۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۲۲:۵۹
کد خبر: 82657518
T T
۰ نفر
لاوروف: مذاكرات ایران، روسیه و تركیه در باره سوریه پیشرفت كرده است

مسكو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: پیشرفت های قابل توجهی در مذاكرات میان تهران، مسكو و آنكارا با موضوع منطقه امن ادلب سوریه به دست آمده است.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: برای ایجاد منطقه امن در استان ادلب سوریه، تماس ها بین ایران، روسیه و تركیه به عنوان كشورهای ضامن و مبتكر روند مذاكرات سوری آستانه جریان دارد.
پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان وی نوشت: در جریان تماس ها، پیشرفت های قابل توجه و جدی در توافق برای شاخص ها و شیوه های تامین امنیت در منطقه امن استان ادلب به دست آمده است.
وی ادامه داد: امیدوارم در آینده نزدیك اخبار مشخص تری در این مورد داشته باشیم.
لاوروف همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به شكست محاصره دیرالزور و تلفات بسیار سنگین گروه تروریستی داعش، خاطرنشان كرد: نیروهای سوری و ساكنان دیرالزور چند سال در محاصره تروریست ها قرار داشتند و اكنون رفع محاصره منطقه مرحله مهمی در مبارزه با تروریسم است.
وی افزود: شكست محاصره، شرایط حل زودهنگام مساله پاكسازی كامل منطقه را از تروریست ها فراهم می كند و در زمان حاضر هم این موضوع با عملیات ارتش سوریه و پشتیبانی نیروی هوافضای روسیه پیگیری می شود.
مذاكرات آستانه كه راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترك وزیران امور خارجه ایران، روسیه و تركیه در مسكو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه كشور را برای كاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت كه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.
غیرت عبدالرحمانف وزیر امور خارجه قزاقستان هم اعلام كرده كه دور ششم مذاكرات سوری-سوری در آستانه پایتخت این كشور میانه ماه سپتامبر (دهه آخر شهریور) برگزار می شود.
ایران، روسیه و تركیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاكرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا كردند كه در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف كاهش خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساكنان به كمك های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه كمك های پزشكی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاكید قرار گرفته است.
ایجاد كمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق كاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.
بر اساس این تفاهم نامه، همه تدابیر لازم در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بكار گرفته می شود و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و تلاش ها برای پیوستن گروه های معارض به آتش بس نیز ادامه می یابد.
گروه كشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریكا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حكومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از كشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.
این اقدام های ضدسوری سبب تشكیل دهها گروه تروریستی شد كه افزون بر قتل عام و كشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو كشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه كشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا