۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82682422
T T
۰ نفر

گام هايي براي پويايي گالري هاي اصفهان

۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82682422
گام هايي براي پويايي گالري هاي اصفهان

روزنامه 'اصفهان امروز' در مطلبي با عنوان 'گام هايي براي پويايي گالري هاي اصفهان' در شماره روز دوشنبه نوشت: با برپايي هر نمايشگاهي، فرصتي تازه به وجود مي‌آيد فرصتي كه مي‌تواند براي تاريخ معاصر اصفهان مهم باشد فرصتي كه نبايد آن را تنها از يك زاويه ديد.

در اين مطلب مي خوانيم: با حضور فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي مختلف و متنــوع برپايي نمايشــگاه ديگر تنها بــراي ديدن اثر هنري در نزد مردم و مخاطبــان اثر هنري، اهميت خود را ازدســت داده و يا حداقل كمرنگ شده است. به عبارتي گالري دارها نتوانستند به خوبي از فضاي مجازي براي بالا بردن سطح و تعداد مخاطب خود استفاده كنند، فهم ناقص آنها از گالري داري حرفهاي باعث شد تا با امكان هاي ديداري ديگر اثر هنري، بسياري از آنها قافيه را ببازند، البته تكثر نمايشگاهي در اصفهان نسبت به برخي شهرها بد نيست ولي نسبت به پتانسيل‌هاي موجود در شهر بسيار پايين‌تر از حد مطلوب است. در يك نگاه، امروزه بسياري از گالري گردها، هنرمندان و يا مخاطبان حرفه‌اي هنر نيز از نمايشگاه‌هاي هنري ديدن نمي‌كنند و اين بيماري است كه تقريبا در تمام سال مي‌توان آن را در جان گالري‌هاي اصفهان ديد.
در ادامه اين مطلب افزوده شده است: اصفهان به معناي فرهنگي آن و با توجه به تاريخ خود به گالري‌هاي حرفه‌اي نياز دارد تا ادامه خط هنري خود را در اين عصر نيز نشان بدهد و بتواند به‌عنوان ويترين هنر معاصر و مدرن اصفهان محسوب شود. نبايد فكر كرد كه اينجا تنها يك شهر صنعتي و يا شهري خدماتي است. همه از متوليان، گالري دارها، هنرمندان و مخاطبان بايد جايگاه شهر اصفهان را درك كنند و كارهايشان را با توجه به اين شهر و عنوان‌هاي فرهنگي كه در طول تاريخ بر دوش كشيده انجام دهند و بگذارند تا كارشان زيبنده نصف جهان باشد. گالري گردان و گالري گردي را نمي‌توان در يك دسته قرار داد و با يك حكم عمومي درباره آنها صحبت كرد.
ادامه اين گزارش حاكيست: گالري گردي در اصفهان البته شاخصه‌هاي يك گالري گردي در هر شهر ديگري را دارد و هم متأثر از فرهنگ و نگاه اصفهان و اصفهاني است، اصفهان گالري خصوصي، موزه هنرهاي معاصر و گالري دولتي را در خود جا داده است و ظرفيت نمايش آثار را در فضاهاي مختلف دارد. همچنين شهر هنرمندان مختلف دارد و از سويي مي‌تواند پذيراي هنرمندان استان‌ها و مناطق ديگر كشور باشد. در اينجا خوب است نكاتي را درباره علل اين وضعيت و طبقه‌بندي گالري گردها يادآور شويم، متوليان فرهنگ و هنر بايد بهاي بيشتري به آثار هنري ازجمله توليدات تجسمي، نمايشگاه‌هاي هنري و گالري‌ها بدهند. مسئولان مستقيم حوزه فرهنگ و هنر اصفهان از چند گالري بازديد كرده‌اند؟ و چه اطلاعاتي از گالري‌ها دارند؟ مسئله خريد آثار جدي گرفته شود و جشنواره‌هاي با موضوعات اجتماعي- شهري و مورد لمس و حس مردمان برگزار شود. آنها بايد بخشي از تبليغات شهري را در صورت‌ها و گونه‌هاي مختلف، به تبليغات درباره نمايشگاه‌ها و هنرمندان فعال اختصاص بدهند.
اين روزنامه در ادامه نوشت: گالري دارها بايد به سمت ايفاي نقش حرفه‌اي خود، يعني تعيين بستر اقتصادي-آموزشي در گالري همراه با نمايش آثار بروند. نمايش آثار همراه با جلسه نقد و بررسي، پرسش و پاسخ با هنرمند و ورك شاپ باشد؛ و براي هر كدام از اين موارد تبليغات لازم انجام گيرد. گالري ها با هم در ارتباط باشند. چرا شهري مانند اصفهان داراي يك تشكل صنفي منظم درباره گالري‌هاي هنري نيست؟ از سويي گالري حضورشان را در فضاهاي مجازي مختلف، جدي بگيرند. در پايان سال كتاب گالري شامل آثار برگزيده و معرفي كوتاه هنرمندان منتشر شود.
اين روزنامه در ادامه عنوان كرده است: معلمان و استادان رشته‌هاي هنري مختلف، بخشي از كلاس‌هاي خودشان را به‌صورت مرتب و منظم در گالري‌ها برگزار كنند و اجازه بدهند تا هنرجو و دانشجوي هنر هم كار را ببيند هم نقد كند و هم در ارتباط با هنرمند از هويت نمايشگاهي مطلع شود. اين امر، نيازمند يك نگاه هنري و يك ديد در سطح فرهنگ اصفهان دارد. از سويي مسئولان آموزش و پرورش، اردوهاي گالري گردي را در كارهاي خود براي رشته‌هاي غير هنري و دانش آموزان به‌طور عموم قرار بدهند.
ادامه مطلب حاكيست: خبرنگاران و رسانه‌هاي اصفهان، گالري‌ها و اتفاقات هنري آن را جدي فرض كنند و از اشاره‌اي كوتاه و گذرا به گزارش‌ها و گفتگوهاي جدي روي بياورند. برپايي يك گالري از چند زاويه براي اهالي رسانه مهم است، از آن‌ جهت كه خود يك پديده اجتماعي هنري است همچنين به خاطر روند ساخت اثر و حضور توانمندي يك هنرمند به‌عنوان نيروي انساني و فرهنگي قابل تامل است. اي‌كاش حداقل براي نمايشگاه‌هاي درجه‌يك و هنرمندان خوب شهر در آستانه هر نمايشگاهي، يك نشست تخصصي برگزار مي‌كردند، هنرمندان، خود نمايشگاه ‌هايشان را جدي بگيرند و آن را تنها بستري براي نمايش كارهايشان ندانند و از آن هم براي انتقال تجربيات خودشان استفاده كنند و هم فرصتي براي شنيدن حرف‌هاي عموم مردم و هنرمندان ديگر بدانند. با برپايي هر نمايشگاهي، فرصتي تازه به وجود مي‌آيد فرصتي كه مي‌تواند براي تاريخ معاصر هنر اين شهر مهم باشد فرصتي كه نبايد آن را تنها از يك زاويه ديد و با يك روايت خواند.
در ادامه اضافه شده است: مخاطبان نمايشگاه‌هاي هنري در دسته‌اي با عنوان گالري گردان حرفه‌اي، نخستين دسته از بازديدكنندگان گالري هستند كه شامل هنرمندان، دانشجويان هنر و مجموعه‌ داران و مشتريان حرفه‌اي آثار هنري مي‌شوند، هنرمندان به جهت آشنايي با كارها و ايده‌هاي تازه، بكر و آشنايي با آثار جديد دوستان خود به گالري مي‌روند برخي از هنرمندان كارها را ديده‌اند و برايشان، چيدمان هنرمند صاحب نمايشگاه اهميت دارد و يا شنيدن حرف‌ها و نقدهاي ديگر هنرمندان برايشان مهم است، از سويي براي هنرمندان گالري‌ها و به‌خصوص مراسم گشايش آنها يك نوع وعده ديدار نيز محسوب مي‌شود، دانشجويان هنر نيز در راستاي نگاه هنرمندان و استادان خود و به همان دلايل دوست دارند از گالري‌ها بازديد كنند، آنها جسارت در پرسشگري از آثار را در گالري‌ها تمرين مي‌كنند و اين خود مي‌تواند مشق نقدي براي آنها به حساب آيد. مجموعه‌داران و مشتريان حرفه‌اي آثار هنري نيز با هماهنگي گالري دارها از آثار بازديد مي‌كنند تا بتوانند مجموعه خود را كامل كنند و چرخه اقتصاد هنر را به جلو ببرند. اين مجموعه، بهترين و اصلي‌ترين مخاطبان گالري‌ها و در واقع گالري گردان حرفه‌اي محسوب مي‌شوند. هر وقت تعداد اين بخش در يك نمايشگاه كم و يا صفر بشود نمايشگاه و يا گالري ديگر داراي اعتبار هنري و حرفه‌اي نخواهد بود.
در ادامه مي خوانيم: مخاطبان مستمري كه حرفه آنها و منافع مادي آنها به گالري و هنر گره نخورده است، اين دسته از گالري گردان‌ها با شوق‌وذوق و براي برقراري ارتباط بهتر با يك اثر انساني، مداوم سراغ گالري‌ها مي‌روند و مشتاقانه به‌عنوان يك مخاطب كارها را دنبال مي‌كنند. مخاطبان مستمر مي‌تواند در جامعه، نقش مؤثري در تبليغ چهره به چهره نمايشگاه و گالري داشته باشد، مخاطبان فصلي كه بيشتر دوستان و آشنايان هنرمند محسوب مي‌شوند. اين‌ها به هر گالري نمي‌روند و شايد در سال هم يك‌بار به گالري نروند ولي براي دوستشان در يك هفته دو يا چندبار هم از يك نمايشگاه بازديد كنند. حضور مخاطبان فصلي براي تشويق و ايجاد انگيزه به‌خصوص براي هنرمندان جوان بسيار خوب است. همچنين وجود آنها حكايت از پيوندهاي اجتماعي و جايگاه فرد در بيرون از دايره هنر دارد.
ادامه گزارش حاكيست: گردشگران داخلي و خارجي را نيز مي‌توان در گروهي جداگانه بررسي كرد. حضور گردشگر در يك نمايشگاه هنري يك توفيق و فرصت براي هنرمند و گالري محسوب مي‌شود، فرصتي كه گالري داران اصفهاني هرگز به دنبال آن نيستند، گردشگران خارجي با توجه به موقعيت گالري كوثر از نمايشگاه‌هاي اين مجموعه بازديد مي‌كنند و اين فرصت خاص را بايد گالري كوثر قدر بداند و بيشتر و بهتر از آن استفاده كند. گالري‌ها مي‌توانند به‌عنوان يك جاذبه گردشگري اصفهان مطرح باشند و در كنار ديگر جاذبه‌ها كار گردشگري فرهنگي را توسعه بدهند، مخاطبان اتفاقي، آخرين دسته از مخاطبان گالري‌ها هستند كه بنا به‌اتفاق يا تفريح و سرگرمي، سر از گالري درآورده‌اند. هنرمند و گالري دار مي‌تواند از حضور اين مخاطبان استفاده كند و با تعامل بهتر و بيشتر، آنها را به يك مخاطبان مستمر تبديل كند.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: عليرضا حكيميان - انتشار دهنده : عمادي