۴ مهر ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 82677463
T T
۰ نفر
تكرار آتش سوزي هاي عمدي در تالاب انزلي / ضرورت اهتمام مسئولانه براي حفظ تالاب

انزلي - ايرنا - با تكرار آتش سوزي هاي متعدد و عمدي در نيزارهاي تالاب بين المللي انزلي به دست افراد سودجو ، اهتمام مسئولانه نهادها و دستگاه هاي ذيربط براي حفظ تالاب و برخورد قاطع با متخلفان، اهميت مضاعفي يافته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا تالاب زيباي انزلي بعنوان مهارگر سيلاب ها، مطبوع كننده هوا، پناهگاه پرندگان و آبزيان، رويشگاه لاله ها و نيلوفرهاي آبي ، پالايش دهنده آلاينده ها ، تامين كننده آب كشاورزي مزارع پيرامون و تفرجگاه انسان ها از مدت ها پيش به دليل حجم بالاي رسوبات ، فاضلاب هاي صنعتي و شهري ، پسماندها و سموم كشاورزي در معرض آسيب شديد قرار داشته و متاسفانه آتش سوزي هاي اخير نيز زخم هاي كاري ديگري را بر پيكره آن وارد كرده است.

**آتش سوزي هاي اخير عامل انساني دارد
با وجود اهميت بين المللي اين تالاب ارزشمند و ميراث گيلان، برخي از افراد بدون در نظر گرفتن اهميت آن به لحاظ گردشگري و زيست محيطي و تنها به دليل سودجويي، نيزارهاي آن را به آتش كشيده و صدمات جبران ناپذيري را بر پيكره محيط زيست اين تالاب وارد آورده اند.
رئيس اداره محيط زيست شهرستان بندرانزلي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا عوامل انساني را باعث بروز چنين حادثه اي مي داند و اظهار مي كند: متاسفانه برخي افراد سودجو براي سوءاستفاده از زمين نيزارهاي تالاب ،آن را به آتش كشانده و پس از سوختن محدوده مد نظر ، در جهت منافع مورد نظر خود از آن استفاده مي كنند.
احسان هادي پور با اشاره به تبعات و لطمات جبران ناپذير وقوع اين حريق ها بر اين تالاب بين المللي اضافه مي كند: برخورد قاطع با مجرمان ، تنها راه پيشگيري از وقوع حوادثي از اين دست براي محيط زيست و نيزارهاي تالاب است و همانگونه كه در خصوص سوزاندن كاه و كلش شاليزارها با افراد خاطي برخورد مي شود ، دراين راستا نيز برخورد با مجرمان زيست محيطي سودجو، مي تواند درس عبرتي براي سايرين باشد.

**مسئولان چاره اي براي اينگونه آتش افروزي ها بيانديشند
آتش افروزي در جايي كه به عنوان ارزشمندترين زيستگاه هاي حيات وحش آن هم در ابعاد بين المللي مطرح است، توجيهي جز كسب منافع ندارد. در همين رابطه مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني بندرانزلي در خصوص آتش افروزي هاي مكرر در نيزارهاي تالاب انزلي اظهار مي كند: متاسفانه اينگونه آتش افروزي ها توان نيروهاي آتش نشان را براي خدمت رساني به مردم در مواقع خطر كاهش مي دهد.
اسماعيل خجسته اضافه مي كند: برخي آتش افروزي هاي حاشيه تالاب در نقاطي رخ مي دهد كه دسترسي به آن بسيار سخت بوده تا جايي كه در آتش سوزي 70 هكتار از نيزارهاي داخل تالاب انزلي در 18 مردادماه امسال، بجز نقاط قابل دسترس ، كاري از هيچ كس ساخته نبود و آتش نيزارها با فروكش كردن باد خاموش شد.
وي همچنين با اشاره به وقوع حريق عمدي ديگر به صورت همزمان در سه منطقه كيلومتر 10 جاده انزلي به رضوانشهر و همچنين نيزارهاي منطقه چراغ پشتان در يك روز، ادامه مي دهد: متاسفانه برخي از افراد به دلايلي نامعلوم اقدام به آتش افروزي در اين مناطق مي كنند كه علاوه بر نيزارها، علفزارهاي حاشيه جاده نيز دچار حريق شده و حتي آتش به درختان حاشيه تالاب نيز سرايت مي كند.
خجسته مهار اينگونه آتش افروزي ها را كاري طاقت فرسا مي داند و متذكر مي شود: مسئولان شهرستان، استان و همچنين دستگاه هاي قضايي و محيط زيست ، بايد چاره اي براي اينگونه آتش افروزي ها بينديشند و با دستگيري و مجازات متخلفان و متجاوزان به حريم تالاب، به ياري اين ميراث بين المللي گيلان زمين بشتابند.
از آنجايي كه احتمال تكرار اين آتش افروزي ها در آينده هم دور از ذهن نيست، لازم است كه همه دستگاه هاي اجرايي و قضايي دست به دست هم داده و براي رفع اين معضل بزرگ و اينگونه تالاب خواري ها ، همتي مضاعف به خرج داده و دهياران و شوراهاي اسلامي روستاها و حتي بوميان حاشيه تالاب، با معرفي افراد خاطي به مراجع ذيصلاح، از تكرار اينگونه منفعت طلبي ها جلوگيري كرده و بگذارند اين ميراث ملي نفسي به راحتي بكشد چراكه در صورت عدم برخورد قاطع با مجرمان آتش افروزي در تالاب و پيشگيري از بروز اينگونه حريق ها ، بار ديگري بر دوش مشكلات احياء اين تالاب بين المللي گذاشته مي شود.

** آتش زدن به قصد تصرف ، تا يك سال حبس براي مجرمان را به دنبال دارد
از آنجايي كه برخوردهاي قضايي با متخلفان و عوامل آتش افروزي در عرصه هاي ملي و منابع طبيعي موجب عبرت ديگران خواهد بود، دادستان شهرستان انزلي در گفت وگو با ايرنا، مواد قانوني براي برخورد با اينگونه تخلفات را توضيح داد.
حسن آهنگري با اشاره به همكاري هاي دستگاه هاي اجرايي متولي از جمله محيط زيست و منابع طبيعي انزلي در راستاي كمك در اطفاء حريق هاي صورت گرفته و همچنين شناسايي مجرمان و متخلفان مي گويد: متاسفانه اداره امور آب (آب منطقه اي) به عنوان يكي از اصلي ترين متوليان حريم تالاب و دريا ، تاكنون هيچگونه اقدامي انجام نداده است.
وي با اشاره به معرفي متخلفان و مجرمان آتش افروزي هاي اخير در نيزارها و مراتع حاشيه تالاب بين المللي انزلي به دادستاني ادامه داد: بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامي، اگر در بررسي پرونده هاي متخلفان، جرم آتش افروزي به قصد تصرف يا تخريب محيط زيست محرز شود؛ تصرف عدواني محسوب شده و براي متخلفان تا يك سال حبس را در پي دارد و تا امروز نيز، تعدادي از متخلفان پس از شناسايي و دستگيري و همچنين تشكيل پرونده و بررسي هاي لازم ، راهي زندان شده اند.
آهنگري با اشاره به مصوب شدن انجام اقدامات پيشگيرانه در شوراي حفط حقوق بيت المال شهرستان بندرانزلي خاطرنشان مي كند: در راستاي انجام اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از بروز حوادثي از اين دست، انجام گشت هاي مشترك متشكل از نيروي انتظامي، منابع طبيعي، محيط زيست ، امور آب و نماينده دادستاني در دستور كار قرار گرفته است.
دادستان شهرستان بندرانزلي در پايان توصيه كرد: مردم در صورت مشاهده آتش افروزي در نيزارهاي تالاب، مراتع، جنگل ها، اراضي ملي، منابع طبيعي و زيست محيطي و يا حتي مطلع شدن از مقصران اينگونه حوادث، مراتب را به نيروي انتظامي اطلاع دهند تا در اسرع وقت، اين متخلفان و متجاوزان به محيط زيست شناسايي ، دستگير و تحويل قانون شوند.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، تالاب بين المللي انزلي با مساحت حدود 20 هزار هكتار واقع در استان گيلان از سال 1354 جزء تالاب هاي بين المللي تحت حفاظت به شمار مي رود كه مهم ترين منبع تكثير و توليد ماهيان خاوياري و استخواني درياي خزر است. اين تالاب به دليل موقعيت جغرافيايي از نظر ميزان بالاي رطوبت و آب با هيچ يك از تالاب هاي ايران قابل مقايسه نيست زيرا محل تخم ريزي آبزيان، پناهگاه و مأمن پرندگان بومي و مهاجر است.
تالاب انزلي با وجود بيش از 100 گونه پرندگان، 50 گونه ماهي و 100 گونه موجودات گياهي و اكوسيستم بي نظير حكم تصفيه خانه رودخانه هاي منتهي به درياي خزر را دارد. اين تالاب، به واسطه گياهان، جانوران، مورفولوژي و شكل بستر ارتباط با دريا و رژيم رودها داراي محيط زيستي ويژه است به گونه اي كه لاله تالابي به عنوان معروف ترين گياه تالاب انزلي و داراي شهرت جهاني، در آن رويش دارد.
در اين تالاب پرندگاني همچون حواصيل ها، اردك سانان، مرغابي سانان كشيم بزرگ، كشيم سياه گردن، يلوه كوچك، كاكايي و پرندگان مهاجر و همچنين گياهان غوطه ور، گياهان شناور و گياهان حاشيه اي ساكن هستند.
تالاب انزلي در بخش هاي شرقي، غربي آبكنار، مركزي، سلكه و سياه كشيم داراي جزاير زيبايي است كه دو شهر انزلي و آبكنار در ساحل آن قرار دارند.
گزارش از: رضا اكبري ** انتشاردهنده: كبيري
7471 / 2007