۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82702237
T T
۰ نفر
قیمت پایین انگور، شیرینی آن را در كام تاكداران خراسان شمالی تلخ كرد

بجنورد- ایرنا- قیمت پایین انگور' كلاه داری' شیرینی آن را در كام تاكداران خراسان شمالی تلخ كرده به طوریكه اكنون انگور روی دست آنان مانده است و به جز زیان چیز دیگری عایدشان نمی شود.

براساس آمارها: 11 درصد از درآمد استان 863 هزار نفری خراسان شمالی از محل تولید انگور به دست می آید اما كاهش قیمت، افزایش هزینه های تولید باعث شده است كه وضعیت اقتصادی تاكداران دچار مشكل و چالش شود، هم اكنون این قشر از نبود درآمد و تامین هزینه های زندگی در رنج و مشقت هستند.
سالانه از سطح 18 هزار و 520 هزار هكتار تاكستان های خراسان شمالی بیش از 185 هزار تن محصول برداشت می شود، بیش از نیمی از انگور استان شامل رقم كلاه داری است، انگور بیشتر به شكل تازه خوری به مصرف می رسد و به گفته كارشناسان بخش كشاورزی، از این میزان 90 هزار تن انگور مازاد بر مصرف در استان تولید می شود كه نیاز به راه اندازی صنایع تبدیلی و تكمیلی به منظور فراوری در این خطه دارد.
با وجود این ظرفیت در استان اكنون تاكداران خراسان شمالی اشتیاقی برای جمع آوری محصول و فروش ندارند، زیرا انگور در میادین میوه و تره بار استان كیلویی 12 هزار تا 15 هزار ریال به فرورش می رسد كه این قیمت حتی كفاف هزینه خرید جعبه، كارگر و حمل و نقل نیز نیست.
واسطه ها و دلالان بومی و غیربومی كه در محل باغ ها حضور می یابند محصول را در سرباغ با قیمت حتی پایین تر از میدان تره بار خریداری می كنند زیرا تاكدار خراسان شمالی چاره ای جز رضایت به این وضعیت ندارد و به ناچار چوب حراج به محصول خود می زند.
با وجود اینكه 65 درصد تولید بخش باغی خراسان شمالی به انگور اختصاص دارد و از 240 هزار تن انواع محصول باغی 185هزار تن شامل محصول انگور است اما فكر و چاره ای اساسی برای فراوری این محصول و یا ایجاد بازار و صادرات آن فراهم نشده است بیش از 24 هزار تاكدار این استان هر سال این زیان را متحمل می شوند.
به گزارش ایرنا نبود بازار فروش محصول، پایین بودن قیمت و فقدان صنایع تبدیلی و كمبود سردخانه، كمبود انبار فنی، باغداران این استان ناگزیر به فروش كیلوكیلوی محصول انگور خود كرده است و برخی از باغ داران نیز باغ خود را رها كرده اند.
تاكداران به علت مشكلات اقتصادی خود همه خطرات را به جان خریده و با گذاشتن چند جعبه انگور در حاشیه جاده، بخشی از عرض جاده را در مجاورت باغ خود اشغال كرده و به امید كسب اندك درآمدی، انگور خود را به صورت جزیی به مشتریان می فروشند.
یكی از باغداران منطقه بدرانلو در بجنورد به ایرنا می گوید: هم اكنون مجبور هستیم كه محصول خود را در كنار جاده بجنورد به جنگل گلستان به فروش برسانیم چرا كه در میدان میوه و تربار محصول ما با قیمتی بسیار پایین خریداری می شود. ˈمحمود صحرایی می افزاید: برخی از تاكداران نیز محصول خود را با وانت بار به داخل شهر می آورند و محله به محله دنبال مشتری می گردند اما نمی توانند باز هم این محصول را با قیمت مناسب به فروش برسانند.
وی اظهار كرد: من چند بار نیز سعی كردم برای فرار از چنگال واسطه ها محصول خود را برای فروش به استان های دیگر حمل كرده و به فروش برسانم كه به علت عدم اطلاع از وضعیت بازار مقصد، متحمل خسارات زیادی شدم.
وی گفت: فروش در كنار خیابان ها و معابر عمومی به صورت خرده فروشی نیز هزینه ای اضافی برای این قشر به همراه دارد.
وی اظهار كرد: پارسال از ناحیه بیماری سفیدك داخلی انگور در تاكستان ها ضرر زیادی كردیم، علاوه بر اینكه برای مبارزه با این بیماری متحمل هزینه های زیادی نیز شدیم اما هیچ محصولی نیز برداشت نكردیم.
وی افزود: امسال نیز برای مبارزه با این بیماری و تغذیه گیاهی هزینه های زیادی متحمل شده ایم، با وجود اینكه كاهش محسوس تولید نیز وجود دارد قیمت ها نیز بسیار پایین آمده است، حتی جوابگوی خرید جعبه، و دستمزد كارگر نیز نیست.
یكی دیگر از باغداران بجنوردی گفت: این میوه باید به صورت تازه خوری به مصرف برسد و ما مجبور هستیم كه محصول خود را بعد از جمع آوری سریع به فروش برسانیم كه تاخیر در این امر باعث پایین آمدن قیمت شده و تاكداران را دچار ضرر و زیان می كند. ˈعلیرضا كریمی كه بخشی از محصولاتش را در میدان میوه و تره بار بجنورد به قیمت هر كیلوگرم 11هزار ریال به فروش رسانده، افزود: قیمتی كه امسال برای خرید انگور تعیین شده، اصلا با هزینه های صورت گرفته توسط باغدار همخوانی ندارد.
وی گفت: نبود بازار مناسب و عادلانه هنگام برداشت انگور مشكلی است كه هر ساله تكرار می شود و با توجه به موانع موجود، رمق و امیدی برای تداوم كار در نزد این قشر باقی نمانده است.
وی اظهار داشت: این وضع موجب شده تا واسطه ها وارد میدان شده و نرخ دلخواه خود را به باغداران تحمیل كنند كه به هیچ وجه منصفانه نیست.
وی گفت: تولید هر كیلوگرم انگور برای باغدار هفت تا هشت هزار ریال هزینه دربردارد اما واسطه ها همین محصول را با قیمت پایین از چنگ آنان بیرون می آوردند.
وی با ابراز نارضایی از وضع موجود نرخ محصولات كشاورزی به خصوص انگور می گوید: باغدار در طول سال باید نگران خسارات ناشی از بلایای طبیعی باشد اما هنگام فروش دلالانی كه هیچ زحمتی برای تولید انگور نكشیده اند، همه سود آنرا به جیب خود می ریزند.
وی خواستار ساماندهی و تعیین نرخ قیمت برای محصولات كشاورزی شد و افزود: متاسفانه تاكداران این استان هر ساله متحمل خسارت از ناحیه قیمت پایین می شوند اما مسئولان در این خصوص چاره ای نمی اندیشند.
وی گفت: با وجود اینكه در این استان همایش ملی انگور، كارگروه های و برنامه های مختلفی در این راستا گذاشته شد اما هیچ اقدام عملی برای فروش بهتر محصول كشاورزان تاكنون نشده است و یا در حد حرف بر روی كاغذ باقی می ماند.
یك تاكدار دیگر در خراسان شمالی نیز به ایرنا گفت: یكی از مهم ترین مشكلات تاكداران استان كشت سنتی انگور است كه هزینه های زیادی را بر كشاورز تحمیل می كند، اما در مقابل صرف این هزینه های سنگین، ارزانی این محصول هنگام فروش موجب نارضایی باغداران شده است.
مجید محمدی افزود: دلالانی كه وارد بازار خرید و فروش انگور شده اند پول باغدار را به موقع پرداخت نمی كنند و هم اكنون برخی از تاكداران از سال های پیش تاكنون نتوانسته اند طلب خود را دریافت كنند.
این تاكدار می گوید: نبود صنایع تبدیلی در استان موجب شده كه برای تبدیل باغ های انگور سنتی به صنعتی تلاشی انجام ندهیم.
مسوول میدان میوه و تره بار بجنورد با بیان اینكه هم اكنون انگور كلاه داری در این میدان 10 هزار تا 15 هزار ریال به فروش می رسد گفت: قیمت انگور كلاه داری در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته كاهش چشمگیری یافته است.
اسماعیل وحدانی در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: در سال گذشته انگور كلاه داری در این میدان به قیمت هر كیلوگرم 18 هزار ریال به فروش می رسید و در سال های گذشته تر نیز به 20 هزار ریال نیز رسیده بود.
وی با بیان اینكه هم اكنون تاكداران استان از این قیمت گلایه مند هستند گفت: تاكداران خراسان شمالی هم اكنون متضرر شده اند و دسترنج خود را با قیمت پایینی به فروش می رسانند.
وی علت كاهش قیمت انگور را نیز عرضه و تقاضا دانست و گفت: انگور كلاه داری به صورت تازه خوری مصرف می شود كه بیش از نیاز بازار به میدان حمل می شود كه با افت شدید قیمت مواجه شده است.
وی با بیان اینكه هم اكنون دست كشاورزان با این وضعیت خالی می ماند افزود: با این میزان قیمت هزینه خرید جعبه، حمل و نقل و كمیسیون میدان میوه و تره بار نیز به دست نمی آید.
وی با بیان اینه برخی از تاكداران عنوان می كنند كه جمع آوری محصول انگور برای آنان هیچ سودی ندارد افزود: آنان به ناچار میوه خود را از سطح تاكستان ها جمع می كنند.
وحدانی اظهار كرد: روزانه 60 تن انگور وارد میدان میوه و تره بار بجنورد می شود كه از این نظر نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد كاهش دارد.
وی افزود: بیشتر انگور كلاه داری این استان به سایر استان ها از جمله سیستان و بلوچستان، مازندران، مشهد حمل می شود و بخشی نیز در سال های گذشته صادر می شد.

* تولید انگور در شهرستان بجنورد 20 درصد كاهش یافت
مدیر جهاد كشاورزی بجنورد ضمن تایید گلایه های كشاورزان گفت: پیش بینی می شود تولید انگور از سطح تاكستان های این شهرستان خراسان شمالی 20 درصد كاهش تولید داشته باشد.
اسماعیل محمود آبادی در گفت و گو با ایرنا سطح زیر كشت انگور كلاه داری در این شهرستان را 6 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: هرساله از این سطح بیش از 70 هزار تن محصول برداشت می شد اما طبق پیش بینی امسال با بیش از 20 درصد كاهش محصول مواجه هستیم.
وی افزود: دلیل این كاهش نیز بیماری سفید داخلی است كه تاكستان های این شهرستان در سال گذشته با آن درگیر بودند كه باعث ضعیف و كم مقاومتی درختان شده بود.
به گزارش ایرنا بیماری سفیدك داخلی پارسال بیش از 800 میلیارد ریال به تاكستان های خراسان شمالی خسارت وارد كرده بود.
محمود آبادی با بیان اینكه این رقم بیشتر به شكل تازه خوری به مصرف می رسد افزود: بخشی از این محصول نیز در سردخانه ها انبار می شود و همچنین به سایر استان ها برای استفاده در كارخانه های فراوری حمل می شود.
وی سطح تاكستان های این استان را 18 هزار و 520 هكتار ذكر و پیش بینی كرد و گفت: از مجموع این سطح زیر كشت 9 هزار و 12 هكتار مربوط به انگور كلاهداری است.
مدیر جهاد كشاورزی بجنورد افزود: در سال های گذشته سردخانه ها خیلی برای نگهداری انگور فنی عمل نمی كردند اما هم اكنون این ظرفیت در استان وجود دارد اما تاكداران به علت نبود نقدینگی و درآمد كافی به ناچار محصول خود را به واسطه ها به فروش می رسانند.
وی افزود: در سال های گذشته صادرات انگور نیز از این استان وجود داشت اما امسال به دلیل مشلات مختلف در كشور پاكستان از جمله افزایش تعرفه گمركی، صادرات انجام نمی شود، تجار هایی در این خصوص فعالیت دارند اما قیمت خرید مورد رضایت كشاورز نیست.
وی گفت: سال گذشته نیز به علت بیماری سفیدك داخلی انگور این قشر خسارت زیادی دید كه برای مبارزه، خرید سم مورد نیاز، تغذیه گیاهی، بهداشت باغ هزینه های زیادی انجام شد اما تاك نیز ضعیف شده اند كه نسبت به پارسال كاهش محصول نیز داشته ایم.
وی افزود: بخشی از محصول تاكداران را شركت تاكداران خرید می كند اما این قیمت نیز جوابگوی هزینه های كشاورزان نیست.
محمود آبادی گفت: كاهش قیمت انگور به ویژه كلاه داری به علت عرضه زیاد و تقاضای كم ایجاد می شود باید بتوانیم با تنوع قیمت ها را افزایش دهیم.
وی اظهار كرد: هم اكنون به صورت الگویی پیوندك هایی از ارقام مقاوم انگور وارد تاكستان های بجنورد كرده ایم تا علاوه بر نوسازی و اصلاح باغ باعث افزایش تنوع تاك ها شوید تا در فصل برداشت با كاهش قیمت مواجه نشویم.
وی گفت پارسال 300 اصله قلمه ریشه دار از ارقام رعشه، سیاه مویزی، پیكانی و .. در بین تاكداران این شهرستان توزیع كرده ایم.
محمود آبادی بر ارقام مقاوم انگور تاید كرد و افزود: باید اصلاح و احیای باغات انگور را نیز داشته باشیم، كه این امر با ارقام های جدید نیز در راستای تنوع ایجاد شود.

*سالانه 90 هزار تن انگور مازاد بر مصرف در خراسان شمالی تولید می شود
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه 90 هزار تن انگور مازاد بر مصرف در این استان تولید می شود كه نیاز به صنایع تبدیلی و تكمیلی به منظور فراوری در این خطه است.
عبدالله یوسفی در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: سطح زیر كشت انگور در این استان 18 هزار و 520 هكتار است كه در شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان پراكنده است و سالانه بیش از 185 هزار تن محصول از این سطح برداشت می شود.
وی با بیان اینكه 65 درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است افزود: از 240 تن انواع محصول باغی 185هزار تن شامل محصول انگور است.
وی افزود: وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب استان خراسان شمالی را هم ردیف استان های آذربایجان غربی و همدان به یكی از قطب های مهم تولید انگور كشور تبدیل كرده، از كل انگور تولیدی حدود 13 هزار تن به صورت تازه خوری و 25 هزار تن فراوری و حدود 90 هزار تن مازاد وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی ارقام عمده انگور در این استان را شامل كلاهداری، كشمشی، عسكری، لعل و یاقوتی، انگور سیاه و پیكامی ذكر كرد و افزود: مدیریت صنایع كشاورزی در زمینه صنایع تبدیلی باغی مثل تصفیه و بسته بندی كشمش، سردخانه و سورتینگ و بسته بندی میوه و ... تاكنون 17 فقره جواز راه اندازی با ظرفیت اسمی 80 هزار تن و سرمایه گذاری ثابت 400 میلیارد ریال با اشتغال 643 نفر تاكنون صادر كرده است.
یوسفی در خصوص شاخص ترین صنایع تبدیلی باغی اجرا شده در این استان گفت: سه كارخانه تصفیه و بسته بندی كشمش با ظرفیت سالانه سه هزار تن جذب و جذب مواد خام 15 هزار تن و 6 سردخانه فعال با ظرفیت نگه داری 24 هزار تن محصولات كشاورزی در استان وجود دارد و سه سردخانه دیگر نیز با ظرفیت 11 هزار و 500 هزار تن در حال ساخت است.
وی گفت: برای توسعه صنایع تبدیلی باغی شامل اولویت فراوری انگور شیره، روغن كشی از هسته انگور، كشمش، سركه و آبغوره است.
وی اظهار كرد: با توجه به اینكه ظرفیت موجود در منطقه و سرمایه گذاری لازم می تواند تحول شگرفی در مباحث اشتغال زایی، صادرات، ارزآوری ایجاد كند، مباحث صنایع تبدیلی و صادرات انگور و كشمش توسعه بخش كشاورزی را به همراه دارد.
یوسفی گفت: صنایع تبدیلی و تكمیلی بخش كشاورزی در توسعه پایدار بخش كشاورزی و ایجاد اشتغال، بالا بردن كیفیت محصول، كاهش ضایعات و فراهم كردن بازارهای صادرات غیرنفتی از جایگاه ویژ ای برخوردار است و می تواند عنوان حلقه تكمیل كننده زنجیره تولید و زنجیره ارزش محصول نقش مهمی ایفا كند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی اظهار كرد: انگور یكی از مهم ترین میوه هایی است كه كشت و تولید آن در كشور ما از سابقه بسیار طولانی برخوردار است، علاقه ایراینان قدیم به مصرف فراورده های انگور به خصوص به صورت تازه خوری، شیره و خشكبار، ناشی از شرایط طبیعی كشور برای پرورش مو بوده است.
یوسفی گفت: از لحاظ اقتصادی محصول اصلی انگور و فراورده های خام آن بعد از پسته و خرما می تواند در ردیف بزرگترین اقلام صادراتی كشور قرار گیرد.
وی اظهار كرد: استان خراسان شمالی استعداد خوبی در زمینه تولید محصول انگور دارا است و این محصول جزو میوه های دانه ریز می باشد، حدد 12 محصول فراوری شده از انگور مثل كشمش، تازه خوری، كنسانتره آب انگور، ژله و مارمالاد و تولید نیوپان از چوب و سرشاخه ها و ضایعات انگور است و همچنین تهیه انواع دراژه و شیرینی، روغن گیری از هسته انگور، سركه، آبغوره، برگ و ذغال از انگور و فراورده های آن به دست می آید.
این مسئول استانی گفت: خراسان شمالی با داشتن پتانسیل بالای تولید محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی به منظور افزایش كمی و كیفی محصول به توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی نیازمند است و توسعه صنایع تبدیلی حدود 17 درصد ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص می دهد.
به گفته كارشناسان باغی متوسط عملكرد انگور 11 تن در هكتار بوده، قیمت متوسط هر كیلوگرم 15 هزار ریال است، ارزش محصول انگور در این استان سه هزار و 55 میلیارد و 800 میلیون ریال است، بیش از 24 هزار خانوار در این استان در امر تاكداری مشغول به فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا هر سال تاكداران خراسان شمالی به علت خشكسالی، سرمازدگی، نبود بازار خسارت های زیادی می بینند كه در برخی از سال ها انگور روی دست آنان باقی می ماند، پارسال نیز به علت بیماری سفیدك داخلی بیش از 800 هزار ریال متضرر شدند.
رئیس سازمان جهادكشاورزی خراسان شمالی گفت: 11 درصد از درآمد این استان از محل تولید انگور به دست می آید.
یوسفی اظهار كرد: 20 هزار خانوار در این استان معیشت و درآمد خود را از تاكداری و تولید انگور به دست می آورند و این نشان از سهم زیاد تولید انگور در اقتصاد روستاهای استان دارد.
یوسفی گفت: سالانه 185 هزار تن انگور در تاكستان های استان تولید می شود و این منطقه جایگاه پنجمی در میزان سطح تاكستان ها و جایگاه دهمی در میزان تولید انگور در میان استان های كشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی اظهار كرد: برای حمایت از اقتصاد كشاورزی و تاكداری در استان، ایجاد ایستگاه تحقیقات انگور در استان مورد نیاز و مورد تاكید ما است.
یوسفی توسعه تاكستان ها در زمین های شیبدار را از دیگر زمینه های توسعه تاكداری در این استان عنوان كرد و افزود: زمین های شیبدار در منطقه بدرانلو و اسدلی ظرفیت های خوبی برای توسعه تاكستان ها است.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: 380 هزار تن محصول كشاورزی این استان قابلیت صادرات دارد.
حضرت قلی حیدری اظهار كرد: از مجموع این میزان 65 هزار تن محصول دامی و 315 هزار تن محصول زراعی و باغی است.
وی افزود: 86 هزار تن انگور، 31 هزار تن سیب، سه هزار تن گلابی، دو هزار و 500 تن گیلاس، چهار هزار و 300 تن هلو از جمله محصولات باغی قابل صادرات است.
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان واقع در شمال شرق كشور ظرفیت صنایع فرآوری 15 هزار تن انگور را دارد ك 100 هزار تن آن به شیوه سنتی فرآوری می شود.
حیدری افزود: هم اكنون 10 هزار تن ظرفیت نگهداری این محصول در صنایع استان فراهم شده است.
وی گفت: از مجموع كل انگور تولیدی در این استان 100 هزار تن فرآوری می شود كه شامل انگور بی دانه سلطانی است كه تبدیل به كشمش می شود.

*بهره وری تولید انگور در خراسان شمالی پایین است
نماینده مردم شهرستان اسفراین با ذكر اینكه شیوه تولید انگور در خراسان شمالی سنتی است گفت: بهره وری تولید انگور دراین استان پایین است.
هادی قوامی در همایش ملی انگور و فرآورده های انگور در بجنورد كه شهریور ماه سال جاری برگزار شده بود اظهار داشت: متوسط تولید انگور در هر هكتار 10 تن است.
وی اظهاركرد: تولید در بخش های كشاورزی و باغداری اقتصادی نیست، و در این بخش ها آسیب های جدی وارده شده است، در كشورهای پیشرفته متوسط تولید انگور در هر هكتار 80 تن است كه ما نسبت به دنیا بسیار عقب هستیم.
قوامی گفت: باید تلاش شود كه در یك دوره چهار ساله، متوسط برداشت در هر هكتار از 10 تن به 20 تن افزایش پیدا كند و تولید استان به 360 هزار تن برسد.
وی اضافه كرد: خراسان شمالی در سطح كشوراز نظر سطح زیر كشت انگور دررتبه پنجم و تولید این محصول در رتبه هفتم جای دارد، یعنی تولید انگور در استان به شیوه سنتی است و طی این سال ها برای تغییر آن از شیوه سنتی به مدرن تلاش خاصی انجام نشده است.
وی با تاكید بر اراضی شیب دار اظهاركرد: شخم زدن در زمین های شیب دار در برخی از نقاط استان موجب خسارت به منابع طبیعی شده است كه برای جلوگیری از این امر باید توسعه باغات در اراضی شیب دار به روش مدرن مدیریت و ساماندهی شود.

*توسعه تاكداری در خراسان شمالی اقدام اقتصادی نیست
رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه تاكستان ها و كشت انگور در این استان كاری اقتصادی نیست.
عبدالرضا عزیزی نیز در همایش ملی انگور و فرآورده های انگور در بجنورد گفته بود: اكنون كشمش های تولیدی استان در انبارها گندیده است و از مصرف خارج شده و تاكداران را شاكی كرده است اما باز هم تشویق ها و ترغیب ها برای توسعه تاكداری ادامه دارد.
وی خاطرنشان كرد: تاكدارن ما پارسال به خاطر شیوع بیماری سفیدك انگور در تاكستان ها، متحمل خسارت زیاد شدند و فشار زیادی بر آنان وارد شد.
وی گفت: بر اساس اعلام سازمان جهادكشاورزی استان، نیمی از باغ های استان مربوط به تاكستان ها است و این آمار نشان می دهد كه ایجاد تنش و خسارت در این باغ ها، چه میزان خسارت به این تولیدكنندگان و معیشت كشاورزان وارد می كند.
عزیزی تاكید كرد: خانواده های زیادی با تاكداری امرار معاش می كنند و بروز بیماری و وارد شدن خسارت به تاكستان ها سبب می شود تا شمار زیادی از خانوار های روستاها دچار مشكل شوند.
وی از سنتی بودن كشاورزی در این استان انتقاد و آن را از مشكلات این بخش عنوان كرد و گفت: در چند دهه اخیر هیچ تغییر خوبی در كشاورزی رخ نداده است و تولید در این بخش به صورت سنتی انجام می شود.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: باید تلاش كنیم تا با استفاده از روش های نوین، كشاورزی را اقتصادی كنیم و تولید در این بخش را از سنتی بودن خارج سازیم.
وی تاكید كرد: استفاده از تجربه های كشاورزان موفق و نمونه و بهره بردن از توان تخصصی و مهارت فنی كارشناسان كشاورزی می تواند بهره وری در كشاورزی را ارتقا دهد.
وی خاطرنشان كرد: اكنون بهره وری و راندمان در كشاورزی و از جمله در تولید انگور پایین است.

* اقتصادی شدن فعالیت تاكداران خراسان شمالی نیازمند ورود بخش خصوصی است
رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: اقتصادی شدن فعالیت های تاكداران این استان نیازمند ورود سرمایه گذار بخش خصوصی در استان است.
علیرضا اسلامی بر حمایت از بخش خصوص تاكید كرد و افزود: در این راست باید گام هایی برداشت شود.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از مجموع این سطح 40 هزار هكتار باغ است.
اخبار خراسان شمالی را در كانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری كنید.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
۰ نفر