۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82697741
T T
۰ نفر

اقتصاد، قربانی تصادفات جاده ای

۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82697741
اقتصاد، قربانی تصادفات جاده ای

تهران- ایرنا- طبق گزارش های رسمی پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی، در كشور در هر 24 ساعت، به طور متوسط 42.8 نفر جان خود را در تصادفات جاده ای از دست می دهند. یعنی وقتی امروز در تقویم خط می خورد، نزدیك به 43 نفر از هموطنانمان را در اثر تصادفات از دست داده ایم.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، اگر این عدد را در 7 روز هفته ضرب كنیم به عدد حدود 300 نفر كشته می رسد یعنی هر هفته به تعداد جان باختگان سقوط یك هواپیمای بویینگ با 300 مسافر، در جاده‌ها تلفات داریم. در حالی كه وقوع یك سانحه مرگبار سقوط هواپیما كافی است تا پای یك وزیر را به استیضاح بكشاند یا منجر به عزل مقام مسئولی شود اما گویا قبح تصادفات جاده ای كه مانند قاتلی خاموش، تنها در طول 10 سال گذشته عامل مرگ بیش از 250 هزار نفر در كشور بوده، ریخته است. چرا كه هنوز قربانی شدن نزدیك به 16 هزار نفر در جاده های كشور از نظر مسئولان، بحران جدی محسوب نمی شود و برنامه ضرب العجلی برای كاهش سوانح جاده ای در دستور كار نیست و همچنان ایران در بین كشورهای برتر در تعداد میزان تلفات تصادفات جاده ای است.
در كنار هزینه های اجتماعی بسیار عمیقی كه سوانح جاده ای به جامعه وارد می كند، از هزینه های اقتصادی آن هم نمی توان چشم پوشی كرد. تا كنون مركز پژوهش های مجلس ارقام متفاوتی از میزان خسارت هایی كه تصافات جاده ای به اقتصاد ایران تحمیل كرده، خبر داده است طبق آخرین گزارش های این مركز؛ این رقم تقریبا حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی كشور است. طبق گزارش مركز پژوهش های مجلس، در دنیا میزان كشته ‌شدگان تصادف جاده ‌ای به ازای هر 10 هزار خودرو 3 نفر اما در ایران به ازای هر 10 هزار خودرو 3.7 نفر بوده است.
به گفته «محمد بخارایی» دبیر انجمن طرفداران ایمنی راه‌ ها، با وقوع سالانه 700 هزار تصادف در سراسر جاده های كشور، چیزی حدود یك سوم تخت های بیمارستانی به مصدومان به جا مانده از تصادفات اختصاص دارد و تقریبا 25 درصد بودجه بهداشت و درمان صرف هزینه های تصادفات جاده ای می شود. وی گفته است با درگذشت حدود 16 هزار نفر بر اثر سوانح جاده ای و اغلب از دست رفتن سرپرست خانوار، سالانه بیش از یك چهارم میلیون خانوار كشور به سمت فقر می‌روند.

**خسارت تصادفات جاده ای برابر با سه درصد تولید ناخالص داخلی
داوود كشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا درباره میزان خسارتی كه تصادفات جاده ای به اقتصاد وارد می كند، اظهار داشت : گفته می شود 8 هزار میلیارد تومان، میزان خسارتی است كه تصادفات جاده ای سالانه به اقتصاد كشور تحمیل می كند اما من معتقدم این عدد كمی اغراق آمیز است.
وی تاكید كرد: ایمنی راه ها تاثیر قابل توجهی در كاهش تصادفات جاده ای دارد و طبق محاسباتی كه انجام شده، برای نگهداری از سراسر جاده های كشور به طول 215 هزار كیلومتر به بودجه 8 هزار میلیارد تومانی نیاز است. معادل حدود 2 تا 6 درصد ارزش راه های كشور باید صرف تعمیر و نگهداری از آن شود حال اینكه ما میانگین 4 درصد را در نظر می گیریم كه معادل 8 هزار میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: در دوسال گذشته از این رقم 2 هزار میلیارد تومان پرداخت شده و یكهزار میلیارد تومان هم به پیمانكاران بدهكار شده ایم ، 500 میلیون تومان نیز قیررایگان در اختیار مجموعه ایمنی راه ها قرارداده ایم. در مجموع می توان گفت بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار صرف ارتقای ایمنی راه ها شده است.
كشاورزیان افزود: به عبارت دیگر تنها 50 درصد اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری از راه های كشورمان تخصیص داده شده است كه با رقم استاندارد مورد نیاز فاصله فاحشی دارد بنابراین قطعا كمبود اعتبارات برای ارتقای ایمنی راه ها می تواند در بروز تصادفات جاده ای تاثیر گذار باشد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره تاثیر گذاری تصادفات جاده ای در اقتصاد كشور اظهار داشت : در این باره مطالعات متعددی انجام شده است. گفته می شود میزان خسارات ناشی از تصادفات جاده ای حدود 6 الی 7 درصد تولید ناخالص داخلی است كه معتقدم این عدد اغراق آمیز است البته تاكید دارم، خسارت اجتماعی از دست دادن هموطناننمان و كار افتادگی مصدومان این سوانح را نمی توان به ریال تبدیل كرد.
وی ادامه داد: به نظر بنده، عدد منطقی میزان خسارت به بار آمده ناشی از تصادفات جاده ای بین 2 تا 3 درصد تولید ناخالص داخلی است كه البته این یك برآورد تخمینی است و باید برای به دست آوردن عدد دقیق مطالعات دقیق در این حوزه انجام شود.

** ایران جزو رتبه های برتر در تصادفات جاده ای
اعتقاد مسئولان دستگاه های متعدد درگیر در موضوع تصادفات جاده ای این است كه عامل انسان سهم 70 درصدی در بروز تصادفات جاده ای دارد و 30 درصد مابقی بین خودرو و جاده های كشور تقسیم می شود. اما باید دید خودروسازی های ایرانی تا چه استانداردهای بین المللی را در تولید محصولات خود رعایت می كنند و آیا این خودروها از تمام استانداردهای جهانی برخوردار هستند. از سوی دیگر طبق گفته های اخیر «سردارتقی مهری»رییس پلیس راهنمایی ورانندگی نیروی انتظامی در سطح جاده های كشور بیش از 3 هزار نقطه حادثه خیز وجود دارد كه هر كدام از این نقاط می توانند عامل بروز تصادفات جاده ای باشند. آیا با وجود تمام این موضوعات باز هم عامل انسان در ایران سهم 70 درصدی در بروز تصادفات جاده ای دارد؟
طبق گفته رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال حاضر، جایگاه ایران از لحاظ تعداد كشته‌های تصادفات جاده‌ای در دنیا به رتبه هشتم رسیده است،این در حالی است كه پیش از این در رتبه پنجم قرار داشتیم. قطعا برای بهبود جایگاه ایران در این زمینه و كاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای هر یك از دستگاه های دخیل در جلوگیری از این سوانح باید به وظیفه محول شده عمل كند. به دلیل اهمیت این موضوع ، پس از سانحه دردناك واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی مقام معظم رهبری اعلام كردند در موضوع تصادفات جاده ای باید نیروی انتظامی و دستگاه های دیگر همچون وزارت راه و مراكز صنعتی، سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص كنند و با برطرف كردن نقاط ضعف، وظیفه خود را انجام دهند .

**پژوهشم**9345**1601** خبرنگار : نازیلا مهدیانی ** انتشار: شهناز حسنی
انتهای پیام/*