۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82687456
T T
۰ نفر
220 هزار تُن گندم به قیمت  تضمینی از كشاورزان اصفهان خریداری شد

اصفهان - ایرنا - مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان ( منطقه 10 كشور) از خرید 220 هزارتُن گندم به قیمت تضمینی از كشاورزان این استان در سال جاری (سال زراعی گذشته) خبر داد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره غله و بازرگانی استان اصفهان روز شنبه به نقل از رضا نیك نداف اضافه كرد: با پایان یافتن خرید تضمینی گندم در استان اصفهان، این میزان محصول به نرخ تضمینی 13هزار ریال برای گندم معمولی و 13هزار و 300 ریال برای گندم دروم با افت 2 و 4 از كشاورزان استان اصفهان خریداری شد.
وی بااشاره به اینكه شروع خرید گندم با قیمت تضمینی از كشاورزان استان اصفهان در سال جاری از 27 اردیبهشت از مناطق گرمسیری آغاز شد، گفت: آخرین محموله های گندم از مناطق سردسیر استان اصفهان نیز روهای گذشته تحویل اداره كل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان شد.
مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: این میزان گندم ( 220 هزار تُن) از كشاورزان شهرهای كاشان، اردستان، نطنز، آران و بیدگل، نایین، اصفهان، نجف آباد، لنجان، فلاورجان، شهرضا، دهاقان، مباركه، برخوار، شاهین شهر و میمه، گلپایگان، خوانسار، فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین و میاندشت خریداری شده است.
شركت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان در سال گذشته 266 هزار تُن گندم از كشاورزان این استان خریداری كرد كه مقایسه میزان گندم خریداری شده توسط این اداره كل در سال گذشته و امسال، كاهش 18 درصدی نشان می دهد.
نیك نداف، خرداد امسال با بیان اینكه پیش بینی می شود تولید گندم در استان اصفهان به میزان 15 تا 20 درصد افزایش یابد، گفته بود: شركت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان آمادگی خرید گندم از كشاورزان به میزان 276 هزار تُن و نگهداری آنها در سلیوهای بخش دولتی، كارخانجات آردسازی و مراكز خرید تعاون روستایی در قالب 48 مركز را دارد.
در همین حال استاندار اصفهان، هفته گذشته (11 مهر ) در نشست خبری گفت : به رغم اینكه 95 درصد از مساحت استان با خشكسالی ضعیف، متوسط و شدید روبروست، امسال حدود 280 هزار تُن گندم در استان تولید و 220 هزار تُن آن از كشاورزان خریداری شد.
سالیانه حدود 40 هزار هكتار از زمین های استان اصفهان با استفاده از آب زاینده ‌رود به زیر كشت غلات می رود كه 28 هزار هكتار این زمین ها در پایین دست (شرق استان) و 12 هزار هكتار در بالادست زاینده رود قرار دارند.

** یك هزار و 146 تُن كلزا از كشاورزان اصفهان خریداری شد
مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان همچنین از خرید یك هزار و 146تُن كلزا با قیمت تضمینی از كشاورزان این استان خبر داد و افزود: خرید تضمینی دانه روغنی كلزا در استان نیز به پایان رسید و امسال یك هزار و 146 تُن كلزا به ارزش بیش از 30 میلیارد ریال از كشاورزان استان اصفهان خریداری شد.
بگفته نیك نداف، تمام بهای كلزای خریداری شده به نرخ تضمینی به كشاورزان پرداخت شده است.
وی تصریح كرد: امسال دانه روغنی كلزا توسط مراكز خرید مستقر دراستان با نرخ تضمینی هر كیلوگرم 27 هزار و 830 ریال با رطوبت 10 درصد و ناخالصی 2درصد خریداری شده است.
كُلزا محصولی است كه كاشت آن از سال 73 در ایران آغاز شد و در اصفهان نیز در سال های اخیر كشت می شود به همین دلیل كشاورزان استان برای كشت این محصول از تجربیات زیادی برخوردار نیستند.
بیشترین محل كشت این محصول در شهرستان های غرب استان و شرق شهرستان اصفهان است.
دانه روغنی كُلزا برای تولید روغن خوراكی مورد استفاده قرار می گیرد و این ماده گیاهی با داشتن درصد بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع اُمگا 3 و 6، برای سلامت انسان مفید است.
سال گذشته ( 1395)، 700 تُن كلزا از حدود 410 هكتار از زمین های استان اصفهان برداشت شد.
نیك نداف همچنین از خرید 2 هزار تُن دانه گلرنگ به عنوان سومین محصول خریداری شده توسط شركت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان از كشاورزان این استان خبر داد و گفت: این محصول با نرخ تضمینی هر كیلوگرم
26 هزار و 186 ریال با رطوبت 9 درصد و ناخالصی 2 درصد خریداری شده است.
90 درصد دانه گلرنگ كشور در استان اصفهان تولید می شود.
روغن گلرنگ در طباخی، تهیه صابون، رنگ و مواد پوشاننده مشابه آن مصرف می شود.
كنجاله گلرنگ نیز حدود 18 درصد پروتئین و 35 درصد فیبر دارد و به عنوان نیمه مكمل پروتئین در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، در تمام مناطق شرقی آسیا از گل های گلرنگ به عنوان داروی محرك، مسكن و تحلیل برنده تومور استفاده می شود.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر