۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82701384
T T
۰ نفر

مكان یابی نامناسب مدارس، عامل تشدید ترافیك

۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82701384
مكان یابی نامناسب مدارس، عامل تشدید ترافیك

مراغه - ایرنا - تردد خودروهای سواری و سرویس های مدارس برای انتقال دانش آموزان به مدارسی كه بیشتر در مكان های شلوغ مكان یابی و ساخته شده اند عاملی مهم در تشدید ترافیك شهری به شمار می رود كه رفع آن نیازمند مدیریت جامع و دقت در مكان یابی است.

وجود مدارس به عنوان مهم ترین مراكز تعلیم و تربیت در شهرها زمینه ساز رشد فرهنگی و اجتماعی بوده اما قرارگرفتن بیشتر این مراكز در مكان ها و خیابان های پرتردد و پرازدحام شهری معضلی بر مشكلات موجود ترافیك شهری افزوده است.
قرار گرفتن مدارس در مركز شهری چون مراغه با بافتی سنتی و تاریخی، در سال های گذشته كه با موج فزاینده رشد مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه های آزاد علمی نیز همراه بوده تردد را در برخی ساعت های روز مختل و گاه غیرقابل تحمل برای شهروندان كرده است.
در سال های گذشته؛ خیابان های اصلی شهر به علت برخورداری از جلوه های بصری، تبلیغی و نیز دسترسی آسان تر به وسایل نقلیه عمومی به اماكن و نقاطی دلخواه مكانی مناسب برای مدیران موسسات به منظور راه اندازی و ایجاد مدارس و مراكز علمی و تربیتی تبدیل شده است.
نبود محل مناسبی برای توقف خودروهای شخصی وسرویس مدارس و موسسات آموزشی كه بیشتر آنها را مراكز غیردولتی و غیرانتفاعی تشكیل داده، صفوف و ترافیكی سنگین را در خیابان های اصلی به وجود آورده است.
عدم توجه مدیران موسسات و مدارس و گاه نبود نظارت كافی در تعیین و مكان یابی برای ایجاد مدارس و آموزشگاه ها در نقاط پرتردد ترافیكی، موجب ایجاد موجی از نارضایتی در بین شهروندان و حتی اولیای دانش آموزان این مراكز شده است.
اوج ترافیك شهری در خیابان های اصلی و نیز در برخی نقاط پرتردد به ویژه در مسیر ورودی شهرك های اقماری كه به زعم مدیران برخی مدارس بهترین مكان برای جلب دانش آموزان بوده، در ساعات تعطیلی و پایان ساعت كاری این موسسات و مركز بوده و از این رو توجه بیشتر مسئولان امر برای تجدید نظر در مكان یابی و صدور مجوز برای این منظور بیش از پیش ضروری و حیاتی است.
شهردار مراغه در این خصوص گفت: باوجود تذكرها و اخطارهای شورای ترافیك مبنی بر عدم ایجاد و راه اندازی موسسات آموزشگاهی و مدارس غیرانتفاعی در خیابان های اصلی كه فاقد محل مناسبی برای توقف خودروها بوده و موجب ترافیك سنگین شهری می شود، لیكن عكس العمل مناسبی از سوی نهادهای متولی صدور مجوز برای این مراكز انجام نشده است.
محمدرضا احمدی افزود: وجود این مراكز آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی كه به ویژه در مراكز پرترد شهری در حال افزایش است، با وجود برخی تمهیدات ترافیك شهری، موجب ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه و نیز زمینه ساز نارضایتی شهروندان را فراهم می كند.
وی اضافه كرد: با توجه به كمبود پاركینگ در داخل شهر در برخی خیابان های اصلی، توقف های چندگانه در محل مدارس و موسسات موجود در ساعات ورود و خروج دانش آموزان عامل مهمی در سنگین تر شدن ترافیك شهری شده است.
وی اضافه كرد: با وجود تلاش های شهرداری برای راه اندازی و ایجاد پاركینگ های شهری توسط بخش خصوصی، محل های ایجاد شده برای توقف خودروها با توجه به ترافیك سنگین موجود در ساعات پایان مدارس و خروج دانش آموزان و اوج تردد سرویس ها و خودروهای شخصی اولیای دانش آموزان، جوابگوی شهروندان نخواهد بود.
مدیر اموزش و پرورش مراغه نیز با بیان اینكه در صدور مجوزهای جدید برای ایجاد مدارس، ترافیك شهری مورد توجه قرار می گیرد، گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، ایجاد مدارس با تایید فنی اداره كل نوسازی مدارس هر استان و با در نظرگرفتن ترافیك و تردد در مسیرهای منتهی به این مدارس امكان پذیر است.
جلیل اسلامی افزود: بر این اساس، مجوز برای ایجاد مدارس جدید به ویژه مدارس غیرانتفاعی در خیابان های كم ترافیك با در نظر گرفتن مسیرهای تردد و نیز در كوچه های بالای 18 متری صادر خواهد شد.
وی ادامه داد: محل ها و مكان های احداث و ایجاد مدارس و مراكز آموزشی نیز بر اساس قانون آموزش و پرورش، باید در محل هایی ایجاد شوند كه بن بست نبوده و دارای مسیرهای جایگزین و نیز مناسب برای تردد احتمالی آمبولانس و خودروهای آتش نشانی و عمومی باشد.
وی اضافه كرد: هم اكنون صدور مجوزهای لازم ایجاد و راه اندازی مدارس جدید در نقاط مختلف شهری با استعلام و هماهنگی با شورای ترافیك شهری این شهرستان انجام می شود.
وی با بیان اینكه در بخش مدارس دولتی نیز، تراكم بیش از حد در داخل شهر وجود دارد گفت: كمبود برخی فضاهای اموزشی در شهرك های اقماری، موجب تراكم دانش آموزان در مدارس مركز شهر و نیز ایجاد ترافیك شهری در برخی خیابان های اصلی شده است.
اسلامی افزود: در این راستا با حمایت خیران مدرسه ساز، هم اكنون چندین مدرسه در مناطق و شهرك های اقماری فاقد فضای آموزشی در حال ساخت بوده كه با بهره برداری از آن، بخش مهمی از تراكم مدارس شهری و دانش آموزان آن كاسته خواهد شد.
تاكید مسئولان متولی صدور مجوز برای ایجاد مدارس جدید با رویكرد ترافیك محوری و پیشگیری از وقوع حوادث و بار سنگین ترددهای داخل شهری، روزنه های امیدی برای برون رفت از این مشكل و معضل شهری را بیش از پیش پرنور تر كرده است.
هرچند مدیران و صاحبان این مدارس كه بیشتر آن را مراكز غیردولتی و غیرانتفاعی تشكیل می دهد، می توانند با مكان یابی مناسب برای ایجاد این مدارس، باری از دوش خم شده ترافیك شهری بردارند.
به گزارش ایرنا، هم اكنون حدود 550 مدرسه در مقاطع تحصیلی مختلف در مراغه فعالیت می كنند كه از این تعداد، حدود 200 مدرسه غیرانتفاعی بوده و 43 آموزشگاه آزاد علمی و 30 آموزشگاه زبان های خارجی نیز در این شهرستان فعال هستند.
45 هزار دانش آموز و سه هزار كادر فرهنگی در 550 مدرسه دولتی و غیر دولتی مراغه در حال تحصیل و تدریس هستند.
مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی** تنظیم: عیسی عطاپور ** انتشار: رستگار
3077/7487/6183
۰ نفر