۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۱۳
کد خبر: 82655937
T T
۰ نفر
جشنواره تابستاني مونسون و استقبال خوب هموطنان از منطقه آزاد چابهار

چابهار- ايرنا- برگزاري هر ساله جشنواره تابستاني مونسون در منطقه آزاد چابهار با هواي بسيار مطبوع بهاري بهانه اي براي حضور پرشور مردم و بهره مندي از ساحل زيباي اقيانوسي، گشت و گذار و خريد در بازارهاي متنوع و رنگارنگ و تماشاي برنامه هاي شاد فرهنگي و هنري اين منطقه است.

به گزارش ايرنا، ماه هاي تير و مرداد هر سال فصل مونسون دريايي در بندر چابهار و درياي عمان(مَكُّران) است كه جريان هواي برخاسته بر روي شبه قاره هند، محيطي با فشار كم را ايجاد مي كند و اين هوا نخست منبسط شده سپس سرد مي شود، آنگاه رطوبتي را با خود حمل مي كند كه به ابر و سرانجام باران تبديل مي شود.
چابهار و كنارك به سبب همجواري با اقيانوس هند هر ساله در ماه هاي ياد شده از اين پديده متاثر مي شود.
تلاطم دريا، افزايش امواج، افزايش رطوبت هوا، باران هاي موسمي، وزش تندبادها از مشخصات پديده مونسون در سواحل سيستان و بلوچستان است.
مونسون به بادهايي گفته مي شود كه شبيه به نسيم دريا بوده، اما سرعت وزش باد در آنها شديدتر و هماهنگ تر است و در زمان هاي خاصي از سال نيز جريان دارند.
شناورهاي صيادي (لنج و قايق) تا پايان دوره زماني مونسون از رفتن به دريا خوداري مي كنند.
وزش بادهاي موسمي و باران زا مونسون معمولا در فصل تابستان از طرف درياي عمان (مَكُّران) شروع به وزيدن مي كند و هوا را خنك و بهترين فضا را براي تفريح و گردش در چابهار و كنارك فراهم مي سازد.
برگزاري جشنواره اي با موضوع مونسون از سوي منطقه آزاد چابهار هر ساله فرصت مناسبي را براي شهروندان داخلي و خارجي فراهم مي كند تا علاوه بر گشت و گذار و خريد در آستانه سال تحصيلي جديد از جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و تفريحي ديدن كنند.
مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد چابهار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: جشنواره مونسون هر سال با برنامه ريزي و مساعدت اين سازمان برگزار مي شود كه شاهد استقبال خوب هموطنان نيز هستيم.
حسام الدين يوسفي با بيان اينكه چابهار موقعيت خوبي براي ترانزيت، صادرات و توليد انواع كالاها دارد، خاطرنشان كرد: برگزاري جشنواره مونسون فرصت مناسبي براي معرفي توانمنديها، ظرفيت ها و زيباييهاي سيستان و بلوچستان از شبكه تلويزيوني استاني هامون، رسانه هاي مختلف به مهمانان است.
وي با بيان اينكه چندين غرفه با موضوع معرفي جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و گردشگري، انواع صنايع دستي و آداب ورسوم مردم در حاشيه برگزاري جشنواره مونسون برپا شده است، خاطرنشان كرد: براي بهتر برگزار شدن جشنواره مونسون سازمان منطقه آزاد چابهار از هنرمندان استاني و ملي، چهره‌ هاي ورزشي و فرهنگي براي اجراي برنامه هاي جذاب و ديدني دعوت كرده است.
به گزارش ايرنا، جشنواره تابستاني مونسون هر شب تا 22 شهريور در جايگاه ميلاد شماره 2، روبروي مجتمع طلا منطقه آزاد چابهار در حال برگزاري است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد ** انتشار دهنده: حيدر سراياني