۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82667297
T T
۰ نفر
كاهش هزینه های درمان با ایجاد مراكز مشاوره و مراقبت های پرستاری

مراغه- ایرنا- ایجاد مراكز مشاوره و ارائه خدمات و مراقبت های پرستاری در منزل در سال های اخیر، حركتی موثر از سوی وزارت بهداشت برای ساماندهی خدمات پرستاری در راستای ارائه خدمات رفاهی برای خانواده ها در بخش سلامت و درمان است.

به گزارش ایرنا، پرستاری به عنوان یكی از مهم ترین خدمات بخش درمان جامعه، همواره و در سخت ترین شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع، نقش مهمی در بهبود آلام و التیام دردهای بیماران و جامعه داشته است.
با نگاهی به تاریخچه پرستاری، پرستاران در مراكز درمانی و حتی در بیرون از مراكز بهداشتی و درمانی تلاشی بیشتر از آنچه در توان خود داشته اند برای بیماران دردمند ارائه داده اند.
با پیشرفت خدمات بهداشتی و درمانی در عصر حاضر و احساس نیاز به خدماتی خارج از مراكز درمانی و بیمارستانی، مراكزی ویژه با نظارتی همانند مراكز درمانی و پزشكی برای خدمات رسانی به بیماران در منازل ایجاد و راه اندازی شده است.
مراكزی كه با در اختیار داشتن كارشناسان با تجربه و دانش لازم با معرفی و كسب مجوز از نهادهای نظارتی و بهداشتی و درمانی، خدمات مراقبتی، پرستاری و بالینی را مانند آنچه در مراكز بیمارستانی انجام می شود، در شرایطی دیگر در منزل بیمار ارائه می دهد.
این مراكز كه از چند سال پیش به صورت جسته و گریخته در شهرهای مختلف كشور به ارائه خدمات می پرداخت، اكنون با توجه به راهبردهای وزارت بهداشت ودرمان و نیز حمایت های دولت از آن، جان تازه ای گرفته اند.
مصوبه اخیر هیات وزیران در 28 خرداد امسال در قالب موافقت 2 وزارت خانه بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و تعاون، كار و رفاه اجتماعی و نیز سازمان برنامه و بودجه و با تایید شورای عالی بیمه سلامت كشور مبنی بر قرار گرفتن خدمات ارائه شده از سوی مراكز مراقبت های پرستاری در سبد بیمه ای، حركتی در مسیر احیای این مراكز خدماتی است.
ارائه انواع خدمات پرستاری و مراقبتی در محل سكونت بیمار با نظارت مراكز درمانی، نظارت بر روند بهبودی، ارتقای ایمنی و رفاهی برای بیمار و خانواده آن و نیز ایجاد فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته پرستاری از مهم ترین مزایای ایجاد این مراكز در سطح كشور بوده است.
با زیرپوشش قرار گرفتن خدمات ارائه شده از سوی این مراكز، خدمات مراقبتی با هزینه های پایین و همانند مراكز دولتی و درمانی این بار در درون منازل بیماران و برای بهبودی آنان ارائه خواهد شد.
كاهش بار مراجعات و بستری بیماران در مراكز درمانی و اشغال خارج از ظرفیت تخت های بیمارستانی و نیز كاستن از هزینه های سرسام آور هتلینگ و نگهداری های بالینی مهم ترین پیامدهای بهره گیری از خدمات مراقبت های پرستاری در منزل به عنوان یكی از طرح های جدید در حوزه سلامت است.
افزایش كیفیت مراقبت از بیمار، پیشگیری از بستری های غیرضروری، كاهش هزینه های درمانی نسبت به بستری ها در مراكز بیمارستانی و درمانی با توجه به قرار گرفتن خدمات این مراكز زیرپوشش بیمه از جمله مزایایی است كه خدمات این گونه مراكز به خانواده های دارای بیمار و نیاز به مراقبت ارائه می شود.
كاهش خطر ابتلا به بیماری های بیمارستانی، ارتقای ایمنی و احترام بیمار، بازگشت سریع بیمار به زندگی پس از بهبودی و آسایش و اطمینان بیمار و خانواده آن از دیگر مزیت هایی است كه در خدمات این مراكز وجود دارد.
اداره پرستاری به عنوان بخشی از معاونت های درمان دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی به عنوان واحد ناظر دائمی بر روند ارائه خدمات از سوی وزارت بهداشت و درمان، نظارت مستمری بر فعالیت ها و نیز ارائه خدمات بالینی به بیماران طرف قرارداد با این مراكز دارد.
سرپرست اداره پرستاری دانشكده علوم پزشكی مراغه در باره این طرح به ایرنا گفت: مراكز مشاوره و ارائه خدمات و مراقبت های پرستاری در منزل به عنوان یكی از طرح های مورد تایید و تاكید وزارت بهداشت در سه سال اخیر در این شهرستان ایجاد شده و با حمایت های دولت و تصویب پوشش بیمه ای خدمات آن، جان تازه ای گرفته است.
منیژه شتائی افزود: هم اكنون 2 مركز مشاوره و ارائه خدمات و مراقبت های پرستاری در این شهرستان با بهره گیری از فارغ التحصیلان و كارشناسان رشته پرستاری، بیهوشی و سایر رشته های پزشكی ایجاد شده و زیر نظر معاونت درمان دانشكده و اداره پرستاری فعالیت می كند.
وی ادامه داد: این مراكز خدمات پرستاری، ملزم به عقد قرارداد با بیمارستان ها و مراكز درمانی شده و با نظارت مستمر دانشكده علوم پزشكی و مشاوره بالینی توسط پزشكان متخصص ارائه خدمات می كنند.
وی اضافه كرد: پذیرش بیمار های نیازمند مراقبت در منزل و ارائه خدمات به آنان در این مراكز فقط از طریق ارجاع بیمارستانی، پزشكان متخصص دارای مجوز و یا به صورت مراجعه حضوری با دستور كتبی پزشك معالج انجام می شود.
وی با اشاره به صدور مجوز برای این مراكز خدمات مراقبتی گفت: ایجاد فرصت شغلی برای بخشی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های پرستاری و مراقبت های پزشكی و بهداشتی در كنار ارائه خدمات به بیماران بستری و نیازمند مراقبت در منزل از ویژگی های این مراكز است.
وی افزود: با توجه به نظارت بر این مراكز و ارائه مجوزهای لازم برای ارائه خدمات، با موسسات غیرمجازی كه با عنوان های مختلف و به صورت غیرمجاز و خارج از ضوابط بهداشتی و درمانی اقدام به ارائه خدمات پرستاری و مراقبتی از بیماران می كنند، برخورد قانونی می شود.
با وجود تاكید و حمایت وزارت بهداشت و دولت دوازدهم از ایجاد مراكز مشاوره و ارائه خدمات و مراقبت های پرستاری در منزل به عنوان یكی از طرح های خدمات رسان در حوزه سلامت جامعه، توجه به ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی نیازمند فرهنگ سازی در جامعه و نیز عزم مسئولان برای كاهش بار خدمات بالینی در بیمارستان ها و مراكز درمانی است.
وجود بیمارستان های شهید بهشتی ، امیرالمومنین و بیمارستان در حال احداث سینا با مجموع 334 تخت بیمارستانی، این شهرستان را به قطب خدمات درمانی در جنوب استان تبدیل كرده است.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487