۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۵
کد خبر: 82701802
T T
۰ نفر
خبرهای كوتاه از اجرای طرح واكسیناسیون دام و طیور در استان كردستان

سنندج - ایرنا - طرح واكسیناسیون دام های سنگین (گاو و گوساله) علیه بیماری تب برفكی و همچنین طیور علیه بیماری نیوكاسل در مناطق مختلف استان كردستان از سوی شبكه دامپزشكی به صورت رایگان اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، معاون سلامت دامپزشكی استان كردستان از اجرای واكسیناسیون بیش از 200 هزار قطعه طیور روستایی بر علیه بیماری نیوكاسل با استفاده از واكسن مقاوم به حرارت نیوكاسل در یك دوره 16 روزه خبر داد.
دكتر مخدوم گفت: برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی طرح واكسیناسیون طیور روستایی بر علیه بیماری نیوكاسل از 26 مهر آغاز و تا 11 آبان در سطح استان اجرا می شود و 30 درصد روستاهای استان كه احتمال وقوع بیماری در آنها زیاد است، تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.
وی اظهار كرد: هدف از اجرای این طرح كنترل و پیشگیری بیماری نیوكاسل در طیور روستایی، جلوگیری از انتشار بیماری به واحدهای صنعتی، كاهش خسارت ناشی از بیماری نیوكاسل و كمك به اقتصاد خانوارهای روستایی است.
معاون شبكه دامپزشكی سروآباد نیز از آغاز اجرای طرح واكسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوكاسل در این شهرستان خبر داد و تاكید كرد: همزمان با سراسر استان كردستان طرح واكسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوكاسل با استفاده از واكسن مقاوم به حرارت نیوكاسل اجرا می شود.
حسین پروایی افزود: سهم شهرستان سروآباد در اجرای طرح واكسیناسیون طیور روستایی، 20 هزار قطعه طیور بومی است كه در 35 روستای هدف با اولویت مناطق پرخطر انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای موفق این طرح در سال گذشته با همكاری بسیج سازندگی سپاه كه باعث پیشگیری از وقوع و اپیدمی بیماری نیوكاسل در طیور روستایی و كاهش چشمگیر موارد ابتلای این بیماری در طیور صنعتی شد، گفت: امسال نیز شبكه دامپزشكی با تمام توان و امكانات خود نسبت به انجام كامل این طرح اقدام می كند.
پروایی طیور روستایی مشمول طرح واكسیناسیون را شامل ماكیان، بوقلمون، كبوتر، اردك و غاز دانست و یاداور شد: اجرای موفق طرح واكسیناسیون طیور روستایی نیازمند تعامل و همكاری دهیاران و اهالی روستاها با دامپزشكی است.
به گفته وی، كاهش میزان آلودگی ویروس در مناطق پرتراكم طیور صنعتی و كنترل بیماری در طیور روستایی از دیگر اهداف مهم اجرای این طرح است.
بیماری نیوكاسل بیماری ویروسی است كه می تواند باعث تلفات زیاد و كاهش تولید در طیور صنعتی و روستایی شود . طیور روستایی از مخازن مهم ویروس نیوكاسل هستند بنابراین كنترل بیماری در آنها از اهمیت زیادی برخوردار است

**
عملیات واكسیناسیون تب برفكی فاز دوم به تعداد 4519 راس گاو و گوساله بصورت كاملا رایگان در شهرستان سروآباد با موفقیت به پایان رسید.
معاون شبكه دامپزشكی سروآباد اضافه كرد: این طرح از اول مهر جاری آغاز و تا 20 مهر بمدت 16 روز كاری با تشكیل دو اكیپ مایه كوب دولتی اجرا شد.
وی ادامه داد: در این مدت بازدیدهای مكرر توسط رئیس شبكه و بازرسان اداره كل انجام شد و تهیه واكسن با كیفیت توام با حضور به موقع اكیپ های وایه كوبی موجب رضایتمندی دامداران و همكاری بیشتر آنها شد و در حال حاضر هیچ مشكلی از لحاظ این بیماری در شهرستان سروآباد و استان كردستان وجود ندارد.

**
رئیس شبكه دامپزشكی بیجار نیز از پایان عملیات مایه كوبی فاز دوم واكسیناسیون تب برفكی دام سنگین در این شهرستان خبر داد.
دكتر هادی اسكندری اظهار كرد: برای ایمن سازی دام های سنگین، فاز دوم عملیات واكسیناسیون تب برفكی به صورت رایگان از ابتدای مهر ماه امسال و بمدت 25 روز كاری انجام شد.
به گفته وی، این طرح به صورت ضربتی و با پیروی از یك برنامه مدون و هدفمند با واكسیناسیون بیش از 3200 نوبت راس دام سنگین (گاو و گوساله) پایان یافت.
اسكندری افزود: شبكه دامپزشكی بیجار در قالب 2 اكیپ مایه كوبی دولتی، تعداد 72 واحد دامی اعم از گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی و روستاها را در این طرح مایه كوبی كرد.
وی تاكید كرد: از ابتدای سالجاری تاكنون بیش از 5600 نوبت راس دام سنگین و 140 هزار نوبت راس دام سبك در سطح این شهرستان مایه كوبی شدند و هیچ گونه كانونی از بیماری تب برفكی در این شهرستان مشاهده نشده است.

**
عملیات واكسیناسیون مرحله دوم تب برفكی در میان جمعیت دامی گاو و گوساله شهرستان كامیاران نیز به صورت كاملا رایگان انجام شد.
رئیس شبكه دامپزشكی كامیاران گفت: طرح تب برفكی مرحله دوم در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی و توسعه خدمات دامپزشكی به دامداران طبق دستورالعمل اجرایی طرح از طرف اداره كل دامپزشكی استان و همزمان با دیگر شهرستان های استان در میان جمعیت دامی گاو و گوساله با استفاده از توان نیروهای دولتی با نظارت حضوری كارشناسان شبكه و بازرسان ویژه اداره كل از اول مهرماه سال جاری در مدت 19 روز كاری اجرا شد.
عباس گلی افزود: در 75 واحد از دامداری های صنعتی، نیمه صنعتی، مناطق پر خطر نظیر كانون های بیماری، شعاع كانون، اطراف میدان دام این شهرستان بویژه تمامی روستاهای نزدیك استان های همجوار به تعداد 6478 راس دام سنگین با استفاده از سر سوزن یكبار مصرف برای هر یك از دام ها، واكسینه عملیات مایه كوبی انجام شد.
وی اضافه كرد: در فاز اول این طرح در سال جاری 4762 راس گاو و گوساله و 38742 راس گوسفند و بز در این شهرستان مایه كوبی شدند كه با این اقدامات پیوسته در حال حاضر موردی از بیماری تب برفكی در این شهرستان گزارش نشده است.
خبرنگار: فرزاد آداك ** انتشار: مجید سلیمانی
7354/9102