۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۸:۴۳
کد خبر: 82683250
T T
۰ نفر
استاندارد سازي سيستم گرمايشي مدارس، ضرورتي انكارپذير

قزوين-ايرنا-هرساله با شروع فصل سرما، نگراني ها از وضعيت گرمايش برخي مدارس در نقاط محروم و دور افتاده به دغدغه اي براي معلمان،مدير مدرسه و والدين تبديل مي شود، دغدغه اي كه رفع آن براي حفظ ايمني و جان دانش آموزان يك ضرورت انكارناپذير است.

به گزارش ايرنا، در سال هاي گذشته آتش سوزي در مدارس روستايي به خاطر استفاده از بخاري هاي غيراستاندارد به يكي از داستان هاي تكراري و البته خبرساز تبديل شده بود اما امروز با تلاش هاي دولت تعداد مدارسي كه به سيستم هاي گرمايشي نا ايمن و غيرمطمئن مجهز هستند خيلي كمتر شده اما هنوز نيز بيم آن مي رود در يكي از مدارس روستايي و دورافتاده كه هنوز از بخاري هاي غيرايمن بهره مي برند، آتشي ديگر به كلاس درس زبانه كشيده و شعله هاي آن بر بدن دانش آموزان حمله ور شود.
به دنبال يكي از اين حوادث يعني آتش سوزي مدرسه روستاي شين آباد در سال 91 بود كه سازمان نوسازي و تجهيز مدارس كشور در سال 92 از حذف كامل بخاري هاي غير استاندارد مدارس تا سال 96 خبر داد اما با وجود اين و رسيدن به سال تعيين شده هنوز هم بخش زيادي از اين كلاس ها از بخاري استاندارد بي بهره مانده اند و اين معضل همچنان در برخي مناطق پا برجاست.
در استان قزوين نيز مانند برخي استان هاي كشور نقاط سردسير روستايي همچون طارم سفلي و آوج وجود دارند و تعداد مدارسي كه در آنها هنوز از بخاري هاي نفتي استفاده مي كنند، قابل توجه است.

**78 مدرسه در آوج و 38 مدرسه در طارم سفلي با بخاري نفتي گرم مي شوند
در يكي از اين مناطق يعني شهرستان آوج كه به داشتن سرمايي سخت در زمستان معروف است، 104مدرسه روستايي وجود دارد كه برخي از آنها از بخاري هاي نفتي براي گرم كردن كلاس هاي درس استفاده مي كنند.
بخشدار مركزي آوج در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: هم اكنون 18مدرسه از روستاهاي اين بخش مجهز به شوفاژ موتورخانه اي و 6 مدرسه مجهز به شوفاژ پكيج و 2 مدرسه داراي بخاري گازي جديد هستند اما 78مدرسه همچنان با بخاري نفتي گرم مي شوند.
احمد رمضانخاني افزود: تا هفته آينده گازرساني به مناطق باقي مانده شهرستان آوج از چهار مسير انجام مي شود كه با تكميل اين طرح بخشي از مدارس اين شهرستان نيز به بخاري گازي مجهز خواهند شد.
وي ادامه داد: براي استانداردسازي سيستم گرمايشي مدارس شهرستان با كمك هايي از محل منابع بخشداري، خيران و آموزش و پرورش تلاش مي كنيم.
بخشدار طارم سفلي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در اين بخش 38مدرسه روستايي داراي بخاري نفتي و 20مدرسه روستايي هم مجهز به سيستم گرمايشي مركزي شوفاژ هستند.
مرتضي كشاورز كلهر افزود: بايد دستگاه هاي متولي اعتبارات ويژه اي را در جهت استانداردسازي سيستم گرمايشي مدارس كه از ضروريات است، اختصاص دهند.

**سه هزار و 400 كلاس درس در قزوين نيازمند استانداردسازي سيستم گرمايشي/ حذف بخاري هاي نفتي چكه اي از مدارس استان
مديركل نوسازي و تجهيز مدارس استان قزوين نيز در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: تاكنون 800 كلاس درس شهري و روستايي در استان قزوين از نظر سيستم گرمايشي با هزينه 380 ميليارد ريال استاندارد سازي شده اند.
عسگرعلي جوانبخت با بيان اينكه هم اكنون سه هزار و 400 كلاس درس با بخاري نفتي و گازي گرم مي شوند،گفت:اين تعداد كلاس درس بايد طي سه تا چهارسال آينده به طور كامل به سيستم هاي گرمايشي استاندارد مجهز شوند.
وي اضافه كرد: در سال جاري 400 كلاس درس استان با هزينه حدود20 ميليارد ريال به سيستم گرمايشي پكيج و حرارت مركزي مجهز خواهند شد.
جوانبخت گفت: هم اكنون تمام بخاري هاي چكه اي كه نا ايمن ترين نوع سيستم گرمايشي هستند به طور كامل از مدارس استان حذف شده اند.

**بخاري هاي نفتي موجود در كلاس هاي درس استان قزوين ايمن است
جوانبخت وجود سيستم هاي گرمايشي ناايمن در استان را رد كرد و گفت: تمام بخاري هاي نفتي موجود در كلاس هاي روستايي كه به علت نبود شبكه گازرساني همچنان با نفت گرم مي شوند ايمن هستند اما درخواست والدين اين است كه براي ايمني بيشتر فرزندان خود آنها به پكيج و حرارت مركزي تبديل شود.
جوانبخت افزود: با توجه به آسيب پذيري بيشتر اين مدارس اولويت استانداردسازي سيستم گرمايشي نيز با همين دسته از كلاس ها است.
وي در پايان گفت: هم اكنون تمام مدارس تازه ساخت از همان ابتداي احداث با سيستم گرمايشي استاندارد يعني حرارت مركزي مجهز مي شوند و همه گرما دهنده هاي نفتي مربوط به مدارس قديمي استان است.
استان قزوين داراي 2 هزار و 200 مدرسه و 230 هزار دانش آموز شامل 18هزار و 167 نوآموز پيش دبستاني،118هزار و 403 دانش آموز ابتدايي، 52هزار دانش آموز دوره متوسطه اول،34هزار و 500دانش آموز متوسطه دوره دوم،يك هزار و 81دانش آموز استثنايي و پنج هزار دانش آموز بزرگسال هستند است.
اين استان همچنين داراي پنج هزار و 894 معلم در مقطع ابتدايي، سه هزار و 500معلم متوسطه اول، سه هزار و 700معلم متوسطه دوم،350معلم استثنايي است.
آموزش و پرورش استان قزوين داراي 14 منطقه آموزشي است.
7388*3013
خبرنگار: پريسا نوروزي*انتشار دهنده: رضا اولادي