۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82698849
T T
۰ نفر
اعلام آمادگي شهرداري مشهد براي همكاري هاي مشترك با بلوچستان پاكستان

مشهد- ايرنا- رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد گفت: شهرداري مشهد آمادگي لازم را براي همكاري هاي مشترك با پاكستان، به عنوان كشور دوست و همسايه، در زمينه هاي مختلف دارد.

به گزارش ايرنا محمدرضا حيدري روز سه شنبه در نشست اعضاي شوراي شهر مشهد با رئيس مجلس ايالت بلوچستان پاكستان و هيات همراه افزود: مشتركات فراواني ميان ايران و پاكستان وجود دارد و فرهنگ اين 2 كشور با هم تنيده شده است.
وي بيان كرد: دين، قرآن و رسول وحدت بخش از مشتركات و حلقه اتصال اين 2 ملت بويژه ايالت بلوچستان و خطه خراسان است و با توجه به اين اشتراكات مي توان در حوزه هاي مختلف فرهنگي ، اقتصادي و فني مهندسي همكاري هاي مشترك زيادي داشت.
رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد افزود: مشهد به واسطه وجود بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) ميزبان زائران خارجي زيادي است و مشهد و خراسان بزرگ با برخورداري از زمينه هاي فرهنگ و ادب كهن، زيرساخت هاي حمل و نقل شهري، گردشگري، ظرفيتهاي شهري و فضاي سبز مي تواند مرجع و كانوني براي حضور زائران و گردشگران پاكستاني باشد.
حيدري ادامه داد: شهرداري مشهد آمادگي تبادل تجربيات در حوزه هاي ارتباطات فرهنگي، اقتصادي و اداره شهرها بويژه در زمينه توسعه فضاي سبز و صدور خدمات فني مهندسي را با پاكستان و ايالت بلوچستان دارد.
وي با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2017 از سوي آيسسكو بيان كرد: اين رويداد بزرگ فرهنگي نيز مي تواند زمينه ساز فعاليتهاي مشترك فرهنگي بين ايران و پاكستان باشد.
حيدري ادامه داد: همچنين شهرداري مشهد رياست شبكه آسيايي جامعه ايمن را تا سال 2020 عهده دار است لذا در حوزه دانش فني و زيرساختهاي مديريت بحران نيز آمادگي تبادل تجربيات را داريم.
وي گفت : طبق آخرين سرشماري نفوس و مسكن جمعيت كلانشهر مشهد سه ميليون و 300 هزار نفر است كه 10 درصد اين جمعيت، يعني حدود 300 هزار نفر از مهاجران ساير كشورها هستند.

*ارتباط مشهد و پاكستان مي تواند زمينه ساز حل مسائل جهان اسلام باشد
رئيس مجلس ايالت بلوچستان پاكستان نيز در اين نشست اظهار كرد: بايد زمينه گسترش روابط مشهد با شهرداري بلوچستان فراهم شود و در راستاي گسترش فعاليتهاي اقتصادي و روابط تجاري هياتهايي به زودي مبادله خواهد شد.
رحيله حميدخان دراني افزود: مشهد با توجه به فرهنگ غني و شرايط خاص مي تواند كانوني براي رايزني پيرامون مسائل مورد اختلاف جهان اسلام باشد.
وي بيان كرد: شهر مشهد نسبت به گذشته در زمينه هاي مختلف پيشرفت هاي خوبي كرده و از شهرهاي توسعه يافته است.
وي با تاكيد بر گسترش همكاري بين كشورهاي ايران و پاكستان گفت: آرامش خاصي در شهر مشهد وجود دارد و معنويت در اين شهر وجود دارد.
رئيس مجلس ايالت بلوچستان پاكستان و هيات همراه در سفر 7 روزه اي به ايران از تهران، اصفهان، شيراز و مشهد ديدن و با مقامات اجرايي و مسئولان كشور ديدار و گفتگو كردند.
نشست اعضاي پارلمان ايالتي بلوچستان با اعضاي شوراي اسلامي شهر مشهد با هدف تقويت روابط 2 جانبه ، تحكيم روابط در زمينه هاي فرهنگي- اقتصادي، بررسي زمينه هاي مشترك همكاري و صدور خدمات فني و مهندسي صورت گرفته است.
بلوچستان با مركزيت شهر كويته، بزرگترين ايالت كشور پاكستان است كه حدود ۴۴ درصد از خاك پاكستان را دربرمي‌گيرد. اين ايالت با وجود گستردگي، كم‌جمعيت‌ترين ايالت پاكستان است و تنها در حدود ۸ ميليون نفر جمعيت دارد.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
7505/5132