلمچه به ایرنا گفت:ناجا ظرفیت و امكانات صدور گذرنامه را افزایش داده و تلاش می كنیم تا تقاضاهای هموطنان را به سرعت انجام و گذرنامه ها به موقع به دست زائران برسد.
وی اظهار داشت:در مرزهای شلمچه و چذابه با توجه به ارزیابی سال گذشته آماده سازی زیرساخت ها با توجه به مشكلات قبل در حال انجام است.
سردار فتحی زاده گفت:از مجریان طرح ها خواسته شده تا تمام توان و تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت ها در این 2 مرز انجام دهند تا در فرصت باقی مانده مشكلی برای زائران پیش نیاید.
رئیس ستاد اربعین ناجا گفت: با توجه به شرایط جوی و گرمای هوا و پیش بینی افزایش زائران در اربعین سالجاری انتظار می رود تا دستگاه های اجرایی آمادگی بیشتری نسبت به سالهای گذشته داشته باشند.
وی از زائران اربعین خواست تا سامانه اربعین نسبت به ثبت درخواست خود اقدام و پیش از ایام اربعین حسینی نسبت به دریافت روادید سفر اقدام نمایند.
رئیس ستاد اربعین ناجا بازگشایی مرزخسروی را منوط به تامین امنیت زائران حسینی در مرز عراق دانست و اظهار داشت: هماهنگی لازم با كشور عراق انجام شده و در صورتی كه زیرساخت های طرف عراق آماده و امنیت زائران نیز تامین شود مشكلی برای سفر زائران اربعین حسینی از این مرز نیست.
جانشین معاون هماهنگ كننده ناجا گفت: در مرز خسروی زیرساخت های لازم برای عبور زائران اربعین حسینی فراهم شده و نیاز است گیت های تردد زائران افزایش یابد.
سردار محسن فتحی زاده جانشین معاون هماهنگ كننده ناجا روز دوشنبه به منظور بازدید از زیرساخت ها و امكانات رفاهی و خدمانی پایانه های مرزی چذابه و شلمچه به استان خوزستان سفر كرد.
در آیین اربعین حسینی پارسال بیش از یك میلیون نفر از مرز شلمچه به عراق تردد كردند.

**2 مرز چذابه و شلمچه آمادگی پذیرش سرریز زائران اربعین حسینی را داشته باشند
جانشین معاون هماهنگ كننده نیروی انتظامی و فرمانده قرارگاه اربعین حسینی ناجا با ابراز رضایت از روند آماده سازی زیرساخت های پایانه مرزی چذابه گفت: 2 مرز چذابه و شلمچه در خوزستان باید آمادگی پذیرش سرریز احتمالی زائران اربعین حسینی امسال را داشته باشند.
به گزارش ایرنا سردار محسن فتحی زاده همچنین در نشست بررسی زیرساخت های پایانه مرزی چذابه افزود: باید از تجارب سال های گذشته برای رفع دغدغه ها و مشكلات زائران نهایت استفاده را انجام دهیم تا وظیفه میزبانی از زائران را به بهترین نحو انجام داده باشیم.
وی ادامه د اد: مرزهای چذابه و شلمچه در اربعین حسینی پارسال كمترین مشكل را داشتند و همه تلاش مجموعه ناجا برای خدمت رسانی بهتر به زائران در این 2 مرز معطوف بود.
وی با اشاره به اینكه در اربعین پارسال كمترین مشكلات را در 2 مرز چذابه و شلمچه به دلیل سازماندهی و مدیریت مطلوب داشتیم، ابراز امیدواری كرد امسال با آمادگی بیشتر نیروها به استقبال اربعین حسینی برویم.

* عبور از مرز بدون مدارك قانونی پذیرفتنی نیست
فرمانده قرارگاه اربعین حسینی ناجا در این نشست گفت: عبور از مرزها بدون مدارك قانونی پذیرفتنی نیست و می تواند پیامدهای منفی برای كشورمان به دنبال داشته باشد.
فتحی زاده با تاكید بر اینكه باید زائران اربعین حسینی از هم اكنون برای تهیه مدارك قانونی از جمله گذرنامه و روادید اقدام كنند به زائران اربعین حسینی توصیه كرد به صورت گروهی و كاروانی به عتبات عالیات بروند.
وی گفت: بر اساس توافق نامه با طرف عراقی ، به هیچ عنوان اجازه خروج زائران اربعین حسینی بدون مدارك قانونی داده نخواهد شد و نیروی انتظامی و مرزبانی بر اساس وظیفه ذاتی خود از خروج چنین زائرانی جلوگیری خواهند كرد.

* پایانه شلمچه برای تردد اتباع خارجی زائر اربعین
جانشین معاون هماهنگ كننده نیروی انتظامی گفت: بر اساس تصمیم به عمل آمده ، زائران اتباع خارجی همچون اربعین سال گذشته از طریق پایانه مرزی شلمچه به عتبات عالیات سفر می كنند.
فتحی زاده افزود: بر اساس هماهنگی های به عمل آمده ، اجازه خروج زائران اتباع خارجی اربعین حسینی از دیگر مرزهای كشور داده نخواهد شد.

* از همه ظرفیت ها برای برطرف كردن كاستی ها استفاده می كنیم
جانشین معاون هماهنگ كننده نیروی انتظامی در این نشست با بیان اینكه از همه ظرفیت های ناجا برای برطرف كردن كم و كاستی ها برای خدمت رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی استفاده خواهیم كرد افزود: در حال كار كردن برای تامین همه نیازها هستیم و تا اوایل ماه صفر طرح ویژه اربعین حسینی كلید خواهد خورد.
وی امنیت ، انضباط و آرامش زائران اربعین حسینی را اولویت كاری ناجا بیان كرد و گفت: از همه امكانات نرم افزاری و سخت افزاری برای نظام بخشی به تردد بی خطر توام با آرامش زائران استفاده خواهیم كرد.
فتحی زاده با پیش بینی اینكه در اربعین امسال با حجم بیشتری از زائران اربعین حسینی رو به رو خواهیم شد افزود: به لطف الهی و مشاركت نزدیك مردم ، آمادگی داریم به شمار بیشتری از زائران خدمت رسانی كنیم.
18آبان ماه اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت حسین ابن علی(ع) است و طبق برنامه اعلام شده از سوی استاندار خوزستان ، باید همه زیرساخت های لازم تا 15روز قبل از روز اربعین كه حركت تدریجی زائران به سوی كربلای معلا از 2 مرز چذابه و شلمچه آغاز خواهد شد آماده شود.
به گزارش ایرنا پایانه مرزی چذابه در 110كیلومتری شمال غرب اهواز و پایانه مرزی شلمچه در 16كیلومتری غرب خرمشهر 2 كانون از سه كانون اصلی تردد زائران اربعین حسینی در سال 1395 بود.
در اربعین حسینی حدود 430هزار زائر از پایانه چذابه و 650هزار زائر از طریق مرز شلمچه راهی عتبات عالیات شدند.
روز یكشنبه (دیروز) نشست ستاد اربعین حسینی به ریاست غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در مرز چذابه برگزار شد و وضعیت طرح های عمرانی در بخش راه ، آب و توقفگاه خودرو در پایانه چذابه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
نشست ستاد اربعین حسینی در 10 ماه گذشته هر سه هفته یك بار به صورت رسمی برپا شده است.
مرزهای شلمچه و چذابه از تیرماه 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی قرار برای تردد زائران دو كشور ایران و عراق و صادرات كالاهای غیرنفتی به این كشور فعال و عملیاتی شد.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**عدنان جواهری **انتشاردهنده : محسن بهاروند