۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۰۹
کد خبر: 82686390
T T
۰ نفر
فاتحان قله هشت هزار و163 متری مانسلوهیمالیا وارد شیراز شدند

شیراز- ایرنا - آرمان شهپری و میلاد كشاورزی كوهنوردان فاتح قله هشت هزار و 163 متری مانسلو از سلسه كوهای هیمالیا با استقبال كم نظیر، پنجشنبه وارد شیراز شدند.

به گزارش ایرنا ، در آیین استقبال از این كوهنوردان كه در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب شیرازو با حضور انبوه مردم و علاقه مندان به كوهنوردی، معاون سیاسی امنیتی استاندار ی فارس ، رئیس فدراسیون كوهنوردی و صعود های ورزشی ، مدیر كل ورزش و جوانان فارس و خانواده ورزشكاران بر گزارشد با حلقه های گل از آرمان شهپری و میلاد كشاورزی تقدیر شد.
آرمان شهپری در گفت وگو با ایرنا اعلام كرد: فكر نمی كردم مردم و مسئولان اینقدر استقبال كنند و این نشان دهنده این است كه هم كار ما بزرگ بوده و هم مردم و هم مسئولان برای قهرمانان احترام قائل هستند.
وی ادامه داد : در عمر 65 ساله كوهنوردی استان فارس همیشه آرزوی كوهنوردان این بود كه یك روز بتوانند به قله های بالای هشت هزار متر صعود كنند از این رو با برنامه ریزی مدت 5 سال وقت صرف كردیم و برای آمادگی سه قله هفت هزار متری را در نپال طی كردیم.
شهپری بیان كرد: برای صعود به قله مانسلو كه در كشور نپال به كوه مقدس شهرت دارد و یكی از هشت قله مرتفع جهان است از كمپ پایه ، مدت 28 روز طول كشید ضمن اینكه از نظر آب و هوایی بهترین فصل را برای صعود انتخاب كردیم.
وی ادامه داد : كوهنوردانی كه به ارتفاع بیش از هشت هزار و 100 متر صعود می كنند ارزش كار آنها معادل كسب مدال نقره جهانی است.
وی گفت: زمانی كه به بالای قله رسیدم احساس كردم كه به خدا نزدیك تر شده ام و حس عرفانی عجیبی به ما دست داده بود و جالب اینكه به هنگام فتح قله تمام دوستان ، فامیل و آشنایان به سرعت برق و باد نام آنها در ذهنمان تداعی می شد كه از این حیث برایم بسیار عجیب بود.
شهپری اظهار كرد: در این صعود كه با هزینه شخصی انجام شد علاوه بر ما، هشت كوهنورد دیگر از خراسان رضوی و آذربایجان شرقی با حمایت اسپانسر حضور داشتند و خوشحالم كه به عنوان اولین كوهنوردان فارس فاتح قله مانسلو شدیم.
وی گفت : برنامه بعدی صعود به قله اورست به ارتفاع 10 هزار متر است اما برای رسیدن به هدف نیاز به حمایت مسئولان استان ، شهرداری ها وشورای شهر داریم چرا كه برای صعود به اینگونه قله ها از سوی بخش خصوصی حمایت نمی شویم.
شهپری از رئیس هیات كوهنوردی فارس كه مبلغ اندكی به عنوان كمك هزینه پرداخت كرده بود تشكر كرد و افزود : از این هیات برای برنامه ریزی خوبی كه برای استقبال كرده بود سپاسگزارم.
میلاد كشاورزی دیگر كوهنوردشیرازی هم گفت : حضور با شكوه مسئولان و مردم باعث شد خستگی این صعود سخت و تاریخی از تنمان خارج شود.
وی در مصاحبه با ایرنا ادامه داد : چون برای نخستین بار بود كه كوهنوردان فارس به بالاتر از قله های هشت هزارمتر صعود می كردند از این رو یك برنامه پنج سال را طی كردیم و سختی های زیادی هم متحمل شدیم اما ارزش آن را داشت.
وی گفت : مسیر كمپ یك و 2 این قله با وجود شكاف های بسیار زیاد ،سخت و خطرناك بود ضمن اینكه در ارتفاعات به مدت چهار ساعت مجبور شدیم از ماسك اكسیژن استفاده كنیم.
كشاورزی افزود : از ارتفاع هفت هزار متری با سرمای 40 درجه حدود چهار ساعت طول كشید تا به بالای قله رسیدیم و پس از فتح، زمانی كه پرچم مقدس كشورمان را به اهتزاز درآوردیم حال و هوای خاصی در ما بوجود آمد كه وصف كردنی نیست.
وی گفت : كوهنوردی رشته ای است كه بخش خصوصی آن را حمایت نمی كند از این رو از مسئولان استان فارس ، شهرداری ، شورای شهر و اداره كل ورزش و جوانان فارس می خواهم كه درراه صعودبه قله اورست ما را یاری دهند.
كشاورزی افزود: صعود به قله اورست حدود 200 میلیون تومان هزینه دارد و امیدواریم مسئولان كمك كنند تا این قله راهم فتح كنیم.
این دو كوهنورد دهم شهریور 96 از طریق كشور نپال كار صعود خود را به این قله آغاز كردند و ساعت 6 و 45 دقیقه بامداد ( سه شنبه چهارم مهر 96 به وقت ایران پیش از موعد 45 روزه و در مدت 25 روز این قله را فتح كردند.
قله منسلو(manaslu) در منطقهٔ گورخا كه بخشی ازسلسه كوهای هیمالیا در كشور نپال است قرار دارد.
این قله دارای خط الراس های طولانی، یخچال ها و چشم‌اندازهایی با شیب زیاد است.
اولین صعود به این قله در سال 1956 را گروهی از كوهنوردان كشور ژاپن و از مسیر شمال شرقی صورت دادند.
در سال 1972 تعداد 15 كوهنورد كشور كره در ارتفاع هشت هزارو 22 متری بر اثر سقوط بهمنی سهمگین جانشان را از دست دادند و این حادثه بعنوان یكی از فجایع هیمالیا بشمار می‌رود.
خبرنگار: حمیدرضا خلیقی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
7368 /1876
۰ نفر