۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82680271
T T
۰ نفر

سفر 14هزار گردشگر به چغازنبيل و هفت تپه

۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82680271
سفر 14هزار گردشگر به چغازنبيل و هفت تپه

شوش - ايرنا - سرپرست پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت تپه گفت: از ابتداي امسال تاكنون بيش از 14هزار گردشگر داخلي و خارجي از زيگورات چغازنبيل و موزه هفت تپه ديدن كردند.

عاطفه رشنويي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:از ابتداي امسال تاكنون يكهزار و 356 نفر گردشگر خارجي و داخلي از موزه هفت تپه و 12هزار و 643نفر گردشگر داخلي و خارجي از معبد زيگورات چغازنبيل ديدن كرده اند.
وي همچنين در خصوص فعاليت هاي مرمتي و كاوش در سايت هاي چغازنبيل و هفت تپه گفت:در حال حاضر كارگاه تجهيز زيرساخت هاي گردشگري در سايت چغازنبيل و هفت تپه فعال اند كه از عمده كارهاي صورت گرفته مي توان به ترميم و تعويض زير
ساخت هاي الكتريكي و مكانيكي اين 2 محوطه باستاني كه به دليل فرسودگي از وضعيت استاندارد خارج شده اند اشاره كرد.
وي گفت:در همين راستا سامانه نور پردازي سايت هاي تاريخي چغازنبيل و هفت تپه پس از عيب يابي در دستور كار مرمت و تجهيز قرار گرفته اند.
رشنويي برنامه امسال در حوزه گردشگري در 2 سايت چغازنبيل و هفت تپه را تسهيل گردشگري با آماده سازي زير ساخت ها در اين محوطه هاي باستاني عنوان كرد و خواستار كمك ساير ارگان ها در اين زمينه شد.
سرپرست پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت تپه با تشريح برنامه هاي حفاظتي و مرمتي از بناهاي باستاني چغازنبيل و هفت تپه گفت:برنامه هاي كوتاه مدت و بلند مدتي در اين راستا تدوين شده كه در اولين گام حفاظت مستمر از سازه هاي خشتي در زيگورات چغازنبيل و بناهاي وابسته به آن همچنين مجموعه هفت تپه در دستور كار و اجراست.
وي گفت:در حال حاضر برنامه پايش مستمر بناي جهاني چغازنبيل در دست انجام است كه پس از آن بر اساس مطالعات انجام شده ،‌عمليات خشت زني و خوانا سازي آثار انجام مي شود.
سرپرست پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت تپه اظهار كرد:
در صورت همكاري و تامين اعتبار لازم در محتوا و مسيرهاي بازديد از موزه و سايت هفت تپه و نيز زيگورات چغازنبيل تغييراتي به سمت استاندارد شدن بيشتر انجام مي شود.
رشنويي گفت: به فراخور نياز حفاظت و مرمت محوطه هاي باستاني چغازنبيل و هفت تپه ، برنامه هايي در قالب كاوش و مرمت با هماهنگي پايگاه ،معاونت ميراث فرهنگي كشور و پژوهشكده باستان شناسي تعريف و اجرا مي شود.
زيگورات چغازنبيل كه نخستين اثر باستاني ايران است كه به ثبت جهاني رسيده در فاصله 40 كيلومتري جنوب شرقي شوش و 20 كيلومتري هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.
اين سازه در سال 1979 ميلادي در فهرست ميراث جهاني يونسكو جاي گرفت.
محوطه باستاني هفت‌تپه در بخش جنوب شرقي شهرستان شوش و در فاصله 15 كيلومتري آن واقع شده است.
اين محوطه از اهواز مركز استان خوزستان 100 كيـلومتـر و از چغازنبيل 22 كيلومتر فاصله دارد.
7280/6068
خبرنگار:مجتبي پناهي** انتشار:محمدعلي فريدپناه