۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۲۶
کد خبر: 82660461
T T
۰ نفر
پشتيباني صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشوراز 20 طرح پسادكتري

تهران- ايرنا- پشتيباني از 20 طرح پسادكتري از سوي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور(بنياد ملي علم ايران) در قالب متمم تفاهم نامه همكاري اين صندوق با دانشگاه تربيت مدرس از امروز 19 شهريورماه اجرايي مي شود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، در متمم اين تفاهم نامه كه امروز يكشنبه به امضاي دكتر نصرت الله ضرغام رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران ايران و دكتر محمدتقي احمدي رئيس دانشگاه تربيت مدرس رسيد، آمده است كه حمايت از اين طرح ها در راستاي سياست ها و اولويت هاي تحقيقاتي صندوق، به طرح هاي مورد حمايت موضوع تفاهم نامه دوطرف اضافه مي شود.
بر اساس متمم اين تفاهم نامه، دانشگاه تربيت مدرس متعهد شد داوري لازم درخصوص موضوع طرح پسادكتري، استاد ميزبان، پژوهشگر و خروجي هر طرح را كه در قالب فرم هاي مصوب صندوق تهيه مي شود، انجام و طرح مورد تاييد داور را همراه با مستندات داوري به صندوق ارسال كند.
همچنين پس از ارسال طرح به صندوق، براي ارزيابي طرح و داوري انجام شده توسط دانشگاه، تعيين ناظر، مبلغ مورد حمايت، مدت اجراي طرح و تصويب، وارد كارگروه صندوق متشكل از رئيس كارگروه مربوطه و يك نفر متخصص صندوق خواهد شد و پس از تصويب كارگروه، براي تاييد نهايي در كميته تخصصي صندوق مطرح خواهد شد.
علاوه بر اين، در متمم تفاهم صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور و دانشگاه تربيت مدرس آمده است كه مالكيت فكري نتايج حاصل از طرح هاي تحقيقاتي اجراشده مشترك و همچنين دانش فني كه جزئي از نتايج است، به نسبت مساوي به صندوق، دانشگاه و پژوهشگر تعلق خواهد گرفت.
رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور در مراسم امضاي متمم تفاهم نامه همكاري بين صندوق و دانشگاه تربيت مدرس به برخي اقدامات اين بنياد درخصوص حمايت از طرح هاي پژوهشي و توسعه علمي كشور اشاره كرد و گفت: مدت كرسي هاي پژوهشي با هدف الگوبرداري از مراكز علمي كانادا از چهارسال در سال جاري به 10 سال افزايش يافته است و بودجه آن از حدود 100 ميليون تومان به 2 ميليارد تومان افزايش يافته به اين صورت كه صاحب كرسي مي تواند تا سقف 2 ميليارد تومان از حمايت هاي اين صندوق بهره مند شود.
ضرغام با بيان اينكه اين كرسي ها با هدف جذب دانشجويان و جلوگيري از خروج نخبگان از كشور برگزار مي شود، افزود: اين كرسي هاي پژوهشي به اين صورت است كه پنج سال اول داخلي و پنج سال دوم با حداقل يك همكاري بين المللي ادامه مي يابد.
وي در مورد حمايت از اختراعات نيز اظهار كرد: اخيرا 12 اختراع از سوي ايران در آمريكا پتنت شده و با هماهنگي هاي انجام شده با كارگزاران ايران در خارج از كشور، قرار است 22 درصد از اين اختراعات تجاري سازي شوند.
ضرغام همچنين از انعقاد قراردادي با پژوهش سراهاي دانش آموزي خبر داد و افزود: تعداد كارگروه هاي صندوق به 12 كارگروه افزايش يافته و كارگروه هوافضا نيز به صورت پايلوت راه اندازي شده است كه در صورت داشتن عملكرد يك ساله مناسب، دائمي مي شود.
وي راه اندازي هسته هاي علمي را از ديگر فعاليت هاي اين صندوق عنوان كرد و گفت: در قالب اين برنامه، دانشجويان دوره كارشناسي زيرنظر يك استاد برجسته و پايبند به ارزش ها به فعاليت هاي پژوهشي مي پردازند و به اساتيد يك كارت اعتباري براي تامين هزينه هاي اين پژوهش ها داده مي شود.
رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور همچنين از حمايت از پايان نامه هاي دكتري خبر داد و افزود: سال گذشته از 103 پايان نامه دكتري حمايت كرديم و امسال طبق فراخوان اعلام شده، از 142 پايان نامه حمايت شده و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري اين تعداد به 300 پايان نامه افزايش يابد.
ضرغام خاطرنشان كرد: همچنين با بررسي مدارك بيش از هزار فارغ التحصيل دكتري كه وارد كشور شده اند، به 100 نفر از افرادي كه از دانشگاه هاي معتبر مدرك داشته اند، گرنت پژوهشي اعطا شده است.
وي گفت: عضو شوراي جهاني پژوهش هستيم و تاكنون با چين، روسيه، ايتاليا، سوئيس، آلمان و تركيه قراردادهاي همكاري داشته ايم؛ همچنين ايران يكي از 10 عضو اكو است و از اين رو برگزاري جشنواره اختراع و نوآوري و اين كه دبيرخانه اين جشنواره در ايران داير باشد، را به اين سازمان پيشنهاد كرده ايم.
رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران ايران درخصوص دانشگاه تربيت مدرس گفت: حدود 200 طرح اين دانشگاه از حمايت هاي اين صندوق بهره مند شده اند و اين دانشگاه در بين دانشگاه هاي كشور بالاترين ميزان حمايت را از صندوق داشته است.
ضرغام افزود: اين دانشگاه از سال 1392 تا 1395 تمام قراردادها را اجرايي كرده است اما در خصوص علوم انساني و اقتصاد مديريت نياز به تلاش بيشتري است.
وي فعاليت هاي اين صندوق درحوزه آموزشي را نيز يادآور شد و گفت: دو دوره مديريت استعداد در هزاره سوم، برگزار شده و امسال نيز دوره سوم اين برنامه اجرايي مي شود كه در اين دوره شبكه استعداديابي اروپا مشاركت دارد و از چين، هند و آفريقا نيز براي مشاركت دعوت شده است.
ضرغام ادامه داد: برنامه مالكيت فكري و نقش آن در توسعه علمي كشور نيز از ديگر فعاليت هاي اين صندوق در حوزه آموزشي است.
وي با تاكيد بر افزايش توجه به بخش آموزش در كشور گفت: ديوار بين دانشگاه و مردم بايد برداشته شود و دانشگاه ها جايگاهي مردمي پيدا كنند تا اولويت اول جامعه شوند؛ ارتباط موثري بين اين دو بخش ايجاد شود، مشكلات از سوي مردم مطرح شده و دانشگاه ها بتوانند با اقدامات پژوهشي آنها را برطرف كنند.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين مراسم اظهار كرد: اين دانشگاه 740 نفر عضو هيات علمي دارد كه حدود 60 درصد از آنان استاد دانشيار جوان بوده اما داراي توانمندي هاي خاص و بانشاط و روحيه مثبت هستند و در صورتي كه حمايت شوند، از ورود به حوزه پژوهش و فعاليت در اين زمينه استقبال مي كنند.
دكتر مختار جلالي معاون آموزشي دانشگاه تربيت مدرس نيز با تاكيد بر لزوم توجه بيشتر به بخش آموزش اظهار كرد: آموزش و پژوهش دو بال توسعه علمي كشورها هستند؛ در حوزه پژوهش اقدامات خوبي در كشور انجام شده اما لازم است فعاليت هاي بيشتري در زمينه آموزش صورت گيرد زيرا اگر آموزش خوبي داشته باشيم، مي توانيم پژوهش موثري نيز داشته باشيم.
علمي**1834
خبرنگار: ناهيد شفيعي **انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر