طراحي و ساخت ربات با قابليت جمع آوري گياه سنبل آبي تالاب ها در گيلان

رشت - ايرنا - رئيس كميسيون بهداشت و محيط زيست شوراي اسلامي كلانشهر رشت از طراحي و ساخت ربات با قابليت جمع آوري سنبل آبي تالاب ها در استان گيلان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، فاطمه شيرزاد غروب دوشنبه در نهمين جلسه شوراي اسلامي كلانشهر رشت افزود: اين اقدام از سوي پدافند غيرعامل استانداري گيلان در سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال در حمايت از شركت هاي دانش بنيان و با بهره گيري از ظرفيت نخبگان انجام گرفته است.
وي اظهار داشت: رونمايي از طراحي و ساخت ربات با قابليت جمع آوري سنبل آبي در تالاب ها قرار است بزودي بعد از دهه اول محرم از سوي پدافند غيرعامل استانداري گيلان به بهره برداري برسد.
رئيس كميسيون بهداشت و محيط زيست شوراي اسلامي كلانشهر رشت خاطرنشان كرد: براي جمع آوري گياه سنبل آبي در تالاب عينك با همكاري تشكل هاي مردمي، اقدامات خوبي انجام گرفته است.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مشكل محل دفن زباله در سراوان رشت اظهار كرد: محل دفن زباله در سراوان تبديل به بحران شده كه بايستي با عزم جدي مسوولان، همدلي و هم افزايي و با اعتبارات ملي مشكل سراوان و رودخانه هاي زرجوب و گوهر رود رشت را مرتفع كنيم.
شيرزاد با اشاره به ايجاد سلول هاي زباله در لندفيل سراوان و با بيان اينكه اين سلول ها ظرفيت دفن زباله كمتر از دو سال را دارد، تصريح كرد: محل دفن زباله در سراوان ديگر طاقت زباله را ندارد، بسياري از جنگل هاي سراوان توسط شيرابه هاي ناشي از زباله نابود شده است.
وي رفع اين مشكلات در حوزه محيط زيست را از مطالبات مردم عنوان و اظهار كرد: دولت قول داده كه مباحث مربوط به محيط زيست در اولويت كارهايشان باشد بنابراين از استاندار آينده و مجمع نمايندگان مي خواهيم كه به رفع مشكل محل دفن زباله در سراوان رشت و رودخانه هاي گوهر رود و زرجوب توجه كنند.
به گزارش ايرنا ، سنبل آبي يكي از سريع الرشد ترين گياهان مهاجم و خطرناك شناخته شده در دنيا و داراي قابليت توليد مقادير زيادي دانه ، افزون بر سه دهه ماندگاري بذر و قدرت دو برابر كردن جمعيت خود در مدت دو هفته است .
اين گياه مي تواند منابع آبي را به طور كامل پوشانده و باعث نرسيدن نور خورشيد به گياهان آبزي ، ماهي ها و ساير موجودات آبزي و از بين رفتن آنها شود. اين گياه چنان سطح آب را مي پوشاند كه حتي رفت و آمد قايق ها را هم غير ممكن مي كند .
احمد رمضانپور نرگسي يكي از اعضاي شوراي اسلامي كلانشهر رشت نيز در نهمين جلسه شورا بيان داشت: رفع مشكلات رودخانه هاي زرجوب و گوهر رود نيازمند نگاه ملي است و تا زماني كه تفكر ملي نباشد، نمي توان كاري در اين رابطه انجام داد.
وي در ادامه سخنانش با اشاره به آغاز بازگشايي مدارس و دانشگاه ها و آغاز سال تحصيلي جديد اظهار كرد: امروز ديگر بحث كميت در آموزش مطرح نيست، بايستي براي ارتقاء كيفيت آموزشي تلاش شود.
شوراي اسلامي رشت در دور پنجم، 11 عضو دارد.
خبرنگار: شادي خورشيدي سدهي ** انتشاردهنده:كبيري
7286/2007