۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۱
کد خبر: 82663363
T T
۰ نفر

نانوذرات تتو وارد گره‌هاي لنفي مي‌شوند

۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۱
کد خبر: 82663363
نانوذرات تتو وارد گره‌هاي لنفي مي‌شوند

تهران – ايرنا – مطالعات نشان مي‌دهد ميكرو و نانوذرات تتو (خالكوبي) مي‌توانند داخل بدن حركت كنند و به گره‌هاي لنفاوي برسند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از مديكال ساينس،خالكوبي يا تَتو به عمل ايجاد نقوش دايمي يا با ماندگاري طولاني بر روي پوست گفته مي‌شود. مطالعات جديد براي اولين بار نشان مي‌دهد رنگدانه‌هاي ارگانيك و غير ارگانيك استفاده شده در جوهر تتو و آلاينده‌هايي مانند نيكل، كروم، منگنز يا كبالت مي‌توانند داخل بدن حركت كنند.
معمولا افراد هنگام خالكوبي در انتخاب سوزن استريل و استفاده نشده دقت دارند؛ ولي هيچ‌كدام از تركيبات شيميايي استفاده شده در جوهر تتو مطلع نيستند. علاوه بر نيكل، كروم، منگنز يا كبالت، رايج‌ترين عنصر مورد استفاده در جوهر خالكوبي، دي اكسيد تيتانيوم است. اين عنصر يك رنگدانه سفيد است و در تركيب با رنگدانه‌ها، براي ايجاد سايه استفاده مي‌شود. اين عنصر معمولا به عنوان افزودني در انواع خوراكي، رنگ و كرم‌هاي ضد آفتاب نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. برخي از عوارض منفي استفاده از اين رنگدانه سفيد، تاخير در درمان، برآمدگي و ورم پوستي و احساس خارش است.
مطالعات جديد نشان مي‌دهد اين رنگدانه ها وارد پوست شده و در بدن حركت مي‌كنند و به گره‌هاي لنفي مي‌رسند. در واقع گره‌هاي لنفي در تلاش براي پاكسازي اين ميكرو و نانوذرات هستند. محققان احتمال مي‌دهند اين ذرات مي‌توانند منجر به افزايش سايز گره‌هاي لنفاوي شوند. عوارض ديگر اين نانوذرات هنوز مورد بررسي قرار نگرفته است.
سيستم لنفاوي دست در دست سيستم ايمني، با هرگونه عفونت مقابله مي‌كند و مايع اضافي موجود در بافت‌ها را تخليه مي‌كند. سيستم لنفاوي از سلول، مجاري، اندام ها و غدد تشكيل شده است.
اين سيستم مسئول انتقال پروتئين، چربي، مايعات و مواد ديگر در بدن است. غدد گاهي به عنوان گره‌هاي لنفي نيز شناخته مي‌شوند و در سراسر بدن به ويژه زير بغل، كشاله ران و فك يافت مي‌شوند.
اين گره ها مايع لنف را تصفيه مي‌كنند و باكتري هاي مضر را از بين مي‌برند. لوزه‌ها، طحال و غده تيموس مهمترين اندام‌هاي مرتبط با سيستم لنفاوي هستند.
نتايج اين مطالعه در نشريه Scientific Reports منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259
مترجم سپيده كاشاني* انتشار: محتشمي پور
۰ نفر