۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82675604
T T
۰ نفر
پزشكان ایرانی سبك نوینی برای نجات مجروحان جنگ ابداع كردند

تهران-ایرنا- ایرج فاضل گفت: پزشكان ایران با ایجاد بیمارستان های صحرایی سبك نوینی در درمان مجروحان جنگی در دوران دفاع مقدس ابداع كردند و صدها جراحی سنگین در نزدیكترین مكان به خط مقدم با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشكی و رئیس جامعه جراحان ایران كه از پزشكان پیشكسوت دوران دفاع مقدس است روز یكشنبه در این یادواره شهدا و ایثارگران داروسازی كشور در باغ موزه دفاع مقدس گفت: جنگ ها شوم هستند، خرابی و غارت به همراه می آورند اما دفاع مقدس برای ملت ما درس های بزرگی داشت.
وی افزود: پزشكان ایران در دوران دفاع مقدس در همه رشته ها خوش درخشیدند و ابتكاراتی داشتند كه در هیچ یك از جنگ های قبلی سابقه نداشت.
فاضل گفت: اوایل جنگ كه تجربه زیادی نداشتیم، مجروحان سنگین به بیمارستان های شهر فرستاده می شدند و تعداد زیادی از آنان شهید می شدند بسیاری از آنان شریان و رگ قطع شده داشتند و بر اثر خونریزی در راه از بین می رفتند.
وی افزود: اندیشمندان پزشكی ایران متوجه شدند این وضعیت قابل ادامه نیست و باید روش دیگری اتخاذ كنیم این بود كه بیمارستان های صحرایی در نزدیكترین مكان به خط آتش ایجاد شد و برعكس همه جنگ ها، زخمی های سنگین را در بیمارستان صحرایی جراحی و درمان می كردیم و زخمی های سبك را به شهر می فرستادیم.
رئیس جامعه جراحان ایران گفت: در یك مورد خاطرم هست كه مجروحی با قلب ایستاده و سوراخ شده به بیمارستان صحرایی آمد و در كمتر از پنج دقیقه بعد از جراحت عمل شد و زنده ماند و امروز یكی از پاسداران سرافراز ایران است.
وی افزود: پزشكان در دوران دفاع مقدس حضور پررنگی داشتند،خود من شهید زنده هستم، زمانی كه شهید رهنمون مورد اصابت قرار گرفت من در فاصله دو سه متری او بودم و گلوله چند متر این طرف تر می خورد یا چند لحظه دیرتر فرود می آمد من به جای شهید رهنمون رفته بودم و این نشان می دهند كه زندگی لحظه ای بیش نیست.
خبرنگار: افشین شاعری ** ناشر: مریم برزآبادی
اجتمام 3063 ** 1418
۰ نفر