۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۰۲
کد خبر: 82657235
T T
۰ نفر

صالحی: تعزیه، سوگ سیاوش ایرانی است

۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۰۲
کد خبر: 82657235
صالحی: تعزیه، سوگ سیاوش ایرانی است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پست توئیتری، از تعزیه به عنوان سوگ سیاوش ایرانی یاد كرد.

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی در توئیت خود تصریح می كند: نمایش خیابانی شبیه خوانی میرزا ابوالقاسم فراهانی را دیدم. نسخه ای قاجاری با اجرا و كارگردانی فاخر مهدی دریایی. تعزیه، سوگ سیاوش ایرانی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دو شنبه شب هفته جاری با حضور در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، به تماشای مجلس شبیه خوانی «شهادت میرزا ابوالقاسم فراهانی» در محوطه باز مجموعه تتاتر شهر نشست.
صالحی پس از تماشای این اثر، ضمن تقدیر از گروه اجرایی این تعزیه گفت: این هنر نقبی است از گذشته به حال ما. اثری است كه به درون ما راه می یابد و برون ما را می نمایاند.
وی ادامه داد: اثری همچون شبیه خوانی میرزا تقی خان فراهانی، درباره شهیدان استقلال ایران است. ضمن اینكه تاریخ معاصر ما را به تاریخ كهن مان پیوند می دهد و این پیوند، شایسته ستایش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خشنودی از اجرای نسخه های غریب تعزیه در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اضافه كرد: اجرای چنین نسخه هایی ارزشمند است زیرا این گروه و برگزار كنندگان جشنواره توانسته اند نسخه های مدفون را به نسخه های عیان تبدیل كنند و نسخه های زیر خاكی و زیرزمینی را به گنجینه هایی عیان و آشكار تبدیل كنند.
وی در پایان از برگزار كنندگان جشنواره نمایش های آیینی سنتی به دلیل پیوند تاریخ معاصر با تاریخ كهن كشور قدردانی كرد.
هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی با دبیری داوود فتحعلی بیگی از هشتم مرداد ماه آغاز شد و امروز(چهارشنبه) پایان می یابد.
فراهنگ ** انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر