۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۹
کد خبر: 82693760
T T
۰ نفر
توجه به صنعت چاپ زمینه ساز توسعه صادرات تولید داخل است

تهران - ایرنا - رئیس فراكسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اهمیت چاپ و بسته بندی در اشتغالزایی كشور گفت: ارتقای این صنعت می تواند در توسعه صادرات كالاها و محصولات تولید ایران مؤثر باشد.

به گزارش ایرنا، شهباز حسن پور بیگلری روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه چاپ، بسته بندی و فرآوری كه با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، مدیران شهرداری تهران و جمعی از فعالان تخصصی صنعت چاپ و بسته بندی برگزار شد، با بیان اینكه صنعت چاپ جزء سه صنعت اول دنیا از نظراشتغال و گردش مالی محسوب می شود، افزود: در ایران نیز باید به این صنعت توجه بیشتری شود و به آن به عنوان صنعت راهبردی نگاه كنیم.
وی با اشاره به ظرفیت های بزرگ ایران در تولید محصولات و كالاهای با كیفیت كه خواهان زیادی در دیگر كشورهای دارد، تصریح كرد: محصولاتی همچون پسته، زعفران، خرما، گردو، كشمش و ... كه در ایران و دنیا از محصولات مشهور و مطرح هستند، از بسته بندی مناسبی برخوردار نیستند كه با ارتقای صنعت چاپ و بسته بندی در كشور می توانیم برای این كالاها ارزش اقروده بالایی ایجاد كنیم.

** تبادل دانش و تكنولوژی چاپ و بسته بندی
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه در اقتصاد كشور گفت: برپایی نمایشگاه، فواید بسیای در عرصه اقتصادی دارند كه تاثیر آن بر اقتصاد ملی و شهری بیشتر است، در این میان یكی از آثار مثبت تشكیل نمایشگاه ها بر اقتصاد ملی است كه موجب می شود موضوع اشتغال و كار برای جوانان و تحصیلكرده های كشور تسهیل شود.
به گزارش ستاد خبری نمایشگاه چاپ، بسته بندی و فرآوری، سمیع الله حسینی مكارم با اشاره به دیگر آثار برگزاری نمایشگاه های بین المللی در كشور، یادآور شد: بهبود تراز پرداخت و توسعه صادرات را می توان از دیگر تاثیرات نمایشگاه ها بر اقتصاد كشور دانست، به خصوص در كشوری مانند ایران كه سال های زیادی است كه اقتصاد و صادرات ما بر مبنای صادرات نفت است و برگزاری نمایشگاه های تخصصی و بین المللی در موضوعات غیرنفتی تا حد زیادی می تواند در بهبود طراز صادرات غیرنفتی موثر باشد.
وی ادامه داد: تبادل دانش، آگاهی و انتقال تكنولوژی در عرصه های بین الملل از جمله عوامل مهم و اثرگذار برگزاری نمایشگاه ها است و به نظرم برپایی نمایشگاه چاپ، بسته بندی و فرآوری می تواند آثار گرانقدری بر اقتصاد كشور به همراه داشته باشد، زیرا به طور خاص توسعه چاپ و بسته بندی می تواند در عرصه های بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی و تبلیغاتی كشور نقش ویژه ای داشته باشد.
حسینی مكارم با بیان اینكه صنعت بسته بندی نقش ویژه ای در توسعه صادرات كشور دارد، گفت: صنعت چاپ و بسته بندی در همه عرصه ها شامل اقتصادی، فرهنگی و توسعه امور اجتماعی نقش ویژه ای دارد اما نكته ای كه در اقتصاد ما موثر است، این است كه در صادرات غیرنفتی محصولات باكیفیت و منحصر به فردی داریم كه می توانند ارزش افزوده به همراه داشته باشند اما به دلیل پایین بودن كیفیت بسته بندی در كشور از این ویژگی محروم هستیم.
وی تاكید كرد: محصولاتی مانند خرما، زعفران و انجیر از جمله محصولات مرغوب ایرانی هستند كه از بسته بندی مناسبی برخوردار نیستند و ارزش افزوده ای كه می توانند برای صنعت ما به همراه داشته باشند بالا است و امیدواریم یكی از دستاوردهای این نمایشگاه انتقال تكنولوژی بسته بندی و توسعه اقتصادی در عرصه ها مختلف باشد.

** توسعه صنعت چاپ فرصتی برای افزایش صادرات تولیدات ایرانی
همچنین مدیرعامل شركت برساز رویداد پارس، در سخنانی با اشاره به مشاركت اتحادیه ها و تشكل های صنعت چاپ، گفت: این نمایشگاه فرصتی برای فعالان صنفی به شمار می آید تا در یك فضای رقابتی فعالیت كنند و امیدواریم این فضا به توسعه صادرات ایران، افزایش ارزآوری و رونق سرمایه گذاری در حوزه های چاپ منجر شود.
حامد ایرانی با اشاره بهاأهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با مشاركت شركت ها و مجموعه های بزرگ بین المللی و با هدف تبدیل ایران به مركز بزرگ معرفی و آشنایی با جدیدترین تكنولوژی ها و دستاوردهای صنعت چاپ و بسته بندی در منطقه برپا خواهد شد.
وی تاكید كرد: بیش از 150 شركت داخلی و خارجی فعال در حوزه چاپ و بسته بندی و صنایع وابسته در فضایی به وسعت 15 هزار مترمربع جدیدترین دستاوردها و فناوری های صنعت چاپ را در حوزه های خدمات پیش از چاپ، خدمات پس از چاپ، ماشین آلات، ابزار و تجهیزات جانبی چاپ، چاپ دیجیتال، تبدیل و بسته بندی كاغذ و مواد اولیه در این نمایشگاه ارائه می كنند.

** فضای نمایشگاه حرفه ای است
«سبین گلدرمان» مدیر دروپا 2020 نیز اظهار داشت: از سوی دیگر فضای برگزاری این نمایشگاه حرفه ای و تخصصی است و مطابق با توقعات و اقتضائاتی است كه شركت كنندگان و دست اندركاران حاضر از این نمایشگاه انتظار دارند و به نظر من این فضا زمینه مناسبی برای ایجاد ارتباطات حرفه ای میان دست اندركاران تخصصی چاپ و بسته بندی است.
وی در بخش دیگر صحبت های خود با بیان اینكه نمایشگاه دروپا بیش از 65 سال سابقه برگزاری در كشور آلمان دارد، عنوان كرد: بازار ایران فرصت و پتانسیل بسیار خوبی در حوزه چاپ و بسته بندی دارد كه از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار بوده و حضور در این نمایشگاه فرصتی برای شناسایی این ظرفیت ها است.
گلدرمان همچنین آماری از نمایشگاه دروپا در سال گذشته ارائه كرد و گفت: در سال گذشته 1800 نماینده از 54 كشور دنیا در فضایی به وسعت 16 هزار مترمربع در نمایشگاه دروپا حضور داشتند كه از میان آنها 1300 نفر از میهمانان و بازدیدكنندگان ما از كشور ایران بودند و اكنون در اینجا برای حضور پررنگ ایرانیان در دروپا 2020 دعوت می كنم.
مدیر نمایشگاه دروپا 2020 با اشاره به ظرفیت های موجود در ایران در حوزه چاپ و بسته بندی نیز اظهار كرد: ما در نمایشگاه دروپا به دنبال بازارهای نوظهور در خاورمیانه هستیم به نظر من ایران بازاری است كه پتانسیل خوبی در صنعت چاپ و بسته بندی دارد و امیدواریم در سایه برگزاری چنین نمایشگاه هایی، همكاری های بین المللی بین كشورها در این حوزه افزایش پیدا كند.

** فضای نمایشگاهی تخصصی یك اولویت
در بخش دیگری از این مراسم، مدیرعامل نمایشگاه اتحادیه جهانی فناوری و بسه بندی نمایشگاه دوسلدورف (اینترپك) در سخنانی عنوان كرد: نمایشگاه اینترپك یكی از بزرگترین نمایشگاه های حوزه بسته بندی به شمار می آید كه بیش از 2800 نماینده و فعال این حوزه از كشورهای مختلف در فضای به وسعت 100 هزار مترمربع از جدیدترین دستاوردها و فناوری های حوزه بسته بندی بازدید می كنند.
یابلو نوفسكی ادامه داد: نمایشگاه دروپا و اینترپك به دنبال برگزاری نمایشگاه های تخصصی و حرفه ای در حوزه چاپ و بسته بندی هستند و در نمایشگاه های جهانی مشاركت دارند، ما از هشت ماه پیش تصمیم گرفتیم نمایشگاهی تخصصی در حوزه چاپ و بسته بندی كشور برگزار كنیم و خوشحال هستیم كه این امر امروز محقق شده است.
وی با بیان اینكه در برگزاری نمایشگاه های بین المللی دو نكته اهمیت ویژه ای دارد، گفت: همكار قابل اعتماد و فضای نمایشگاهی تخصصی از نكات مهم برپایی یك نمایشگاه موفق است كه خوشبختانه هر دو مورد در ایران مهیا بود و خوشحال هستیم كه می توانیم در تلاشی همه جانبه كیفیت نمایشگاه را ارتقا دهیم و در آینده ای نه چندان دور این نمایشگاه بتواند در ایران و منطقه پیشرو باشد.
نمایشگاه چاپ، بسته بندی و فرآوری تا روز یكشنبه 23 مهر ماه از ساعت 10 تا 18 در شهر آفتاب برپا است.
فراهنگ ** انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر