خريد محصولات كشاورزي از طريق بورس، گامي در راستاي حمايت از كشاورزان و باغداران

مراغه - ايرنا - نماينده مردم مراغه و عجب شير در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر لزوم حمايت از توليدات بخش كشاورزي گفت: وجود بورس محصولات كشاورزي و خريد محصولات توليدي از اين طريق، گام موثري براي حمايت از كشاورزان و باغداران است.

علي جليلي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سيب مراغه به عنوان يكي از محصولات كشاورزي و باغي، از جايگاه ويژه اي در صادرات و نيز عرضه آن در بازارهاي داخلي برخوردار بوده و عرضه آن در بورس محصولات كشاورزي فرصتي براي حمايت از باغداران اين منطقه است.
وي ادامه داد: راه اندازي بورس محصولات كشاورزي در يك سال اخير، بستر مناسبي براي عرضه سيب اين شهرستان با قابليت عرضه وسيع در بازارهاي هدف داخلي و خارجي فراهم كرده و از اين رو، خريد تضميني اين محصول يكي از راهكارهاي حمايت از كشاورزان توليد كننده خواهد بود.
وي اضافه كرد: باتوجه به خريد و ذخيره سازي برخي محصولات كشاورزي و باغي توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت براي عرضه آن در بازار شب عيد، خريد تضميني اين نوع محصولات از جمله سيب مراغه در قالب بورس محصولات كشاورزي مي تواند حركتي مناسب براي حمايت از توليد كنندگان باغي باشد.
وي با تاكيد بر لزوم بهره گيري از طرح ها و ابزارهاي لازم براي حمايت از بخش كشاورزي منطقه آذربايجان گفت: خريد تضميني و ذخيره سازي هدفمند محصولاتي چون سيب مراغه براي تنظيم بازار توسط نهادها و سازمان هاي مختلف خدماتي و رفاهي، موجب تامين نيازهاي بازار و تشويق توليدكنندگان داخلي مي شود.
جليلي با بيان اينكه هم اكنون مراغه با توليد حدود 230 هزار تني سيب از قطب هاي بزرگ و مطرح در توليد اين محصول كشاورزي است افزود: عرضه اين محصول كشاورزي از طريق بورس و با حذف واسطه ها و دلالان، راه را براي توسعه صادرات و شكوفايي اقتصادي منطقه فراهم خواهد كرد.
وي با اشاره به ظرفيت 200 هزار تني سردخانه هاي مراغه ادامه داد: هم اكنون90 درصد ظرفيت سردخانه هاي اين شهرستان به نگهداري اين محصول باغي اختصاص يافته است.
وي اضافه كرد: ايجاد خطوط بسته بندي و سورتينگ سيب در كنار سردخانه هاي اين شهرستان، مي تواند در عرضه بهتر و مناسب تر اين برند كشاورزي در بازارهاي داخلي و خارجي نقش چشمگيري داشته و موتور محركه صادرات كشاورزي در اين منطقه را به حركت وادار كند.
وي افزود: در اين راستا، با پيگيري هاي انجام شده، تسهيلات و حمايت هاي لازم از ايجاد واحدهاي صنعتي سورتينگ ميوه و سيب از سوي وزارت جهاد كشاورزي براي اين منظور انجام مي شود.
شهرستان مراغه با بيش از 110 هزار هكتار اراضي كشاورزي از قطب هاي مهم توليد محصولات كشاورزي در آذربايجان شرقي است.
اين شهرستان با حدود 250 هزار نفر جمعيت در 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي واقع است.
خبرنگار: ابراهيم مطلوبي**انتشار:عيسي عطاپور**
3077/ 7487