۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82678889
T T
۰ نفر
بازديد از موزه‌هاي استان كردستان پنجم مهر رايگان است

سنندج - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان گفت: بازديد از موزه هاي اين استان امروز چهارشنبه پنجم مهر همزمان با روز جهاني گردشگري رايگان است.

سيد محسن علوي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: 2 موزه خانه كرد و موزه سنندج و يك سايت موزه در غاركرفتو امروز به منظور گراميداشت روزجهاني گردشگري به صورت رايگان در خدمت علاقه مندان به تاريخ و فرهنگ كردستان است.
وي با بيان اينكه خانه كُرد يا عمارت آصف از قديمي ترين بناهاي موجود در شهر سنندج است، افزود: براساس شواهد و شيوه معماري احداث بناي اوليه آن مربوط به دوره صفويه و قسمت هاي ديگر آن در دوره قاجاريه تكميل شده است.
علوي تاكيد كرد: اين اثر گردشگري به عنوان موزه مردم شناسي، مجموعه اي متشكل از فرهنگ و آداب مردم خطه كردستان را در خود جاي است.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان ادامه داد: موزه سنندج نيز در مركز شهر گردشگر پذير سنندج و در خيابان امام خميني (ره) كوي حبيبي اين شهر واقع شده و در مجاورت آن بناهاي همچون خانه كرد، مسجد جامع و خانه مجتهدي قرار دارد.
به گفته وي، ساختمان موزه در اصل بخش بيروني عمارت ملالطف الله شيخ السلام است و از عمارت هاي باشكوه واعياني شهر سنندج است كه زمان ساخت به دوره ناصرالدين شاه قاجار بر مي گردد و از سال 1354ب طور رسمي به عنوان موزه سنندج شروع بكار كرده است.
وي اضافه كرد: سايت موزه غار كرفتو نيز در 67 كيلومتري شمال شهر ديواندره واقع شده است و در برگيرنده مجموعه تاريخي بدست آمده در اين منطقه است.
غار كرفتو، يك غار آهكي است كه در دوران سوم زمين‌شناسي شكل گرفته است بخش‌هايي از اين غار، دست‌كَند است و كتيبه‌ و نقش هاي مختلفي از حيوانات در آن ديده مي شود؛ اين غار در تاريخ 20 بهمن 1318 با شمارهٔ ثبت 330 به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است.
مجموعه عمارت آصف (خانه كرد) نيز حدود چهار هزار مترمربع عرصه و اعياني دارد و علاوه بر سردر و دالان ورودي و اتاق تقسيم آب، داراي چهار حياط است كه عبارتند از حياط بيروني (اصلي)، حياط اندروني، حياط مستخدمين و حياط مطبخ.
اين عمارت كه به شماره 1882 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است در سال 1376 توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كردستان تملك شد و پس از انجام مطالعات و تهيه طرح هاي لازم، مرمت احياي آن از سال 1378 آغاز شد و تا ارديبهشت سال 1382 به طول انجاميد.
براساس اعلام سازمان جهاني گردشگري، پنجم مهر مصادف با 27 سپتامبر به عنوان روز جهاني گردشگري نام‌گذاري شده است كه كشورهاي مختلف در اين روز برنامه‌هاي مرتبط با گردشگري را برگزار مي‌كنند.
استان كردستان داراي يك هزار و 519 اثر تاريخي شناسايي شده شامل آثار باستاني، غارهاي طبيعي، درختان كهنسال، ميراث منقول، قنات و مكان هاي طبيعي است و هم اكنون 828 مور از اين تعداد شامل 763 اثر، هشت مورد ميراث طبيعي، 49 مورد ميراث معنوي و هشت مورد ميراث منقول است.
خبرنگار: حسن حسين زاده ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
3034/9102