۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۲۳:۰۶
کد خبر: 82693165
T T
۰ نفر

راههاي ارتباطي خاتم در مسير توسعه

۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۲۳:۰۶
کد خبر: 82693165
راههاي ارتباطي خاتم در مسير توسعه

يزد - ايرنا -شهرستان خاتم با داشتن حدود 500 كيلومتر راه، گستره وسيعي از شبكه راه هاي استان يزد را تشكيل مي دهد و اين شهرستان جزو سه منطقه استان است كه از نظر تصادف منجر به فوت، بيشترين آمار را داشته است.

به گزارش ايرنا ، 50 كيلومتر از راههاي خاتم، اصلي، 144 كيلومتر راه فرعي، 70 كيلومتر بزرگراه و 235 كيلومتر راه روستايي است و به گفته مسئولان، اين شهرستان به دليل قرار گرقتن در چهار راه مواصلاتي و مسير استان هاي فارس، اصفهان ، يزد و كرمان با حجم زيادي از ترافيك روبروست كه نياز به توجه ويژه دارد.
دوبانده شدن مسير هرات به مروست يكي از مطالبات مردمي است كه نياز به نگاه ملي و فرا استاني دارد تا مشكل آن مرتفع و بخشي از حوادث در اين محدوده كاهش يابد، اگر چه روكش آسفالت راه موجود نيز در دستور كار قرار گرفته اما به دليل حجم ترافيك بالا، دوبانده شدن مي تواند اين آمار را كاهش دهد.
فرماندار خاتم به خبرنگار ايرنا گفت: در سال جاري بيش از يك سوم از بودجه شهرستان به دليل اهميت بازسازي و ساخت راه ها به اين حوزه اختصاص يافته است .
فرجام فاضلي افزود: خاتم با توجه به وسعت شهرستان و طول راه هاي مواصلاتي و تعداد ورودي و خروجي هاي آن و همچنين حجم ترافيك موجود با توجه به كوتاه تر شدن مسير بين استان هاي شمالي به جنوب كشور به عنوان كريدور شمال به جنوب محسوب مي شود.
اين مسئول خاطرنشان كرد: يكي از اولويت هاي شهرستان ايجاد راه هاي جديد و بهسازي و مرمت راه هاي موجود است كه در سالجاري مبلغ 75 ميليارد ريال به بخش راه و شهرسازي و مبلغ 57 ميليارد ريال نيز به بخش راهداري و حمل نقل جاده اي اختصاص يافت كه بيشترين اعتبارات در اين حوزه بوده است.
وي يادآور شد: در سال جاري فعاليت هاي خوبي در زمينه بهسازي ها و مرمت راه ها انجام شده است و اميد داريم با تكميل طرح هاي در دست اجرا شاهد كاهش تصادفات جاده اي در اين شهرستان باشيم.
رئيس اداره راهداري و حمل و نقل جاده اي خاتم نيز تصريح كرد: جاده هرات به هرابرجان يكي از راه هاي پرتردد و ترافيكي شهرستان است كه از مرداد ماه سال جاري روكش آن آغاز شده است.
احمد جوزمي(Javazme) افزود: روكش اين جاده با اعتباري افزون بر 40 ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي آغاز شده و از نوع تثبيت با سيمان و روكش چيپسيل و ماكرو است كه در برابر حجم ترافيك دوام بيشتري داشته و آسيب كمتري به آن وارد خواهد مي شود.
وي يادآور شد: روكش آسفالت جاده توتك به هرابرجان نيز به طول 24 كيلومتر با آسفالت سطحي انجام شده است.
وي همچنين از اجراي آسفالت ميكروفايور در محدوده راه هاي بخش مروست به طول 10 كيلومتر خبر داد و اظهار كرد: اين طرح نيز با اعتباري افزون بر 10 ميليارد ريال انجام خواهد شد.
رييس اداره راه و شهرسازي شهرستان خاتم نيز از پيشرفت 35 درصدي ساخت راه ها در شهرستان خبر داد .
جواد دانشور گفت: در سال 92 راه هاي اصلي خاتم 35.7 كيلومتر بوده است كه اين رقم در سال 95 در دولت تدبير و اميد به 62.7 كيلومتر افزايش يافته است.
وي راه هاي روستايي سال 92را 248.7 كيلومتر اعلام كرد كه در سال 95 به 343.3 كيلومتر افزايش يافته است.
وي همچنين از ديگر طرح هايي اجرايي در شهرستان به كمربندي هرات به سمت جاده چاهك اشاره كرد و گفت:85 درصد عمليات خاكي طرح اجرا شده است و با تخصيص اعتبار درسال 96ادامه روند پروژه عملياتي خواهد شد.
وي همچنين به طرح درحال ساخت كمربندي روستاي چاهك اشاره كرد وافزود: اين طرح درحال ساخت و عمليات زيرسازي آن نيز در حال انجام است.
دانشور در مورد طرح هاي قابل افتتاح درهفته دولت در حوزه ساخت راه ها به پروژه محور مروست به ابركوه اشاره كرد و يادآور شد: طول اين پروژه 63كيلومتر است كه باافتتاح ان 80كيلومتر مسير شهرستان خاتم به ابركوه نزديكتر مي شود.
وي همچنين در حوزه فني ومهندسي از افتتاح ساختمان فرمانداري شهرستان خاتم خبر داد واظهار كرد: اين پروژه يكي از بزرگترين پروژه هاي شهرستان است كه 2200مترمربع زيربنا دارد و در سايت مجتمع ادارات قرار دارد.
هرات مركز شهرستان خاتم در فاصله 240 كيلومتري از شهر يزد واقع شده است.
7534/2047 گزارشگر: شهلا حيدري** انتشار: فلاح
irnayazdd@