۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82700500
T T
۰ نفر
تعرفه غیرواقعی گمركی مانع بزرگ صادرات محصولات كشاورزی است

ساری - ایرنا- رئیس كمیسیون تخصصی مدیریت واردات اتاق ایران تعرفه های غیرواقعی گمركی را مانع بزرگ پیش روی صادرات محصولات كشاورزی به خارج از كشور اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، سید محمد جعفری روز چهارشنبه در نشست كمیسیون بازرگانی و گمركی مازندران در ساری گفت كه نرخ تعرفه گمركی برای برخی محصولات كشاورزی صادراتی از ایران بیشتر از قیمت واقعی آن در بازار است و این روند رو به رشد، صادرات این محصولات را به خارج با چالش مواجه می كند.
وی پیشنهاد كرد برای رونق صادرات محصولات كشاورزی به خارج از كشور تعرفه های گمركی ترجیحی بین ایران و كشورهای هدف صادراتی تدوین شود.
مازندران در نیم سال جاری حدود 300 میلیون دلار كالای غیر نفتی به خارج از كشور صادر كرد كه نیمی از این صادرات غیر نفتی را محصولات كشاورزی از جمله لبنیات تشكیل داد.
** انتقاد از صادرات فله ای محصولات كشاورزی
جعفری كه رئیس كمیسیون بازرگانی، اتاق مازندران نیز است از صادرات فله ای محصولات كشاورزی به خارج از كشور انتقاد كرد و گفت كه با این كار بیشترین زحمت تولید بر دوش كشاورزان و تولید كنندگان ایرانی است و سود اصلی آن به جیب تجار خارجی می رود.
وی اظهارداشت: خارجی ها با اندك دستكاری بر روی محصولات كشاورزی ما و بسته بندی خوب سود زیادی از این صادرات عایدشان می شود و این در حالیست كه این توانایی در داخل وجود دارد.
وی نمونه صادرات فله ای محصولات كشاورزی را مربوط به زعفران دانست و گفت:در شرایط فعلی كه ایران رتبه اول تولید و صادرات زعفران را در جهان دارد، این محصول به صورت فله ای به اسپانیا صادر می شود و تجار این كشور با فراوری و بسته بندی سود خوبی را به جیب می زنند.
وی گفت كه مشوق صادراتی مصوب دولت برای صادركنندگان از سال 89 تاكنون پرداخت نشد و پرداخت نشدن مشوق كار را بر تجار مازنی در امر صادرات سخت كرد.
جعفری در آستانه برداشت مركبات در مازندران از دولت خواست تا برای كمك به تولیدكنندگان و تجار صادر كننده مشوق های صادراتی مصوب را برای كاهش قیمت تمام شده و رونق صادرات در اختیار تجار این خطه شمال كشور قرار دهد.
براساس برآورد اتحادیه باغداران از 160 هزار هكتار اراضی باغی استان پیش بینی می شود در سال جاری 2.5 میلیون تن مركبات برداشت شود كه حدود یك پنجم این تولیدات مازاد و قابلیت صادراتی دارد.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
۰ نفر