۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۲
کد خبر: 82691583
T T
۰ نفر
قائم مقام وزير: هر ايراني سالانه  10.3 بار به سيستم بهداشت و درمان مراجعه سرپايي دارد

اهواز - ايرنا - قائم مقام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: هر ايراني به طور متوسط در سال 10.3 بار مراجعه سرپايي به سيستم بهداشتي درماني از قبيل مراجعه به پزشك عمومي، متخصص، بهورز، آزمايشگاه و ديگر موارد دارد.

به گزارش ايرنا دكتر ايرج حريرچي سه شنبه در آئين تكريم و معارفه روساي قديم و جديد دانشگاه علوم پزشكي اهواز در سرسراي شهداي دانشگاه اظهار كرد:بنابر اين با اين آمار جمعيت حدود 80 ميليوني ايران سالانه 820 ميليون مراجعه به سيستم بهداشت و درمان كشور دارند.
وي افزود: همچنين هر ايراني به طور متوسط 13 صدم بار در مراكز درماني بستري مي شود كه اين موارد نشان دهنده مواجهه بالاي نظام سلامت با بيماران است كه بار بر دوش بهداشت و درمان سنگيني مي كند.
حريرچي ادامه داد: يكي از اهداف نظام سلامت تا سال 2007 بالا بردن سلامت مردم با سه شاخص افزايش طول عمر، اميد به زندگي و كاهش مرگ هاي زودرس و قابل پيشگيري بود.
قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيان كرد: شاخص محافظت از مخاطرات مالي ناشي از بيماري از ديگر اهداف نظام سلامت بود و شاخص كارايي از سال 2007 اضافه شد.
وي گفت: در طي 39 سال بعد از انقلاب شاخص هاي بزرگي حاصل شد به صورتي كه اميد به زندگي قبل از انقلاب 54 سال بود اما در حال حاضر در مردان 74 و در زنان 78 سال است.
حريرچي اظهار كرد: در سال هاي 53 تا 55 سالي 12 هزار نوزاد به دليل مبتلا به بيماري كزاز نوزادي و اواخر دهه 40 و اوايل دهه 50 سالانه 30 هزار بچه به علت اسهال و استفراغ مبتلا مي شدند.
قائم مقام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيان كرد: مرگ هاي زودرس ما كاهش يافته و ميزان پرداختي از جيب مردم با اجراي طرح سلامت از 54.8 درصد در سال 1391 به 38.7 در صد در سال 1393 و 38.1 در سال 1394 كاهش يافت و هچ كشوري نتوانسته در طول يك يا دو سال 16 درصد پرداختي از جيب را كاهش دهد.
وي گفت: يعني پرداختي از جيب مردم سالي حدود 170 هزار ميليارد ريال در سال هاي 1393 و 1394 كاهش يافته است و 210 هزار ريال براي هر نفر ايراني در سال 1394 محافظت شد.
حريرچي ادامه داد: هزينه هاي كمرشكن ما در سال هاي 1393 و 1394 هر سال براي حدود 455 هزار نفر كم شد و حدود نيم ميليون نفر در سال كمتر دچار هزينه هاي كمر شكن شدند.
قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اضافه كرد: با توجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب كه سياست هاي كلي سلامت را ابلاغ كردند تا سال 1404 ايران بايد از نظر معيارهاي سلامتي در آسياي جنوب غربي كشور اول باشد.
وي گفت: در حال حاضر در 22 كشور منطقه علي رغم همه اين دستاوردها در بيشتر شاخص ها رتبه 11 تا 16 را داريم كه در شان ملت ما نيست بنابراين بايد اقدامات زيادي در حوزه سلامت انجام دهيم.
وي با تاكيد بر توجه به شاخص هاي مياني گفت: نسبت پزشك به جمعيت 1.52 به هزارنفر جمعيت است و تعداد متخصص به هزار نفر جمعيت 0.48 است كه بايد تلاش هاي بيشتري در اين حوزه ها انجام شود.
حريرچي گفت: در 100 سال گذشته 80 هزار تخت اما در چهار سال اول دولت تدبير و اميد 24 هزار تخت راه اندازي شد يعني 30 درصد ظرفيت صد ساله و 1.9 تخت به ازاي هزار نفر جمعيت ايجاد شد.
قائم مقام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيان كرد: تمام نظام سلامت وسيله هستند كه سلامت مردم را بالا برند و بايد سلامت مردم را با عدالت ، روش هاي كارا ارتقا دهيم و در حوزه سلامت خدمات جديدي نبايد ارائه شود مگر اينكه فقرا از آن بهره مند شوند كه از آموزه هاي ديني برگرفته شده است.
وي ادامه داد: در حوزه سلامت هر فرد بايد به اندازه توان پرداخت كند و به اندازه نياز خود بگيرد و VIP ما فقرا و مستضعفان هستند.
حريرچي خاطرنشان كرد: مردم كشور و نظام جمهوري اسلامي هنوز هم مديون و شرمنده مردم خوزستان هستند و مشكلات خوزستان رسالت بهداشتي و درماني ما را افزايش مي دهد.
معاون سياسي، اجتماعي استاندار خوزستان نيز در اين نشست گفت: خوزستان با مشكل تناسب نداشتن ساختارها و سازمان ها با تكاليف و وظايف روبرو است كه اين موضوع در بحث عملكردي باعث شده تاثيرگذاري كارهاي ما در خوزستان به شكل ملموسي قابل رويت نباشد.
علي حسين حسين زاده ادامه داد: ساختارها و برنامه ها در كشور به صورت يكسان براي همه استان ها طراحي و ابلاغ مي شود و مسئولان استاني در مقايسه با هم رديفان خود در ساير استان ها چند برابر كار مي كنند.
وي گفت: تنوع و پيچيدگي خوزستان قابل مقايسه با استان هاي ديگر نيست و نمي توان يك برنامه يكسان را براي همه استان ها ابلاغ كرد.
حسين زاده در ادامه اظهار كرد: متاسفانه به دليل برخي از مشكلات، ميانگين سطح رضايت اجتماعي در خوزستان نسبت به ساير استان ها پائين تر است و بهداشت و درمان از جمله بخش هاي موثر بر اين ميانگين است كه در صورت وجود نقصان تاثير زيادي بر اين شاخص دارد.
معاون استاندار خوزستان اضافه كرد: استان در بخش سخت افزاري كمبودهاي زيادي دارد و اميد است شاهد جهش در بخش سخت افزاري در دانشگاه باشيم.
در اين آئين از زحمات دكتر اسماعيل ايدني رئيس سابق دانشگاه علوم پزشكي اهواز تقدير و دكتر ايرج نظري به عنوان سرپرست جديد دانشگاه معرفي شد.
دكتر ايرج نظري عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اهواز است و پيش از اين مسئوليت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي خوزستان را عهده دار بود.
دكتر اسماعيل ايدني چهار سال مسئوليت رياست دانشگاه علوم پزشكي اهواز را به عهده داشت.
در اين آئين برخي از دانشجويان پلاكاردهايي با عنوان صداي ما شنيدني است، وقتي ظرفيت مازادي وجود ندارد پذيرش دو برابري ظرفيتي يعني چه و ما مخالف ادغاميم را در دست داشتند كه برخي از سخنرانان اين آئين اعلام كردند كه در پايان پاسخگوي آنها خواهند بود.
3004/6064
خبرنگار: خاطره غفاري** انتشار دهنده: محسن بهاروند