۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82673963
T T
۰ نفر

انتظارات مردم؛ تكميل بزرگراه شهركرد - شلمزار

۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82673963
انتظارات مردم؛  تكميل بزرگراه شهركرد - شلمزار

شهركرد- ايرنا- تكميل و احداث بزرگراه شهركرد - شلمزار در مسير استان خوزستان به عنوان يكي از محورهاي اصلي و پرتردد چهارمحال و بختياري، اقدامي اساسي در راستاي كاهش ميزان حوادث جاده اي و از خواسته هاي مردم اين استان از دولت است.

به گزارش ايرنا، راه و داشتن شبكه هاي حمل و نقل جاده اي ايمن و مناسب از شاخصه هاي مهم توسعه يافتگي در هر منطقه محسوب مي شود.
بيش از 80 درصد از محورهاي ارتباطي اين استان كوهستاني داراي پيچ و خم فراوان، گردنه شيب دار و دست اندازهاي متعدد است.
محورهاي ارتباطي چهارمحال و بختياري شامل 240 كيلومتر بزرگراه، يكهزار و 136 كيلومتر راه اصلي و فرعي و 2 هزار و 381 كيلومتر راه روستايي است كه راه اتصال استان هاي جنوبي به مركز و غرب كشور است، اين عامل در ساليان اخير ميزان تردد خودرو و ترافيك را در محورهاي استان افزايش داده است.
محور شهركرد - شلمزار در مسير استان خوزستان يكي از محورهاي اصلي اين استان محسوب مي شود كه دارا بودن پيچ و گردنه هاي فراوان و تصادفات دلخراش جاده اي در اين محور، موجب كلافگي و دغدغه خاطر مردم و رانندگان در اين محور شده است.
به گفته جمعي از اهالي شهرستان كيار، ترافيك بالا و نداشتن ظرفيت جاده، پيچ هاي تند و شيب دار، آشكارسازي نشدن بسياري از نقاط حادثه خيز در اين محور، منجر به بروز تصادفات حادثه ساز در چند سال اخير شده است.
اهالي شهرستان كيار معتقدند: تسريع در ايجاد بزرگراه شهركرد - شلمزار نه تنها خواسته مردم اين شهرستان بلكه تمامي رانندگان اين محور در راستاي كاهش تصادفات منجر به فوت در اين محور است.
يكي از رانندگان خط مسافربري شهركرد - شلمزار گفت: ظرفيت پايين جاده، تردد بالاي وسايل نقليه در اين محور، وجود پيچ و گردنه هاي شيب دار اين مسير باعث بروز روزانه تصادفات جاني و مالي به رانندگان اين محور مي شود.
احمد خدابخشي گفت: اگر راننده اي با اين محور آشنا نباشد و بر حسب اتفاق در شب راننده مسير شده باشد، تصادف جاده اي و بروز خسارت هاي را در طول رانندگي در اين محور به دنبال دارد كه جاده اي با حجم ترافيك بالا نيازمند توجه بيشتر مسوولان براي كاهش تصادفات جاده اي است.
رئيس پليس راه چهارمحال و بختياري گفت: محور شهركرد به شلمزار ظرفيت گنجايش و تردد حجم بالاي خودرو را ندارد و بر اساس ترافيك 20 سال قبل پيش بيني شده كه همزمان با رشد روز افزون راهها و افزايش وسايل نقليه توسعه نيافته است.
سرهنگ رحمت الله نجفي در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: حدود يك سوم از تصادفات جرحي و فوتي چهارمحال و بختياري در محدوده محور شهركرد به شلمزار به وقوع مي انجامد.
به گفته وي، تردد بالاي وسايل نقليه كندرو در اين محور نيز باعث اختلال در ترافيك محور مي شود و با توجه به پيچ و گردنه هاي موجود در محور، رانندگان ناگزير به گرفتن سبقت از اين وسايل شده كه يا با پليس برخورد كرده و اعمال قانون شده و يا با خودروي ديگر تصادف مي كنند.
سرهنگ نجفي با بيان اينكه در تصادفات رانندگي غرامت و خسارت مالي و جاني فراواني بر مردم تحميل مي شود، ادامه داد: تبديل محور شهركرد به شلمزار به بزرگراه از نيازهاي اصلي مردم و رانندگان عبوري از اين محور است.
مديرساخت و توسعه راههاي اداره كل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري گفت: مسير شهركرد به شلمزار حدود 32 كيلومتر است كه از مسير در طول سال هاي اخير 6 كيلومتر تبديل به بزرگراه شده است.
حسينعلي مقصودي در گفت وگو با گزارشگر ايرنا اظهار كرد: احداث و تكميل بزرگراه شهركرد به شلمزار 300 ميليارد ريال برآورد اعتبار شده است.
به گفته وي، هم اينك عمليات اجرايي احداث بزرگراه در 13 كيلومتر از اين مسير در محدوده شمس آباد تا اميرآباد با 120 ميليارد ريال اعتبار مصوب و 13 درصد پيشرفت فيزيكي در دست انجام است.
مقصودي تصريح كرد: جابه جايي تاسيسات و آزاد سازي اراضي كشاورزي در اين محدوده مهم ترين مشكل و عامل كندي اجراي طرح است كه در حال كارشناسي و تملك اراضي هستيم.
به گفته وي، اجراي طرح بزرگراه شهركرد به شلمزار در مسير اجراي طرح چهارخطه شهركرد به بازفت به طول 140 كيلومتر است.
وي افزود: با توجه به ترافيك بالا در اين مسير و حادثه خير بودن محور، عمليات اجرايي طرح با شتاب در حال اجراست.
شلمزار حدود 35 كيلومتري شهركرد مركز چهارمحال وبختياري واقع شده است.
گزارشگر: نرگس كريمي**انتشار:جهانبخش صفري
7361/6021