۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82674026
T T
۰ نفر
بازار عراق فرصتی استثنایی برای بازرگانان ایران است

شیراز- ایرنا- دبیركل میز كشور عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: اكنون بازار عراق یك فرصت استثنایی و تكرار نشدنی برای بازرگانان و صادركنندگان ایران و توسعه صادرات كشورمان است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی شیراز، ابراهیم رضازاده در سمینار آموزشی آشنایی با بازار عراق كه با فعالان بخش صادرات استان فارس برگزار شد بیان كرد: فضای حضور تجار و صادركنندگان ایران در بازار عراق فراهم است و صادركنندگان باید از این فرصت برای توسعه صادرات و حضور پایدار در بازار این كشور بخوبی استفاده كنند.
وی با بیان اینكه هم اینك ایران رقیب جدی در بازار عراق ندارد افزود: بعد از جنگ داعش در عراق، دیدگاه مردم این كشور در خصوص كشور ما بسیار تغییر پیدا كرده لذا این فرصت برای افزایش تعاملات اقتصادی بین دو كشور باید استفاده شود.
رضازاده اظهارداشت:تجار ما باید هرگونه فعالیت اقتصادی خود را از طریق سفارت در كشور عراق دنبال كنند.
وی ادامه داد: كشور ایران و عراق به لحاظ مذهب شباهت هایی دارند كه این مهم و تعیین كننده برای حضور موفق و پایدار بازرگانان ایران در بازار این كشور است و بر اساس بررسی های ما مشكل خاصی برای ورود بازرگانان ایرانی به بازار كشور عراق وجود ندارد.
او عنوان داشت: تجار ما باید برای ورود به بازار كشور عراق به مواردی از جمله مشخص بودن حوزه فعالیت، نوع فعالیت، انتخاب كانال معرفی و تبلیغات، تعیین حجم و میزان توانایی برای معرفی خود با اعلام به طرف تجاری، آماده كردن موارد تبلیغاتی، معرفی به اتاق های مرتبط در عراق و آماده كردن قراردادهای مورد نیاز دقت كنند.
رایزن سابق ایران درعراق افزود: توزیع و فروش كالا یك مسئله مهم برای موفقیت در بازار عراق است به طوری كه در آن بازار روش های توزیع مویرگی(بین مردم) وجود دارد و تجار و بازرگانان برای موفقیت در بازار عراق باید به بدنه مردمی این كشور نفوذ كنند.
رضازاده با بیان اینكه تبلیعات یكی از اصول مهم و موثر در حضور پایدار در بازار كشور عراق است گفت: یكی از ضعف های بزرگ تجار ایرانی در بازار كشور عراق عدم توجه به تبلیغات است كه اگر به این مهم توجه شود تا دو برابر می تواند در فروش كالاها موثر باشد.
وی اظهارداشت: مشاركت در نمایشگاه های تخصصی در شهرهای بغداد- اربیل و بصره، همراهی با هیات های بازاریابی اعزامی به عراق، دعوت از هیات های عراقی برای بازدید از كارخانه ها و مراكز تولیدی در ایران و مذاكره رودررو، تبلیغ آگهی در روزنامه های عراقی، تماس با تجار و تولیدكنندگان عراقی و معرفی محصولات خود از راهكارهای ورود به بازار این كشور است.
او با اشاره به وجود امنیت لازم برای انجام فعالیت اقتصادی در كشور عراق اضافه كرد: وجود داعش در كشور عراق موجب آسیب هایی برای صادرات و بازرگانان ایرانی شد در حالی كه داعش تنها در چهار استان عراق حضور داشت و مابقی استان ها مشكلی وجود نداشت.
رضازاده عنوان داشت: درحال حاضر زمینه فعالیت در تمام بخش ها به جز خدمات فنی و مهندسی با كشور عراق فراهم است و استان هایی مانند بغداد، بصره، واسط، نجف، كربلا فرصت های مناسب و بدون خطر برای حضور بازرگانان ایرانی است.
رضازاده با بیان اینكه تنها چهار استان عراق شامل تكریت، موصل، كركوك و دیاله برای حضور فعالان اقتصادی و ایرانی ها توصیه نمی شود و مابقی كشور عراق در امنیت كامل است گفت: زمینه برای انجام كشت فراسرزمینی نیز در كشور عراق بسیار مطلوب است.
او با اشاره به برخی از سخنان در خصوص نبود قوانین مشخص صادراتی در عراق افزود: در كشور عراق قوانین مشخصی در زمینه صادرات وجود دارد كه در كنار این قوانین، راه های جانبی نیز موجود است كه برخی از واردكنندگان و صادركنندگان آن راه ها را برای انجام فعالیت های خود انتخاب می كنند.
همچنین عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی شیراز گفت: اتاق شیراز با هدف شناسایی و آسیب شناسی بازارهای هدف، شناسایی و رفع چالش های صادركنندگان و تسهیل امور تجارت برای بازرگانان و تجار استان نشست ها و همایش های تخصصی را در خصوص كشورهای هدف صادرات استان برگزار می كند.
یلدا راهدار بیان كرد: با برگزاری این نشست های تخصصی به دنبال ارائه راه حل و راهكار مناسب برای صادرات بهتر و بیشتر به كشورهای هدف صادركنندگان و تجار استان هستیم.
وی با بیان اینكه عراق یكی از بازارهای صادراتی بازرگانان فارس است افزود: آسیب شناسی و رفع مشكلات صادرات به عراق از نشست های تخصصی اتاق شیراز است كه با استقبال خوب فعالان اقتصادی استان برگزار شده است.
راهدار اظهارداشت: در حال حاضر بازرگانان و تجار ایران برای حضور در بازار كشور عراق با مشكلاتی از جمله وجود قوانین نامشخص، مدیریت فدرالی، تعرفه های متفاوت در مرزهای مختلف، عدم تردد كامیون های حمل بار ایرانی، افزایش قیمت تمام شده محصولات ایرانی، پیچیدگی ها و قواعد خاص سیستم توزیع و فروش، صادرات خام محصولات كشاورزی و عدم انطباق استانداردها با كالاهای ایرانی روبرو هستند.
او اضافه كرد: رسالت اتاق های بازرگانی تسهیل در امور صادرات و فعالان این بخش است كه برنامه های ما در اتاق شیراز با رویكرد تسهیل گری صادرات تدوین و دنبال می شود.
دریافت خبر:‌فاطمه هاشمی نیك ** انتشار دهنده: غلامرضا مالك زاده
3002/ 1876
۰ نفر