۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۹:۲۶
کد خبر: 82694974
T T
۰ نفر

قدم به دنياي رنگارنگ آبرنگ

۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۹:۲۶
کد خبر: 82694974
قدم به دنياي رنگارنگ آبرنگ

اصفهان- ايرنا- زماني كه در كشور فعاليت گسترده اي در زمينه نقاشي آبرنگ نبود، اصفهان اساتيد بزرگي در زمينه تكنيك آبرنگ داشت و به همين جهت اصفهان را مهد نقاشي آبرنگ مي دانند.

نقاشي آبرنگ يكي از لطيف ترين، رويائي ترين و احساسي ترين تكنيك هاي نقاشي است.
اين ابزار از رقيق شدن رنگ و روغن در طرح هاي مطالعاتي نقاشان بزرگي چون رامبراند آغاز شده و در طي ساليان دراز و با تغييري در ساختار رنگ به عنوان آبرنگ به جامعه معرفي شده است .
اين رنگ بعد از خشك شدن، توسط آب مجددا قابل حل و استفاده است .خاصيت ارزشمند اين ماده رنگي داراي محدوديت هايي نيز هست، چنانچه اين رنگ به خصوص در هواي مرطوب آسيب پذير بوده و از سلامت آن كاسته مي شود .
تكنيك آبرنگ از آغاز تاكنون عموما بر روي كاغذ و مقوا انجام شده است و افرادي نيز در طول دوره هاي متفاوت سعي بر اين داشتند كه اين نقاشي را روي سطوح ديگري از جمله بوم اجرا كنند كه در مواردي موفقيت آميز بود ولي به طور كامل نتيجه بخش نبوده است.
هم اكنون با توليد مقواهاي بزرگ، امكان بزرگ نمايي آبرنگ در كنار ديگر تكنيك هاي قدرتمند همچون رنگ و روغن مهيا شده اما همچنان آسيب پذيري مقوا نسبت به بوم كاملا محسوس است .
حسين هادي پور بروجني يكي از نقاشان برتر سبك هايپررئاليسم (واقع گرايي افراطي) در جهان و تنها ايراني عضو انجمن نقاشان رئاليسم و هايپررئاليسم آمريكا توانسته است براي اولين بار به شيوه نقاشي هايپررئاليسم، آبرنگ را روي بوم اجرا كرده به طوري كه مقاومت و شفافيت رنگ و همچنين قدرت مانور قلم و به طور كامل در كار امكان پذير بوده و از مقاومت و ماندگاري بيشتري برخوردار است.
واقع‌گرايي افراطي يا هايپررئاليسم (Hyperrealism) رويكردي به واقع ‌نمايي با الهام از هنرعكاسي است كه در آن به‌ صورت بسيار دقيق و عكس ‌گونه چهره و پيكر انسان و اشياي صنعتي در ابعاد بزرگ با جزئياتِ دقيق تصوير مي ‌شود.
حسين هادي پور بروجني درباره نقاشي آبرنگ به خبرنگار ايرنا مي گويد: هنر نقاشي آبرنگ در دوران بروز و ظهور نقاشي رنگ و روغن به عنوان ابزاري جدي شناخته نمي شد و هنرمندان بزرگي مانند رامبراند و رافائل از نقاشان پيش از دوران رنسانس به دليل اينكه شيمي رنگ را به سختي به دست مي آوردند ناگزير بودند در استفاده از مواد شيميايي رنگي نهايت دقت را كنند كه هدر نرود.
وي افزود: بعد از دوره رامبراند آبرنگ به عنوان يك ابزار بسيار احساسي و يك تكنيك نقاشي دوشادوش ساير تكنيك هاي هنر نقاشي پيش رفت.
وي اظهاركرد: همه اساتيد آبرنگ دنيا اين دغدغه را داشتند كه چرا مقواهاي بسيار بزرگ و با ابعادي كامل تر وجود ندارد و هنگامي كه آثار نقاشي رنگ و روغن در يك نمايشگاه نصب مي شد آثار آبرنگ به دليل اندازه محدودشان نمي توانستند خودنمايي كنند.
هادي پور تصريح كرد: اساتيد رنگ و روغن، آن را به عنوان سلطان تكنيك هاي جهان مي شناسند و متاسفانه جاي آبرنگ در مجامع وزين و بين المللي به اندازه رنگ و روغن باز نشده است.
وي گفت: بيش از چهار سال پيش كشورهايي مانند آمريكا و فرانسه و آلمان توانستند رول هاي مقواهايي را با عرض دو متر توليد كنند اما كار روي مقوا بسيار سخت و آسيب پذير و براي نمايش در نمايشگاه بسيار سخت بود.
عضو انجمن بين المللي نقاشان آبرنگ بيان كرد: آبرنگ به شيوه اي كه در اثر 'بارز و شوارز' خود با ابعاد 100 در 144 سانتيمتر به كار برده ام براي اولين بار روي بوم آمده و به صورت هايپررئاليسم ارائه شده است.
وي كنترل آبرنگ روي بوم را كار بسيار سختي دانست و ادامه داد: براي افزايش دوام و كيفيت و اينكه تكنيك آبرنگ هم بتواند همگام با رنگ و روغن پيش رود طي چندسال تلاش آبرنگ را ضد آب كردم كه نه تنها از كيفيت آن كاسته نشد بلكه ارتقاء نيز پيدا كرد.
*** انجمن آبرنگ در اصفهان ايجاد مي شود
هادي پور با اشاره به جاي خالي يك تشكل علمي و قانوني در زمينه نقاشي آبرنگ در اصفهان گفت: انجمن آبرنگ با همكاري من و استادان احمد مطيع و كوروش اصلاني به صورت رسمي و با اساسنامه قانوني زيرنظر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به زودي در يك واحد ساختماني مجزا راه اندازي خواهد شد و آزمون ها و كارگاه هاي حرفه اي در اين زمينه برگزار شود.
عضو هيات موسس انجمن آبرنگ اصفهان با تاكيد بر اينكه جشنواره هاي جهاني آبرنگ بايد در اصفهان كه مهد آبرنگ است و نه تهران برگزار شود افزود: در حالي جاي انجمن آبرنگ در چنين شهري خالي است كه اساتيد تراز اول كشور مانند محمود سمندريان، سياوش مظلوم پور، محمدرضا آتش زاد همه اصفهاني هستند.
وي در پايان گفت: اگر ديديد تعداد گالري هاي هنري، كتابخانه ها و سينماها در يك شهر در حال كاهش است بايد منتظر مرگ تدريجي آن جامعه بود و در مقابل وجود و كثرت چنين اماكن فرهنگي و هنري مي تواند نشان دهنده شور و نشاط اجتماعي و پيشگيري از افسردگي درازمدت و ميل مردم به زيبايي و جواني و تعالي باشد.
وي تاكيد كرد: مسوولان و شخصيت هاي دولتي بايد شرايط را رقيق تر كنند تا نسل جوان بتواند با يك انرژي مضاعف زندگي كند.
*** نمايشگاه آثار اساتيد آبرنگ اصفهان گشايش يافت
نمايشگاهي متشكل از 20 اثر شامل اثر آبرنگ روي بوم استاد حسين هادي پور در ابعاد 100 در 144 سانتيمتر با عنوان 'بارز و شوارز' و نيز آثار استادان احمد مطيع و كوروش اصلاني روز جمعه 21 مهرماه در گالري نقش قلم گشايش يافت.
اين نمايشگاه تا 26 مهر ماه امسال از ساعت 17 تا 21 در اين گالري داير است.
گ/7135 خبرنگار: فرزانه سادات مدنيون - انتشاردهنده: عمادي