۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰:۲۸
کد خبر: 82658461
T T
۰ نفر
فرسايش بادي سالانه 32 ميليارد ريال به استان سمنان خسارت مي‌زند

سمنان- ايرنا- مسوول اداره امور بيابان اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان گفت: فرسايش بادي در استان ساليانه حدود 32 ميليارد ريال خسارت اقتصادي و زيست محيطي به بار مي آورد.

علي ترابي روز جمعه در گفت و گو با ايرنا، با بيان اين كه معادن سطحي با برداشت لايه اي از خاك پوشش گياهي را از بين مي برند و از بين رفتن پوشش گياهي فرسايش بادي را به دنبال دارد، افزود: اين معادن بيشتر در جنوب استان سمنان قرار دارد و آمار دقيقي از ميزان تخريب نيست، ولي پيش بيني مي شود بيش از چند هزار هكتار باشد.
ترابي تصريح كرد: براي كنترل و تثبيت ماسه هاي روان در كانون هاي بحراني فرسايش بادي تا كنون 320 هزار هكتار طرح بيابان زدايي تهيه شده كه حدود140 هزار هكتار از سطح كانون هاي بحراني فرسايش بادي را مي پوشاند.
وي خاطر نشان كرد :دولت به تنهايي نمي تواند با مساحت گسترده 477هزار هكتاري كانون بحراني فرسايش بادي در استان سمنان مقابله كند و مردم نيز بايد مشاركت داشته باشند.
وي، نهال كاري ،آبياري و مراقبت ،بذركاري در استان سمنان با استفاده از گونه هاي گياهي مقاوم مانند تاغ، آتريپلكس، قره داغ و اسكمبيل ، مديريت هرز آب و تثبيت تپه هاي ماسه اي با احداث باد شكن را برخي از اقدامات انجام شده براي جلوگيري از بيابان زايي و كنترل فرسايش نام برد.
مسوول اداره امور بيابان اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان، با اشاره به اين كه از سال 1389 تا كنون در بيش از 20هزار هكتار از استان سمنان طرح هاي توسعه پوشش گياهي اجرا شده است، گفت: نهال كاري در هفت هزار و 500 هكتار و عمليات كنترل روان آب و هرزآب چهار هزار و 700 هكتار در سال گذشته و 12هزار هكتار امسال انجام شده است.
وي با بيان اين كه مجموع اعتبارات تخصيص يافته به استان سمنان بيش از 40ميليارد ريال بود گفت: سال گذشته با تخصيص 31 درصدي اعتبارات استاني عملكرد طرح هاي شاخص 54 درصد بود و اگر تخصيص اعتبارات امسال روند پارسال را داشته باشد، پيش بيني مي شود در 13هزار هكتار طرح هاي بيابان زدايي اجرا شود.
وي بيابان زدايي را از طرح هاي مهم اقتصاد مقاومتي و زمينه ساز اجراي ساير طرح ها مانند كارخانجات و صنايع دانست و محدوديت هاي كمي و كيفي منابع آب و خاك را شامل 16.56درصد از عوامل محيطي بيابان زايي در استان سمنان برشمرد.
ترابي با اشاره به نقش عوامل انساني در بيابان زايي و تاكيد بر فرهنگ سازي براي نگهداري و حفاظت از منابع طبيعي و پوشش گياهي به عنوان مانعي در برابر بيابان زايي و فرسايش بادي، افزود :بوته كني 2 دهم درصد، چراي بي رويه با 15 درصد، تبديل كاربري اراضي با 15صدم درصد ،افت سطح سفره آب زير زميني با سه درصد و فقدان مديريت صحيح اراضي با 14 صدم درصد از كل استان از عوامل انساني بيابان زايي است.
مسوول اداره امور بيابان اداره كل منابع طبيعي استان سمنان با اشاره به سهم 15درصدي چراي بي رويه دام كه نسبت به ديگر عوامل انساني بيشترين نقش را در تخريب مراتع دارد، گفت: به عنوان راهكار مي توان به دام بيشتر علوفه دستي داد تا كمتر وارد مراتع شوند و يا در مواردي براي حفظ آب و خاك گوشت از كشورهاي ديگر وارد شود.
به گزارش ايرنا، اداره بيابان منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان در ارزيابي سال گذشته موفق به كسب مقام اول شد، بيش از پنج ميليون هكتار از استان را مناطق بياباني شامل مي شود و حدود يك هزار و 270هكتار از اين مناطق تحت تاثير فرسايش بادي است و تا كنون 477 هزارهكتار كانون بحراني فرسايش بادي شناسايي شده است.
6103/7342 خبرنگار ايرنا:الناز ملكي ** انتشار دهنده :مصطفي دهقان
براي آگاهي از تازه تريك اخبار و رويداد ها در استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN @مراجعه كنيد.