استفاده از دانش بومي براي غلبه بر تنش هاي اقليمي و آبي

يزد – ايرنا - نشست تخصصي علمي و بين المللي 'سازگاري با تغييرات اقليم و دانش بومي منابع آب' روز سه شنبه در مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي يزد آغاز به كار كرد.

به گزارش ايرنا در اين نشست سه روزه كارشناسان و صاحب نظراني از ايران و كشورهاي آلمان ، سوئيس ، فرانسه ، كنيا و پاكستان حضور دارند.
مدير و نماينده دفتر منطقه اي يونسكو در اين نشست كه جمعي از متخصصان و اساتيد دانشگاه حضور داشتند گفت: براي غلبه بر تنش هاي آبي موجود در دنيا نيازمند استفاده از دانش سنتي و بومي هر منطقه هستيم.
خانم 'استركيش لاروش' افزود: از اين رو يونسكو در تلاش است با تدوين برنامه هاي متعدد و جديد، آموزش عمومي را به منظور تقويت دانش و آگاهي هاي محلي و بومي تقويت كند.
وي ادامه داد: در اين خصوص برنامه هاي جديد اين سازمان درجهت درگير كردن بيشتر مردم مناطق روستايي و بومي طراحي شده تا بتوان از سيستم هاي محلي براي مقابله با تنش هاي تغييرات آب و هوايي در هر منطقه اي استفاده كرد.
مدير و نماينده دفتر منطقه اي يونسكو يادآور شد: در عين حال پايگاه اينترنتي به صورت وبسايت نيز طراحي شده تا جوامع بومي در معرض خطر تغييرات اقليمي و آب و هوايي بتوانند با استفاده از اطلاعات آن، دانش بومي و عمومي را تقويت كنند و يونسكو نيز بتواند از ظرفيت و شيوه هاي موفق دانش بومي استفاده كرده و آن را الگو قرار دهد.
دبير كانون تفكر آب نيز در مبحث خود با عنوان ' كانون تفكر آب ، پلي بين سنت و مدرنيته ' به تشريح وضعيت كنوني مصرف آب در دنيا و ايران و بحران هاي آبي پرداخت.
علي اصغر سمسار يزدي تأكيد كرد: بايد با الهام گيري از دانش بومي براي رفع مشكلات و چالش هاي فعلي مديريت منابع آب استفاده كرد.
وي با بيان اينكه مي توان با بكارگيري دانش بومي و روش هاي خلاقانه گذشتگان درباره مشكلات و محدوديت هاي آب بر مشكلات امروز اين بخش غلبه كرد افزود: مي توانيم با استفاده از اين تجربه ها خودمان را با محيط زيست و محيط اطراف تطبيق داده و ميان سنت و مدرنيته دوستي برقرار كنيم.
در ادامه اين نشست نماينده دانشگاه يزد نيز با تشريح تأثير تغييرات اقليم و آب و هوايي بر بخش هاي مختلف طبيعت گفت: بايد به صورت جهاني در اين خصوص تصميم گيري و تفكر شده و با تقويت ساختارها به صورت محلي عمل شود.
فرهاد نژاد كوركي افزود: يكي از مشكلات ما در بحث مصرف آب در حوزه كشاورزي است از اين رو بايد در نظام آبياري تغييرات اساسي ايجاد كنيم و با درگير كردن شركت هاي بيمه و ساير شركت ها زمينه بيمه كردن كشاورزان و مديريت مصرف آب را فراهم كنيم.
وي اضافه كرد: داشتن نگاه جهاني و در عين حال عمگرايي محلي با استفاده از شيوه هاي جديد مي تواند به كشورها در مقابله با بحران و تنش هاي آبي ناشي از تغييرات اقليم كمك كند.
وي با تشريح وضعيت استان و دانشگاه يزد خاطرنشان كرد: اين استان در مركز ايران با توجه جايگاه استراتژيكي از قديم با طبيعت سازگاري يافته و در بخش ها و توليدات مختلفي همچون پارچه ، فولاد و معدن شهرت دارد.
رئيس همكاري‌هاي علمي و بين المللي دانشگاه يزد ادامه داد: يزد در شاخص هاي متعدد توسعه اي رشد قابل توجهي دارد به گونه اي كه رتبه نخست در قبولي كنكور دانشگاهي ، رتبه دوم در توليدات معدني ، رتبه سوم در گردشگري و رتبه چهارم در بخش هاي صنعتي را به خود اختصاص داده است.
مدير مركز بين المللي قنات درباره اهداف اين نشست تخصصي به خبرنگار ايرنا گفت: هدف از اين نشست كه در قالب 6 نشست جداگانه علمي در مركز بين المللي قنات برگزار مي شود جستجوي راهكارهاي پايدار براي مقابله با تأثيرات منفي تغييرات اقليم در منطقه از طريق ظرفيت هاي بومي و محلي است.
حسين غفوري افزود: در اين نشست ، ظرفيت هاي دانش بومي براي سازگاري بهتر با تغييرات اقليم در قالب نشست هاي علمي شامل سازگاري با تغييرات اقليمي از طريق فناوري ،جنبه هاي اجتماعي و مديريتي سازگاري با تغييرات اقليمي،ابتكارات و برنامه هاي مرتبط با سازگاري با تغييرات اقليمي ، تغييرات اقليمي ، اكولوژي انساني و منظرهاي فرهنگي،آبياري سنتي و سازگاري با تغييرات اقليمي بررسي مي شود.
وي با بيان اينكه نمايندگاه 6 كشور در اين نشست حضوردارند، يادآور شد: نشست سازگاري با تغييرات اقليم و دانش بومي منابع آب با همكاري مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي ، دفتر منطقه اي يونسكو درتهران و شركت سهامي آب منطقه اي يزد و دانشگاه يزد آغاز شده و تا پنجشنبه ادامه دارد.
استان يزد يكي از مناطقي است كه از فرايند تغيير اقليم بيشترين تأثير را مي گيرد و از ظرفيت بالايي در زمينه دانش بومي آب و ميراث اجتماعي و فرهنگي آب برخوردار است.
با توجه به برداشت بي رويه آب از سفره هاي زيرزميني در اين استان هر ساله شاهد افت 50 سانتيمتري اين سفره ها در استان هستيم.
تغيير اقليم يا تغييرات آب و هوايي به هر تغيير مشخص در الگوهاي مورد انتظار براي وضعيت ميانگين آب و هوايي اطلاق مي شود كه در طولاني مدت براي منطقه اي خاص يا تمامي كره زمين رخ دهد.
افزايش ناهنجاري هاي جوي نظير بارش هاي ناگهاني، وزش طوفان هاي شديد، خشكسالي و افزايش دما چند سالي است كه در برخي نقاط ايران به چشم مي خورد.
بارش برف در شهرهاي جنوبي و مركزي كشور پس از 50 سال، سرماي شديد و بارش تگرگ در فصل شكوفه دهي درختان، بارش سنگين برف در استان هاي مازندران و گيلان، برخي از نشانه هاي بي نظمي در شرايط آب و هوايي است.
1968/ 6197 خبرنگار:محمودرضا رحماني**
انتشار:محمدحسين فلاح
@irnayazdd