۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82665311
T T
۰ نفر
چاقی شكمی در زنان خطرناك تر است/ درمان كبدچرب با ورزش و رژیم غذایی

تهران-ایرنا-رئیس مركزتحقیقات كولوركتال دانشگاه علوم پزشكی ایران با اشاره به اینكه چاقی شكمی خطرناك ترین نوع چاقی است، گفت: چاقی شكمی در مردان شایع تر اما در زنان خطرناك تر است.

دكتر شهرام آگاه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ریسك عوارض بیماری های متابولیك از جمله كبد چرب، دیابت و فشارخون در زنان مبتلا به چاقی شكمی بیشتر است.
وی اظهار كرد: هرچند با بالاتر رفتن سن به خصوص از 40 سالگی، عوارض این بیماری بیشتر می شود اما اثبات نشده است كه در سن خاصی در زنان، چاقی شكمی شیوع بیشتری دارد.
رئیس مركز تحقیقات كولوركتال دانشگاه علوم پزشكی ایران بیان كرد: چاقی شكمی به دلیل هورمون های جنسی در مردان در دنیا از جمله ایران، شایع تر است.
فوق تخصص گوارش و كبد، مصرف سس و نوشابه، استفاده از برنج و نان، نداشتن تحرك كافی و استرس زیاد را از عوامل مهم ابتلا به چاقی شكم دانست و به مردم توصیه كرد كه از مصرف قند ساده به خصوص نوشابه جلوگیری كنند.
وی به شیوع كبد چرب در جامعه هشدار داد و گفت: افرادی كه مبتلا به كبد چرب هستند، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و چاقی در آنها بیشتر است.

** ورزش و رژیم غدایی اصلی ترین درمان كبدچرب
آگاه به اثراث بسیار مثبت ورزش و رژیم غذایی مناسب در كاهش كبد چرب اشاره كرد و گفت: اصلی ترین درمان این بیماری، رژیم غذایی و ورزش است كه همگان باید آنها را جدی بگیرند.
فوق تخصص گوارش و كبد ادامه داد: مطالعات نشان می دهند كه دارو در پیشگیری از كبد چرب تاثیر عمده ای نداشته و هیچ روشی برای بهبود كبد چرب موثر از رژیم غذایی و ورزش نیست.
وی با اشاره به اینكه مردم با ورزش و رژیم غذایی می تواند وزن خود را كاهش دهند، توصیه كرد كه افراد با ورزش و رژیم غدایی، ماهانه به طور متوسط 4 تا شش كیلوگرم وزن خود را كاهش دهند تا دچار عوارض متعدد چاقی نشوند.
آگاه همچنین به زمان مناسب ورزش اشاره كرد و گفت: روزانه 30 دقیقه تا یك ساعت وزش مناسب است و این كار باید حداقل پنج بار در هفته تكرار شود. این كار حتی اگر وزن را كاهش ندهد، در درمان كبدچرب بسیار موثر است.
رئیس مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی ایران با اشاره به اینكه دوسوم تمرین های ورزشی باید به صورت هوازی باشد، افزود: ضربان قلب و تنفس فرد باید براثر ورزش، افزایش پیدا كند.
علمی*1201*9259*1961*خبرنگار: عبدالكریم جبارپور* انتشار: محتشمی پور
۰ نفر