۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۵۰
کد خبر: 82671645
T T
۰ نفر
نخستین معامله ذرت دانه ای در بورس كالا انجام شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام كشور گفت: امروز نخستین عرضه ذرت دانه‌ای استان كرمانشاه در قالب گواهی سپرده كالایی با نماد 'ذرت9611-60' بازگشایی و 16 تن ذرت به قیمت هشت هزار و 150 ریال برای هر كیلوگرم معامله شد.

«علیرضا ولی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آغاز اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت در بورس كالای ایران اشاره كرد و افزود: با معامله ذرت دانه ای استان كرمانشاه، در یك ماه آینده ذرت دانه ای استان های غربی و جنوبی كشور نیز به 2صورت فیزیكی و گواهی سپرده كالایی در بورس كالای ایران عرضه می شود.
مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام كشور افزود: در راستای اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر معامله كل ذرت تولید داخل در بورس كالای ایران و در قالب سیاست قیمت تضمینی، عرضه ذرت دانه‌ای استان های كرمانشاه، كردستان، قزوین، فارس و خوزستان در قالب گواهی سپرده كالایی در بورس كالای ایران آغاز شد.
ولی یادآوری كرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، خرید تضمینی ذرت كل كشور به قیمت تضمینی تبدیل شده است كه اجرای این سیاست به 2 روش گواهی سپرده كالایی و فیزیكی در بورس كالای ایران انجام می شود.
به گفته وی، در روش گواهی سپرده كالایی، كشاورزان محصول تولیدی خود را در بورس كالا عرضه كرده و پول خود را در مدت سه روز كاری پس از فروش دریافت می كنند و دولت مابه التفاوت قیمت كشف شده در بورس كالا با قیمت طرح خرید تضمینی را پرداخت می كند كه این مبلغ در یك ماه به كشاوز پرداخت می شود.
ولی تاكید كرد محصول ذرت برداشت 1396 كل كشور از طریق بورس كالا با قیمت تضمینی عرضه می شود و گفت: با اجرای این سیاست معاملات، شفاف و قیمت ها، عادلانه و براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. همچنین اجرای این سیاست بار مالی دولت را كاهش داده و محصول كشاورز به ساده ترین روش به فروش می رود.
وی ادامه داد: همچنین كشاورزان سریع تر به پول خود دست پیدا می كنند و دیگر منتظر تامین اعتبار لازم برای پرداخت مطالبات خود از سوی دولت نیستند؛ به طوری كه با اجرای سیاست قیمت تضمینی كشاورزان 70 درصد پول خود را نقد دریافت كرده و 30 درصد بقیه را در مدت یك ماه از دولت دریافت می كنند.
به گزارش ایرنا، با جایگزین شدن سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، كشاورزان محصول خود را با هر قیمتی كه در بورس كشف شد، می فروشند و به سرعت به پول خود دست می یابند و مابه التفاوت قیمت تضمینی و قیمت كشف شده توسط دولت به كشاورزان پرداخت می شود.
مدیرعامل بورس كالا در این زمینه گفته بود: پارسال ارزش بورس كالا نزدیك به 817 هزار میلیارد ریال بود؛ در حالی كه ارزش بورس تهران به 639 هزار میلیارد ریال رسید.
«حامد سلطانی نژاد» ادامه داد: 45 درصد معاملات بازار بورس كالا به بازار فیزیكی اختصاص داشت و 42 درصد محصولات معامله شده مربوط به محصولات صنعتی و معدنی و 31 درصد مربوط به محصولات كشاورزی بود.
همچنین پارسال معاملات گواهی سپرده ذرت 82 درصد و گندم 15 درصد رشد كرد و میزان معاملات محصولات كشاورزی 229 درصد از نظر حجم و 199 درصد از نظر ارزش رشد را رقم زد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
اقتصام **٩١٨٦*1961* مصاحبه: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود