۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82701576
T T
۰ نفر

ابتلا به هپاتيت در مشهد كمتر از ميانگين كشوري

۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82701576
ابتلا به هپاتيت در مشهد كمتر از ميانگين كشوري

مشهد- ايرنا- رئيس جهاد دانشگاهي خراسان رضوي گفت: بر اساس پژوهش اين نهاد 4.1 درصد از جمعيت عمومي مشهد مبتلا به هپاتيت B و 4 درصد نيز مبتلا به هپاتيت C هستند. اين ميزان از ميانگين كشور پايين ‌تر است.

سيد علي‌اكبر شمسيان روز چهارشنبه در مراسم آغازين چهارمين كنفرانس 'هپاتيت C از پيشگيري تا حذف و ريشه‌كني' در مشهد افزود: 2.2 درصد جمعيت كشور معادل يك ميليون و 700 هزار نفر در سال 1372 مبتلا به هپاتيت B بودند اما با واكسيناسيون هپاتيت B از همان سال اين ميزان در روندي كاهشي هم اينك به 1.3 درصد رسيده است.
وي ادامه داد: 80 درصد هپاتيت C از خون پاك نمي‌شود و در بدن بيمار باقي مي‌ماند كه نتيجه آن آسيب شديد كبدي و نارسايي اين عضو است.
استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد رويكرد پيشگيري مثبت در ريشه‌كني بيماري هپاتيت C را بسيار تاثيرگذار توصيف و بيان كرد: با افزايش آگاهي مردم، راهكارهاي كاهش خطر ابتلا در گروههاي پرخطر، تشخيص ساده، داروهاي ارزان و در دسترس همگان، اصلاح نظام جمع‌آوري اطلاعات و كمك انجمنهاي حمايتي و خيران سلامت بيماري هپاتيت C تا سال 1410 در ايران ريشه‌ كن مي شود.
وي گفت: هم اكنون هپاتيتهاي ويروسي هفتمين علت كلي و نخستين علت عفوني مرگ ‌و مير در جهان به ‌شمار مي‌روند. گرچه مرگ‌ و مير ناشي از بيماريهاي واگير كاهش يافته اما مرگ ناشي از هپاتيتهاي ويروسي افزايش يافته است.
شمسيان افزود: هم اكنون سالانه نزديك به 900 هزار مرگ ناشي از هپاتيت B و 400 هزار مرگ ناشي از هپاتيت C در جهان رخ مي‌دهد و اين بدان معناست كه در هر 24 ثانيه يك نفر بر اثر هپاتيت در جهان مي‌ميرد.
دبير اجرايي كنفرانس علمي 'هپاتيت از پيشگيري تا حذف و ريشه‌كني' نيز در اين نشست گفت: هدف كنفرانس ارتقا آگاهي و مهارت جامعه پزشكي در خصوص پيشگيري، تشخيص، درمان و برنامه‌هاي ملي و بين‌المللي حذف و ريشه كني هپاتيت C است.
دكتر راحله ميري افزود: معرفي دستاوردهاي علمي جديد پژوهشگران حوزه هپاتيت و بيماريهاي كبدي، اطلاع رساني سطوح مختلف جامعه پزشكي در مورد چگونگي مواجهه با بيماران مبتلا به هپاتيت C و ارجاع اصولي و ساماندهي شده بيماران به منظور برخورداري حداكثري از تسهيلات ارايه شده در زمينه تشخيص و درمان بيماران از ديگر اهداف اين كنفرانس است.
وي ادامه داد: اين كنفرانس علمي براي پزشكان عمومي، متخصصان داخلي، عفوني، پزشكي اجتماعي و پزشكان فوق تخصص گوارش و كبد داراي امتياز آموزش مداوم است.
او گفت: مبتلايان به اين عفونت ويروسي هم اكنون با مصرف داروهاي جديد تا 98 درصد درمان مي‌شوند و به ‌دنبال اين تحولات حركت به سمت كنترل هپاتيتهاي ويروسي و بطور خاص حذف و ريشه‌كني هپاتيت C تا سال 1410 خورشيدي در زمره اهداف سازمان جهاني بهداشت و مورد تعهد نظامهاي بهداشتي كشورها قرار گرفته است.
دكتر ميري افزود: در ايران نيز از پارسال به دستاوردهاي جديدي در حوزه دارو و درمان دست يافته ايم لذا اميد است بتوان با تلاش تمامي سازمانهاي مرتبط و همگام با ساير كشورهاي جهان به هدف ريشه كني هپاتيت C تا سال 1410دست يابيم.
خبرنگار: كاميار اسماعيل پور **انتشار: حسين كريم زاده
1922/1858