۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶
کد خبر: 82655754
T T
۰ نفر
قاچاق 20 میلیون لیتر سوخت از خراسان رضوی به افغانستان

مشهد- ایرنا- دبیر كمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی گفت: با توجه به تامین نشدن سوخت در جایگاههای مرزی، از ابتدای امسال تاكنون 20 میلیون لیتر سوخت از این استان به كشور افغانستان قاچاق شده است.

محمدابراهیم افشاری روز سه شنبه در جریان بازدید از جایگاههای عرضه سوخت در مرز دوغارون شهرستان تایباد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی كشور افغانستان كه در مرز دوغارون رفت و آمد دارند یكی از اقدامات مناسب بود كه در راستای مبارزه با قاچاق سوخت در معبر رسمی دوغارون صورت گرفت.
وی ادامه داد: هم اینك روزانه 150 دستگاه كامیون ترانزیت در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و 50 دستگاه در بازارچه مرزی دوغارون رفت و آمد دارند. در صورت عرضه سوخت روزانه از سوی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی به جایگاههای عرضه سوخت در مرز دوغارون روزانه افزون بر 200 هزار لیتر سوخت قانونی در بین ناوگان حمل و نقل عمومی افغانستان توزیع می شود.
دبیر كمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی گفت: قیمت مصوب كنونی عرضه هر لیتر سوخت به این ناوگان 16 هزار و 300 ریال است. از ابتدای امسال تاكنون به دلایلی نامشخص شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی به تعهدات خود عمل نكرده و هم اینك توزیع سوخت در جایگاههای مرزی متوقف است.
وی افزود: از ابتدای امسال تاكنون فقط چهار میلیون لیتر سوخت از سوی شركت فرآورده های نفتی به این جایگاهها عرضه شده كه این موضوع نقش بسزایی در قاچاق سوخت به افغانستان از سوی سودجویان دارد.
افشاری ادامه داد: با اقدامات خوبی كه در عرضه سوخت در شهرستانهای مرزی تایباد،تربت جام و خواف صورت گرفت صادرات سوخت، عرضه در باك و فروش سوخت مرزنشینان اجرا شد.
وی گفت: در این چارچوب پارسال قاچاق سوخت به افغانستان به میزان 60 درصد كاهش یافت. وقفه كنونی در عرضه سوخت و شكاف آن با حجم تقاضا عاملی برای قاچاق سوخت در منطقه مرزی شرق خراسان رضوی است.
گذرگاه مرزی دوغارون در فاصله 18 كیلومتر شهر تایباد قرار دارد. تایباد در فاصله 225 كیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی **انتشار: حسین كریم زاده
7494/1858