۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82698055
T T
۰ نفر

سيستان و بلوچستان ركورددار امنيت در كشور

۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82698055
سيستان و بلوچستان ركورددار امنيت در كشور

روزنامه سيستان و بلوچستان روز دوشنبه /24 مهر 96 مطلبي با عنوان «سيستان و بلوچستان ركورددار امنيت در كشور» منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: به گفته مراجع قضايي، سيستان و بلوچستان از ابتداي امسال كمترين آمار جرم نسبت به كشور را داشت. در حالي كه متاسفانه هنوز هم تصورهاي غلطي از اين استان از جمله نا امني در اذهان مردم باقي است! طبق نظرسنجي يك ساعته خبرنگار ما در شبكه مجازي با موضوع «اولين موردي كه بعد از شنيدن نام سيستان و بلوچستان به ذهنتان مي رسد» بيشتر افراد پاسخ هاي كوتاهي مثل مواد مخدر، قاچاق، انتحاري، خون، مرگ و ... ارائه كرده بودند كه نشان داد بسياري از افراد همچنان شناخت درستي از اين استان ندارند. قسمتي از ايجاد اين تصور غلط ذهني درباره سيستان و بلوچستان را بايد انتشار اخبار و نيز ساخت فيلم هايي دانست كه چهره استان را اين گونه به مردم كشور شناسانده است. نمونه آن فيلمي به نويسندگي و كارگرداني يكي از هنرمندان معروف است كه مخاطبان زيادي را جذب كردو اتفاقا در يكي از صحنه هاي آن بازديد يكي از مسئولان از هامون را به تصوير مي كشد كه در پي آن حمله انتحاري به سوي آقاي مسئول، سبب مجروح شدن او و شهادت برخي از هموطنان بلوچ شد.
پايين ترين سرانه جرم كشور
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري با بيان اين كه در جامعه ما واقعيت هاي اجتماعي جنبه واقعي، آرماني يا ذهني دارد به خبرنگار ما مي گويد: زماني كه افرادي از بيرون استان نام سيستان و بلوچستان را مي شنوند تصوير ذهني آن ها از اين استان نزاع، قاچاق، خشونت، مواد مخدر و ... است. «محمد علي حميديان» تصريح مي كند: خوشبختانه با مقايسه آمار و ارقام جرايم سه ماه استان نسبت به استان هاي ديگر وضعيت سيستان و بلوچستان نسبت به آن ها بسيار ايده آل است كه اين موضوع نشان مي دهد بسياري از كليشه هاي ذهني نسبت به استان واقعيت ندارد. رئيس كل دادگاه هاي عمومي و انقلاب زاهدان درباره 10 جرم اولويت دار كه از سوي مركز مطالعات اجتماعي جرم شناسي كشور در مرداد ماه 96 منتشر شده بود، خاطرنشان مي كند: نسبت سرانه جرم يك روش تحليلي است كه ميزان ورودي پرونده هاي قضايي به نسبت هر 100 هزار نفر جمعيت را مي سنجد و با تكيه بر مقايسه تطبيقي فرآيند ارزشيابي و ارزيابي عملكرد حوزه هاي قضايي ملموس مي شود كه سيستان و بلوچستان در سه ماه نخست امسال موثرترين عملكرد را در زمينه مديريت جرايم بر پايه نسبت سرانه جرم محقق ساخته است. وي اضافه مي كند: اين استان توانسته است در حوزه تهديد، تخريب اموال عمومي و خصوصي، توهين به اشخاص، كلاهبرداري، ضرب و جرح، نزاع، طلاق توافقي و مطالبه وجه چك و خسارت رتبه 31 و در حوزه تصادفات رتبه 28، سرقت رتبه 23، مطالبه وجه مالكيت و مواد مخدر رتبه 23 و در حوزه خيانت در امانت رتبه 28 را كسب كند. وي ادامه مي دهد: طبق آماري كه از سوي مركز مطالعات اجتماعي جرم شناسي كشور ارائه شده است اين استان هنوز هم تا رسيدن به وضعيت مطلوب و ايده آل فاصله زيادي دارد. البته در بسياري از جرايم انجام شده، سيستان و بلوچستان ايده آل است و بهترين استان كشور به شمار مي رود.
ضعف در انتشار صحيح اخبار
رئيس اداره پيشگيري هاي امنيتي انتظامي دادگستري سيستان و بلوچستان هم در باره امنيت موجود استان به خبرنگار ما مي گويد: به دليل ضعف رسانه در انتشار درست اخبار شايد اگر از يك شهروندي عادي در هر نقطه كشور در حوزه مواد مخدر سوال شود سيستان و بلوچستان اولين تصويري است كه در ذهن او نقش مي بندد.
«غلامرضا باغ شيرين» مي افزايد: تبليغات براي نشان دادن چهره واقعي استان بر عهده رسانه هاست زيرا در خارج از ساختار مجموعه پيشگيري از وقوع جرم و در حوزه تخصصي كار مي كنند و تبليغات آن ها بايد بر پايه منعكس كردن واقعيت هاي آماري با نگاه واقع بينانه باشد، چرا كه رسالت رسانه تحقق امنيت رواني در اجتماع است. وي با اشاره به اين كه اگر آمار را در كنار قضاوت ارزشي نسبت به واقعيت هاي اجتماعي ارائه دهيم ذهنيت مردم از استان اصلاح خواهد شد، خاطرنشان مي كند: امنيت ذهني و رواني با امنيت واقعي دو موضوع جداگانه است. امنيت اجتماعي يا واقعي با پديده هاي ملموس درگير است و قابليت ارائه آمار در آن وجود دارد، اما برخلاف آن امنيت رواني جنبه ملموس ندارد و در ذهن افراد توسط همين تريبون ها، رسانه ها و... شكل مي گيرد.
وي تصريح مي كند: مهم ترين تريبون انتقال ارزش هاي مقبول در هر اجتماع رسانه هاي آن هستند و رسالت رسانه هاي اجتماعي و فرهنگي با هدف طراحي مدل جامع و قابل قبول از انسان بهنجار يا قانون مدار، تا حدودي مغفول مانده است، به اين معنا كه ما در طراحي الگوي مناسب يك شهروند نتوانستيم آن چنان كه بايد و شايد نقش خود را ايفا كنيم. وي اظهار مي كند: ارائه يك گزارش واقع بينانه، صادقانه و بر اساس آمار از واقعيت هاي موجود براي اين كه مردم قضاوت ارزشي براساس احساسات نداشته باشند بايد از سوي رسانه ها انجام شود. هرچه ميزان شكاف بين امنيت اجتماعي و رواني كاهش پيدا كند، آن جامعه قانونمندتر و معيار قضاوت افراد هم واقع بينانه تر خواهد بود. وي تصريح كرد: بدون شك رسانه ها مي توانند نقش قابل ملاحظه اي دربهبود قضاوت مردم ديگر نقاط كشور نسبت به سيستان و بلوچستان داشته باشند و با ارائه آمار درست بر امنيت مطلوب اين استان تاكيد كنند تا ذهنيت منفي مردم نسبت به اين استان بهبود يابد.
8006**6081دريافت كننده: نرگس تيموري**انتشار دهنده: حيدر سراياني